سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است.

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

41139021

با ما در تماس باشید

‌‌زنان معمار و استراتژی استفاده از مصالح: زها حدید، نورما مریک اسکلارک

زها حدید
زمان مطالعه : 1 دقیقهنویسنده :
تاریخ انتشار : 27 فروردین 1402

اندازه متن12

اشتراک گذاری

می پسنـدم0

لایک0

اشتراک

در مقاله قبلی در مورد زنان معمار و استراتژی آن‌ها در استفاده از مصالح صحبت شد و در این مقاله جزییاتی تازه‌ از زنان معماری نظیر زها حدید و نورما مریک اسکلارک و استراتژی استفاده از مصالح آن‌ها ارائه خواهد شد.

زنان معمار

زها حدید (1950-2016)

360 درجه وجود دارد، چرا به یکی بچسبیم؟ همانگونه که زها حدید دیدگاه خود را با پرسش یک سوال به خوبی بیان می‌کند، پروژه‌های او نیز به خوبی بیانگر این طرز فکرند و از هر منظر چهره‌ایی متفاوت دارند.

زها حدید

زها حدید، معمار و ریاضیدان، برنده جایزه پریتزکر به دلیل طراحی خارج از مرز خلاقیت و تکنولوژیکی شناخته می‌شود. او با استفاده از متریال های سنتی مانند فولاد و بتن دست به خلق اشکال نوآوره می‌زند و ظاهری می‌آفریند که گرانش را به چالش می‌کشد.

زها حدید: ” من فکر نمی‌کنم که معماری فقط مربوط به سرپناه باشد؛ معماری، یک محوطه ی بسیار ساده است که بتواند شما را هیجان زده کند، آرامتان کند و شما را وادار به تفکر کند. “

مرکز حیدر علی‌اف     

معماران زاها حدید با شکستن معماری سفت و سخت شوروی که معمولاً در شهر باکو دیده می‌شود، بیان معماری جدیدی را در ساختمان کشور برای برنامه‌های فرهنگی پیشنهاد کردند. به دلیل ارتباط مداوم بین فضای داخلی ساختمان و میدان اطراف، پروژه با بافت شهری شهر ادغام می‌شود.

زها حدید

این استراتژی با هدف اتصال هر دو فضا و هدایت کاربران به داخل ساختمان، موج‌ها، و منحنی‌هایی را روی سطح اعمال می‌کند. با استفاده صحیح از هندسه و فناوری، پروژه فضایی سیال ایجاد می‌کند. فرآیند طراحی ترکیبی از سیستم‌های ساخت و ساز و فناوری‌های پیشرفته را برای دستیابی به پوشش ساختمان اضافه می‌کند.

این پروژه بر اساس ترکیب دو سیستم سازه ایی – یک سازه بتنی ترکیب شده با یک سیستم قاب فضایی – فضایی بدون ستون ایجاد می کند که امکان تداوم حرکت کاربر را فراهم می کند.

زها حدید

طرح پیشنهادی معمار در هندسه سطح راه‌حل‌های سازه‌ای نوآورانه مانند «ستون‌های چکمه» یا «دم کبوتر» را برای حمایت از پوسته ساختمان معرفی می‌کند. استراتژی مواد شامل بتن تقویت شده با الیاف شیشه (GRFC) و پلی‌استر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) است که می‌توانند به موقعیت‌های مختلف پاسخ دهند: از میدان تا پاکت .

پلازا دانگدامون

زاها حدید به دنبال علاقه خود به طراحی ساختمان پارامتریک، دیجیتالی سازی ساخت و ساز مانند مدلسازی اطلاعات ساختمان سه بعدی (BIM) را در فرآیند طراحی بررسی می‌کند. با ادغام نرم افزارهای پیشرفته، این پروژه قادر به آزمایش الزامات مهندسی و ساخت و ساز برای دستیابی به پیچیدگی طراحی، بدون از دست دادن کنترل جزئیات بود.

زها حدید

استراتژی مصالح ساختمان نیز از طریق فرآیند دیجیتالی شدن به دست آمد. به عنوان مثال، سیستم روکش نما از بیش از 45000 پانل ساخته شده است که هر کدام از آنها در اندازه‌ها و انحناهای مختلف هستند که پس از یک سیستم سفارشی سازی انبوه مدیریت شد. بسته به فصل و زمان روز، ساختمان یک جلوه بصری پویا ایجاد می‌کند که توسط الگوهای پیکسل و سوراخ در نما ایجاد می‌شود.

نورما مریک اسکلارک (1926-2012)

نورما مریک اسکلارک

نورما مریک در هارلم نیویورک متولد شد و به عنوان اولین زنی که در کالیفرنیا مجوز معماری گرفت شناخته می‌شود. او پس از همکاری در پروژه های مختلف با نماهای شیشه‌ایی و حضور در شرکت Gruen Associates یک شرکت تماما زنانه تاسیس کرد.

نورما مریک اسکلارک: ” معماری باید روی بهبود محیط زیست افراد در خانه، محل کار و مکان های تفریحی آنها کار کند. معماری باید برای کاربران، کاربردی و دل‌پذیر باشد، نه فقط در تصور خود معمار. “

سفارت آمریکا در توکیو

در طراحی مدرنیستی، ساختمان سفارت ایالات متحده متریال را برای تعریف یک سیستم نمای مدولار ترکیب کرده است. بدون بارگذاری بیش از حد ساختمان، استراتژی طراحی شامل پانل‌های شیشه‌ای با پانل‌های روکش نمای بیرونی برای تشخیص میله‌های افقی است و ظاهری ساده و منظم به شکل مستطیلی آن ایجاد می‌کند.

نورما مریک اسکلارک

مرکز طراحی اقیانوس آرام

نورما مریک در زمان حضورش در شرکت Gruen Associates در پروژه مرکز طراحی اقیانوس آرام واقع در غرب هالیود، لس آنجلس، فعالیت کرد، با همکای معمار معروف سزار پلی کار آن‌ها به عنوان یک نقطه عطف معماری شهر شناخته می‌شود. تسهیلات چند منظوره برای جامعه طراحی، مرکزی را که قبلاً یک منطقه مسکونی و تجاری با مقیاس پایین بود، دوباره به یک نقطه عطف رنگارنگ تبدیل می‌کند.

از کارگاه ها و نمایشگاه ها گرفته تا فضاهای اوقات فراغت، چیدمان در سه مرحله توسعه یافت که مریک در دو مرحله اول شرکت کرد. اولین ساختمان که به نام “نهنگ آبی” شناخته می‌شود با روکش شیشه ای آبی 750000 فوت مربعی خود متمایز می‌شود و به دنبال آن یک ساختمان سبز روشن ادغام می‌شود. استراتژی طراحی پروژه استفاده از ابعاد غیرمقیاس، اشکال جدید و رنگ های روشن را برجسته می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول