سیستم های ذره ای ( Particle Systems) همیشه بخش هیجان انگیز نرم افزارهای سه بعدی بوده اند. حتما شما هم ساعتها زمان خود را صرف ایجاد حالات متنوع ذرات در شبیه سازهای گوناگون مانندRealflow و … نموده اید. اینبار برای شبیه سازی سیستم های ذره ای از Frost استفاده خواهیم کرد.
اما وجود همین ذرات در برخی مواقع باعث ایجاد مشکلاتی برای ما خواهد شد. بطور مثال حتما این مورد را تجربه کرده اید که یک سیستم ذره ای مناسب ایجاد کرده و میخواهید تعامل آن را با موضوعات درون صحنه هم بدست آورید. مثلا با استفاده از سیستم ذره ای، شبیه سازی ریختن آب را تولید کرده اید.
سیستم های ذره ای با Frost
حال میخواهید در شبیه سازی پارچه خود، برخورد آب با پارچه را نیز شبیه سازی کنید. یا مثلا از ذرات خود در شبیه سازی softbody ها یا Rigid Body ها استفاده کنید و … .
خلاصه مطلب آنکه، در بعضی مواقع آرزو میکنیم که ای کاش ذرات ما با ساختار مدلهای سه بعدی مانند Mesh ها و یا Nurbs و … در می آمدند. خوب Frost اینجاست که Particle ها را به Mesh تبدیل کند. البته توجه کنید که Frost فقط برای کاربران 3DS Max قابل استفاده است. پس کاربران این نرم افزار ادامه مطلب را دنبال کنند.
این مهم نیست که شما چگونه سیستم ذره ای خود را درست کرده اید. مهم این است که شما ذرات را در اختیار داشته باشید. RealFlow , PFlow , Parray , Fume Fx , Krakatoa , Thinking Particle و حتیsnow particle موجود در 3ds max همه و همه به مدل تبدیل خواهند شد. از این پس هر لحظه که نیاز داشتید سیستم ذره ای شما به Mesh تبدیل شود فقط Frost را صدا بزنید.
Particle To Mesh
بزرگوارانی که در 3DS Maxمشغول به فعالیت هستند می دانند که زمانی که یک ساختار مانند Mesh در این نرم افزار داشته باشیم میتوانیم آن را به هر ساختار دیگری مانند Poly, NURBS, Subdivide و … تبدیل کنیم. پس تصور کنید که شعله ایجاد شده توسط FumeFX را بتوانید به صورت Mesh در اختیار داشته باشید.
در این صورت میتوانید هزاران افکت جدید روی آن پیاده کنید. تاکید بنده بر Fume FX این است که نشان دهم Frost نه تنها بروی ذرات کار میکند بلکه دیگر شبیه سازهای سیالات را نیز که از ساختار Fluid بهره مند هستند، نیز میتوانید با این پلاگین ویژه به Mesh تبدیل کنید.
در حقیقت Frost میتواند هر ساختاری که بر پایه Vertex , Particle و یا Fluid باشد را به Mesh تبدیل کند. زمانی که با Frost کار میکنید خلاقیت شما چندین برابر خواهد شد. زیرا شما میتوانید همزمان با در اختیار گرفتن Particle ها و ایجاد یک کپی از آن به عنوان Mesh، هر بلایی را که میخواهید بر سر آن بیاورید.
تبدیل به هر چیزی
برای مثال شبیه سازی یک رودخانه کوچک را با Particle Systems انجام دادم، سپس با Krakatoa آن را افزایش داده و با Frost به Mesh تبدیل کردم. Mesh نهایی را با RayFire منهدم کردم و … . نتیجه کار وحشتناک خواهد شد. زیرا شما هم Particle ها را در اختیار دارید و هم Mesh را. بنابراین هر جا که لازم دارید از ذرات استفاده کنید و هر جا که میخواهید از مش ها.
برای مثالی دیگر شما میتوانید یک شبیه سازی آتش را با FumeFX انجام دهید و شعله های آتش را بعد از تبدیل به Mesh، ذوب کنید، به یخ تبدیل کنید، آتش را خرد و ویران کنید و … افکت دیگر که تجربه آن و یا حتی فکر کردن به آن کمی دور از ذهن بود است.
Related posts:
- شبیه سازی با Frost MX 2.0
- در حال حاضر Phoenix FD 4.0 برای 3ds Max و Maya در دسترس است
- Tyson Ibele نسخهی TyFlow 1.0 را برای 3ds Max منتشر کرد
- Thinkinetic به تازگی Pulldownit 5 را برای 3ds Max و Maya عرضه کرد
- SiNi Software 1.24 به تازگی منتشر شد
- جدیدترین نسخه EmberGen: بروزرسانی ابزار شبیه سازی سیالات گازی EmberGen 1.2
با توجه به اینکه کاربران Naiad شبیه سازی معروف سیالات نیز میتوانند از شبیه سازی این سیستم در 3ds Max استفاده کنند، تبدیل ذرات Naiad به Mesh میتوانید خبر خوبی برای کاربران آن باشد. زمانی هم که در 3DS Max میتوانیم از Mesh ها استفاده کنیم، بدان معناست که تمامی موتورهای رندرینگ حتی موتورهایی که قابلیت رندرینگ آتش و … ندارند مانند نسخه هایی از Arion و Octane render و تمامی موتورهای رندرینگ دیگر مانند Vray, Mental Ray , Keyshot , thea , VRED و … میتوانند تمام سیالات را به راحتی رندر کنند.
Frost Subset vertex Segment ها و Face ها را انتخاب کنید.پس تمامی Modifier 3ds Max Mesh Mesh تبدیل کرده و بروی آنها با ویرایشگر Hair مو قرار دهید. و یا اینکه آنها را به پارچه تبدیل کرده و شبیه سازی پارچه را بروی ذرات شبیه سازی شده انجام دهید و …
Frost از پردازندهای جدید پشتیبانی کرده و سعی میکند که از تمام هسته های پردازشی استفاده نماید. بنابراین سرعت کار با ان بر حسب تعداد ذرات قابل قبول می باشد.البته می بایست توجه داشته باشید که در برخی تبدیلات، با توجه به اینکه امکان دارد میلیون ها Face و یا میلیاردها Face ایجاد شود، شما نیازمند سیستمی قدرتمند با حافظه بسیار بالا خواهید بود.