یک Albedo Map نسخه ای بسیار شبیه به Diffuse map می باشد که فاقد سایه و هایلات است. در حقیقت میتوان گفت که نسخه ساده ای از دیفیوز مپ است که جزییات نور و سایه را در خود ندارد.
اما اگر بخواهیم به صورت دقیق تری به آن نگاه کنیم Albedo Map، یک RGB Map است که شامل دو نوع اطلاعات شامل میزان Reflectance متریال های Metal و رنگ Diffuse Reflected برای متریال های Dielectric می باشد. برای آشنایی با متریال های Metal و Dielectric به این لینک مراجعه نمایید و مفاهیم اولیه متریال های PBR را مشاهده نمایید.
در ویدیویی که مشاهده میکنید مفاهیم البیدو مپ به صورت کاملا عامیانه تشریح شده است. در اینجا نیز Albedo Map را به صورت دقیق تری بررسی میکنیم . Albedo دارای تونالیته Flat با کنتراست پایین بین رنگ یا Saturation سطح است.
Albedo بیانگر رنگ سطح بدون در نظر گرفتن Highlight و shadow می باشد که در زمان ایجاد رندرهای دقیق، میتواند بسیار موثر باشد. در زمانی که شما از یک Albedo استفاده میکنید، دیگر زاویه نور موجود در صحنه نتیجه متفاوتی را بروی سطح شما ایجاد نخواهد کرد زیرا هیچ اطلاعاتی از نور محیطی Albedo ها در آنها ذخیره نمی شود.
در اکثر موتورهای رندرینگ و شیدرهای PBR، بجای پارامتر Diffuse Map از Albedo استفاده شده است که شما میتوانید تکسچر آلبیدو را به راحتی در آن بافت استفاده نمایید. همانطور که مشاهده میکنید، استفاده از آلبیدو باعث می شود که شما متریال کاملتری بسازید زیرا نیازمند Normal map و دیگر Map های مورد نیاز هستید تا متریال واقع گرایانه تری داشته باشید.
امروزه بیشتر نرم افزارها و کتابخانه های متریال های PBR تکسچر Albedo را در اختیار شما قرار می دهند و اصولا آن را جایگزین Diffuse Map کرده اند. همچنین در ورک فلوی تولید متریال های PBR، میتوانید از آلبیدو در تولید متریال های Dielectric استفاده نمایید.