به نظر شما کنسول نسل دهم سونی، یعنی PlayStation 6 از چه پردازنده ای استفاده می کند؟ پردازنده پلی استیشن 6 ساخت کدام شرکت است؟ AMD یا NVIDIA یا حتی Intel؟
در حالی که سونی به تازگی کنسول بازی میان نسلی PlayStation 5 Pro را رونمایی کرده است، برخی منابع موثق به دریافت اطلاعاتی شده اند که نشان می دهد سونی برای پردازنده پلی استیشن 6 کدام شرکت را انتخاب کرده است. به طور سنتی و از گذشته، اکثر کنسول های بازی خانگی به پردازنده های ساخت AMD مجهز بوده اند.
به جز کنسول نینتندو سوئیچ که از پردازنده نیمه سفارشی ساخت NVIDIA استفاده کرده و نسل بعدی آن نیز از SOC ساخت همین کمپانی استفاده می کند. کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/اس نیز از پردازنده های نیمه سفارشی ساخت AMD استفاده می کنند.
ظاهرا سونی برای تامین پردازنده PlayStation 6 بین Intel و AMD مردد بوده اما در نهایت AMD یا همان Advanced Micro Devices را انتخاب کرده است. پس بدین ترتیب PS6 یا همان پلی استیشن 6 از APU نیمه سفارشی ساخت AMD استفاده خواهد کرد. در حالی که اینتل نیز به عنوان یک تامین کننده بالقوه در نظر گرفته می شد، سونی در نهایت تصمیم گرفت به همکاری خود با AMD برای ساخت APU نسل بعدی کنسول های بازی ادامه دهد.
Sony و AMD در زمینه ساخت پردازنده PlayStation 6 وارد مذاکره شده تا بر سر system-on-chip (SoC) نسل بعدی به توافق برسند. در نهایت شرکت تایوانی Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) سازنده و ریخته گر تراشه خواهد بود. این تصمیم سومین همکاری متوالی سونی و AMD برای سری پلی استیشن است. هر دو پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 از SoC های نیمه سفارشی توسعه یافته توسط AMD استفاده می کردند که واحدهای پردازش مرکزی (CPU) و واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) را بر اساس معماری های AMD یکپارچه می کنند.
جزئیات خاصی در مورد معماری، قدرت پردازش و قابلیتهای تراشه PS6 آینده فاش نشده است. تاریخ عرضه PS6 مشخص نیست؛ اما به طور میانگین، کنسول های نسلی هر 7 سال یک بار بروزرسانی می شوند. احتمالا کنسول پلی استیشن 6 یا PS6 در اواخر دهه 2020 وارد بازار خواهد شد که تا آن زمان هنوز فرصت بسیاری باقی است.
از سوی دیگر تلاش های اینتل برای تضمین قرارداد تامین تراشه برای پلی استیشن 6 به نتیجه نرسید. به گزارش رویترز، مذاکرات بین سونی و اینتل به دلیل اختلاف نظر بر سر حاشیه سودی که اینتل از تراشه PS6 دریافت خواهد کرد، با مشکل مواجه شد. استفاده از فناوری AMD ممکن است ساخت ساده تر را برای توسعهدهندگان بازی تضمین کرده و تضمین کند که عناوین موجود پلیاستیشن در کنسول جدید در دسترس باقی میمانند.