در ادامه ویدیوهای آشنایی با متریال ها، به Displacement Map رسیدیم. در این قسمت با مفاهیم و خصوصیات این تکنیک آشنا خواهیم شد.
برای مشاهده قسمت ششم ، پنجم ،چهارم، سوم، دوم ، اول از این لینک ها استفاده نمایید.
آشنایی با متریال ها : Displacement Map
آنچه در این ویدیو مشاهده خواهید کرد تفاوت بین Displacement Map و Bump/Normal Map است. اینکه در عمل چه زمان هایی باید از دیسپلیسمنت باید استفاده کرد و چه کارایی برای ما دارد؟
آنچه در مبحث Displacement Map مهم است، نوع عملی است که بروی Mesh انجام می شود. تفاوت در تکسچرها و مپ های مورد استفاده باعث می شود که بتوانید نتیجه نهایی دقیق تری را در زمان رندرینگ داشته باشید.
در این ویدیوی آموزشی، به تفاوت بین اندازه یا رزولوشن Map های مورد استفاده در Displacement اشاره شده و به شما نشان خواهیم داد که تاثیر کیفیت و اندازه تا چه حد بروی نتیجه نهایی موثر است. همچنین متوجه خواهید شد که چرا از این تکنیک در موتورهای رندرینگ real-time مانند بازی ها کمتر استفاده می شود و از تکنیک های جایگزین در زمان رندرینگ سریع استفاده می شود.
در ویدیوی آشنایی با متریال ها : Displacement Map، به اهمیت Bit Depth در Displacement پرداخته ایم تا بدانید که در چه زمانی نیازمند استفاده از تصاویر با عمق رنگی بالا هستید. مثال عینی برای مقایسه بین Map های 8 , 16 , 32 بیتی آورده شده است تا بتوانید به راحتی تاثیر این گزینه را در خروجی نهایی مشاهده نمایید. افزایش عمق رنگی با افزایش حجم تصویر و افزایش اشغال حافظه اصلی همراه است و در عوض، کیفیت بسیار بالاتری را در خروجی شاهد خواهید بود.
در ادامه به مبحث Scalar Displacement و Vector Displacement پرداخته ایم و این گزینه بسیار پراهمیت را بررسی کرده ایم. در ویدیوی آشنایی با متریال ها : Displacement Map با تمامی مفاهیم این تکنیک پرکاربرد تا حد امکان اشاره و بررسی شده است.