تکنولوژی DAS (Dynamic Action Sync) یک ویژگی مهم در مانیتورهای گیمینگ شرکت LG است. این تکنولوژی به منظور کاهش تاخیر و افزایش پاسخدهی در بازیها طراحی شده است. وقتی بازی میکنید، هر لحظه بسیار حائز اهمیت است و هر تاخیری ...
Depth of Field (DOF) به فاصلهٔ فاصلهٔ نزدیک و دور از نقطهٔ فوکوس در یک تصویر گفته میشود که بر روی آن فوکوس شده است. به عبارت دیگر، DOF نشان دهندهٔ میزان عمق تصویر است که توسط دوربین ایجاد شده ...
Disintegration یا پراکندگی، یک افکت ویژه در صنعت VFX است که در آن یک شیء به قطعات کوچک تبدیل میشود و به صورت پراکنده در فضا پخش میشود. این افکت معمولاً در فیلمهای علمی-تخیلی، فیلمهای اکشن و بازیهای ویدیویی استفاده ...
DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling است. قسمت "Super Sampling" به روشی از ضد RayTracing اشاره دارد که لبههای خشنی که در گرافیکهای رندر شده ظاهر میشوند، را هموار میکند. این فناوری یک نوع راهکار برای رندر کردن تصاویر بازی ...
DNEG یا Double Negative، یکی از بزرگترین شرکتهای VFX و تولید فیلم در جهان است. این شرکت در سال 1998 تأسیس شده و در حال حاضر دفاتر و استودیوهای خود را در بیش از ۴ کشور دارد، از جمله انگلستان، ...
Depth of Field (DOF) به فاصلهٔ فاصلهٔ نزدیک و دور از نقطهٔ فوکوس در یک تصویر گفته میشود که بر روی آن فوکوس شده است. به عبارت دیگر، DOF نشان دهندهٔ میزان عمق تصویر است که توسط دوربین ایجاد شده ...
Electronic Entertainment Expo (E3) یکی از بزرگترین نمایشگاههای بازیهای ویدیویی در جهان است که هر ساله در لسآنجلس برگزار میشود. این نمایشگاه به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود و شرکتهای بزرگ بازیسازی از سراسر جهان ...
Electronic Entertainment Expo (E3) یکی از بزرگترین نمایشگاههای بازیهای ویدیویی در جهان است که هر ساله در لسآنجلس برگزار میشود. این نمایشگاه به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود و شرکتهای بزرگ بازیسازی از سراسر جهان ...
Environment در گرافیک کامپیوتری به محیطی اطلاق میشود که برای ساخت بازیهای ویدیویی، فیلمهای سینمایی و انیمیشنها استفاده میشود. این محیط معمولاً شامل عناصری مانند آسمان، زمین، درختان، ساختمانها، آب، نور و سایر جزئیات مرتبط با محیط زیست است. برای ...
Extrusion یا استخراج در گرافیک کامپیوتری به روشی اطلاق میشود که در آن یک شی ۲ بعدی، مانند یک نقشهٔ ویژگی، به شی ۳ بعدی تبدیل میشود. در این روش، شی ۲ بعدی به طور عمودی در فضای سومی قرار ...
در ویدیو، فریم (Frame) به هر یک از تصاویر است که با سرعت بالا پشت سر هم نمایش داده میشود و با ترکیب همه این تصاویر، انیمیشن و ویدیو را تشکیل میدهند. هر فریم یک تصویر ثابت است که به ...
نرخ فریم (Frame Rate) به تعداد فریمهایی اشاره دارد که در یک ثانیه در ویدیو یا انیمیشن نمایش داده میشوند. این مقدار بر حسب فریم در ثانیه (fps) اندازهگیری میشود. به عبارت دیگر، نرخ فریم نشان میدهد که در هر ...