Hard Surface Modeling یک روش مدلسازی در گرافیک سهبعدی است که برای ایجاد اشیاء سخت و بدون منحنیها و تنوعات طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد. این روش به طور عمده برای ساخت اشیاءی مانند خودروها، هواپیماها، ساختمانها، سلاحها، الکترونیک و سایر اشیاء دیگر با سطوح صاف و منظم استفاده میشود.
مدلسازی Hard Surface از ابزارها و تکنیکهایی مانند پلیگانها، اینگونهها (ngons)، اکسترود، بولین (Boolean)، سطوح Bezier، نیازمندیها (constraints) و ابزارهای سایر مدلسازی استفاده میکند. با استفاده از این ابزارها، سطوح صاف و مسطح برای اشیاء سخت ایجاد میشوند و جزئیات نقشهها، پنلها، ریبونها، جعبهها و خطوط دقیق در مدل ایجاد میشوند.
مزایای مدلسازی Hard Surface عبارتند از:
- صحت هندسی: مدلهای ساخته شده در Hard Surface Modeling معمولاً دقیق و صحیح هندسی هستند و سطوح آنها صاف و منظم است.
- جزئیات دقیق: میتوان جزئیات دقیق و نقشههای پیچیده را به وسیله ابزارهای مدلسازی Hard Surface به مدل اضافه کرد.
- کنترل بیشتر: با استفاده از ابزارها و تکنیکهای مختلف، کنترل دقیقتری بر روی شکل و جزئیات مدل بدست میآید.
- قابلیت تغییرات: به دلیل طبیعت سخت اشیاء، مدلهای Hard Surface برای اعمال تغییرات و تعدیلات در طول فرآیند توسعه مدل بهتر مناسب هستند.
مدلسازی Hard Surface در صنایع مختلفی مانند فیلمسازی، بازیسازی، تبلیغات، طراحی صنعتی و معماری استفاده میشود. این روش به طور خاص در صنعت بازیسازی برای ایجاد اشیاء و ساختمانهای دقیق و دوربینهای جابجا استفاده میشود.