در گرافیک کامپیوتری Subsurface scattering(SSS) که نام subsurface light transport (SSLT) نیز شناخته می شود، اشاره به متریال هایی دارد که در آن نور به درون سطح متریال نفوذ میکند و از سطح آن عبور میکند. زمانی که نور از سطح یک متریال عبور کرده و به درون آن نفوذ کند، بخشی از پرتوهای نور در زیر آن سطح پخش می شود و بخش دیگر جذب می شود. بخش کمی از نور هم از سطح خارج شده و به سمت دیگری بازتاب میکند.
متریال Subsurface scattering در سالهای اخیر بشدت مورد توجه قرار گرفته است و تلاش موتورهای رندرینگ و الگوریم های آن برای طبیعی تر رندر کردن این افکت بسیار زیاد شده است. به گونه ای که کمتر موتور رندرینگی را میتوان یافت که از گزینه SSS پشتیبانی نکند. از آنجایی که این نوع متریال بسیار بسیار کاربردی است، از شما دعوت میکنم که به ادامه مطلب با دقت توجه فرمایید.