شرکت Maxon جدیدترین نسخه از رندرگیر قدرتمند خود، Redshift 2025.2 را معرفی کرد. این نسخه با مجموعهای از ویژگیهای نوآورانه و کاربردی برای طراحان سهبعدی، هنرمندان VFX، و موشن گرافیستها عرضه شده است. بهبودهای کلیدی این نسخه شامل ابزارهای جدید برای ایجاد تنوع در مواد، قابلیتهای پیشرفته برای رندر غیرواقعگرایانه (NPR)، و پشتیبانی گسترده از حذف نویز GPU در سختافزارهای AMD، NVIDIA و Apple Silicon است.
همچنین این بروزرسانی ابزار جدیدی به نام USD Command Line Rendering معرفی کرده که به استودیوهای تولیدی اجازه میدهد Redshift را در خطوط تولید مبتنی بر USD بدون نیاز به نصب نرمافزارهای DCC بهکار ببرند.با مازستا همراه باشید.
نودهای جدید برای تنوع در مواد و صحنهها
ویژگیهای جدیدی که در Redshift 2025.2 افزوده شده شامل دو نود بسیار کاربردی به نامهای Random Color Switch و Random Material Switch است. این نودها امکان ایجاد تنوع تصادفی در مواد و رنگهای صحنههای سهبعدی را فراهم میکنند:
- Random Color Switch به تغییر تصادفی رنگها و تکسچرهای اعمالشده به اجسام در صحنه میپردازد.
- Random Material Switch بهطور کامل مواد استفادهشده روی اجسام را تغییر میدهد.
هر دو نود با گزینههای Color Jitter ترکیب شدهاند تا هنرمندان بتوانند تغییرات تصادفی بیشتری را اعمال کنند. این ویژگیها بهویژه برای کارهای موشن گرافیک و پروژههایی که به تنوع بصری بالایی نیاز دارند، ایدهآل هستند.
در فروم Redshift، نمونههایی از خروجی این نودها به اشتراک گذاشته شده که پتانسیل آنها برای خلق صحنههای خلاقانه را بهخوبی نشان میدهد.
بروزرسانی قابلیتهای رندر غیرواقعگرایانه (NPR)
ابزارهای غیرواقعگرایانهی Redshift که برای ایجاد افکتهای خاص استفاده میشوند، با ویژگیهای جدیدی در این نسخه بروزرسانی شدهاند. شیدر Contours اکنون شامل کنترلهای Backfacing است که به کاربران امکان میدهد خطوط جداگانهای برای لبههای پشت اجسام رندر کنند. این ویژگی برای خلق جلوههایی مانند طرحهای اولیه (Blueprint) و رندرهای ایکسری (X-Ray) بسیار مفید است.
همچنین امکان کنترل دقیقتر بر نحوهی رسم خطوط در صحنههایی با اجسام همپوشان و متقاطع اضافه شده است که باعث افزایش انعطافپذیری در طراحی جزئیات خطوط میشود.
پشتیبانی گسترده از حذف نویز GPU در سختافزارهای مختلف
Redshift اکنون از نسخهی جدید OIDN 2.3 (Open Image Denoise) برای حذف نویز استفاده میکند. این نسخه بهبودهایی در سرعت حذف نویز ایجاد کرده و امکان حذف نویز روی GPU را برای تمامی سختافزارهای سازگار، از جمله AMD، NVIDIA و Apple Silicon فراهم میکند.
علاوه بر این، موتور رندر تعاملی Redshift با نام Redshift RT گزینهی جدیدی به نام Global Light Sampling دریافت کرده است که عملکرد رندر در صحنههای پرنور را بهینه میکند.
ابزار جدید برای رندرفارم بدون نیاز به نرمافزارهای DCC
برای استودیوهایی که از خطوط تولید مبتنی بر USD استفاده میکنند، Redshift ابزار USD Command Line Rendering را ارائه کرده است. این ابزار فایلهای USD را بهصورت مستقیم خوانده و آنها را رندر میکند. قابلیت اجرای مستقل این ابزار باعث شده که کاربران دیگر نیازی به نصب نرمافزارهای DCC مانند Houdini یا Maya روی مزرعههای رندر نداشته باشند.
همچنین یک نسخهی جدید از نصبکنندهی Redshift به نام Redshift Lite معرفی شده است. این نسخه حجم کمتری دارد و بهسرعت دانلود و کپی میشود، که برای دستگاههای متصل به اینترنت ایدهآل است.
بروزرسانی پلاگینها و یکپارچهسازیها
- Cinema 4D: این نسخه شامل بروزرسانیهای متعددی برای پلاگین Cinema 4D است، از جمله قابلیتهای جدید برای موقعیتدهی تکسچرها و پشتیبانی از پروجکشن Triplanar بدون نیاز به افزودن نودهای اضافی به گراف شیدر.
- 3ds Max، Blender، Houdini و Maya: این پلاگینها شامل اصلاحات و رفع باگهایی برای افزایش پایداری و عملکرد هستند.
قیمت و مشخصات سیستمی
- سیستم عاملهای پشتیبانی شده:
- ویندوز 10 و بالاتر
- لینوکس glibc 2.28+
- macOS 13.3 و بالاتر
- نسخههای پشتیبانی شده پلاگینها:
- 3ds Max: نسخه 2018 و بالاتر
- Blender: نسخه 3.1 و بالاتر
- Cinema 4D: نسخه R25 و بالاتر
- Houdini: نسخه 20.0 و بالاتر
- Katana: نسخه 4.5 و بالاتر
- Maya: نسخه 2018 و بالاتر (برای لینوکس Maya 2022 و بالاتر)
Redshift فقط بهصورت اجارهای ارائه میشود. هزینه اشتراک آن 46 دلار در ماه یا 264 دلار در سال است.