در حالی که هنوز چند ماهی تا معرفی و عرضه کنسول PlayStation 5 Pro باقی مانده است، برخی از یوتیوبرها موفق به کشف آخرین جزئیات فنی و دقیق ترین ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری پلی استیشن پرو شده اند. در ادامه با جدیدترین مشخصات فنی PlayStation 5 Pro همراه مازستا باشید.
در هفته های اخیر اخبار پیرامون کنسول PlayStation 5 Pro بسیار زیاد شده است که عمدتا تمرکز آنها بر روی مشخصات فنی سخت افزاری است. نکته جالب توجه آن است که هنوز هیچ خبری از کنسول میان نسلی Xbox Series در دست نبوده و تنها می دانیم که مایکروسافت، احتمالا 2 کنسول بهبود یافته از نسل نهم را جایگزین Xbox Series S و Xbox Series X خواهد کرد.
هر دو شرکت در زمستان 2024، کنسول های میان نسلی از نسل نهم را راهی بازار خواهند کرد. در این میان Sony کنسول PS5 Pro را راهی میدان خواهد کرد. هنوز هیچ تصویری از ظاهر PlayStation 5 Pro در دست نبوده و سونی شدیدا جلوی انتشار تصاویر آن را گرفته است. اما می دانیم که تولید این کنسول یا آغاز شده و یا آغاز خواهد شد. اما ظاهرا نمونه های اولیه و حتی کیت های توسعه PlayStation 5 Pro برای سازندگان بازی و برخی از کاربران حرفه ای ارسال شده است.
شایعات و نشت های قبلی تصویری مبهم از کنسول آینده سونی پلی استیشن 5 پرو ایجاد کرده اند، اما اسناد جدید ممکن است برخی جزئیات را روشن کند. بهروزرسانی نسل میانی، که انتظار میرود اواخر امسال عرضه شود، ظاهراً عملکرد ردیابی پرتو، ارتقای مقیاس مبتنی بر یادگیری ماشین و سایر ویژگیهای جدیدی را ارائه میکند که توسعهدهندگان میتوانند از آنها برای بهبود قابل توجه گرافیک استفاده کنند.
Eurogamer اسنادی را از پورتال توسعه دهندگان سونی به دست آورده است که نشان می دهد چگونه معماری پلی استیشن 5 پرو نسبت به مدل اصلی بهبود یافته است. طبق گفته این منابع، PlayStation 5 Pro دارای ترکیبی از سخت افزار قدرتمندتر و ویژگی های نرم افزاری جدید و یا بهبود یافته است. اطلاعات جدید شایعات قبلی مبنی بر اینکه پلی استیشن 5 پرو دارای 60 واحد محاسباتی یا همان Compute Units در مقایسه با 36 عدد کنسول استاندارد یا کنونی است را تایید می کند.
با این وجود، بد نیست بدانید که بخش پردازنده گرافیکی یا همان GPU در کنسول PS5 Pro با فرکانس پایه 2.18 گیگاهرتز کار کرده اما GPU کنسول پلی استیشن کنونی دارای فرکانس کاری بالاتر، یعنی 2.23 گیگاهرتز است. بعید است که سه درصد تفاوت عملکرد را کاهش دهد و PS5 Pro می تواند در سناریوهای محدود تا 2.35 گیگاهرتز افزایش یابد.
از سوی دیگر، این اخبار اعلام می کنند که پلی استیشن 5 پرو دارای 256 کیلوبایت حافظه کش L1، در برابر 128 کیلوبایت در نسخه کنونی PS5 است. طبق این اسناد، قدرت پردازشی کنسول پلی استیشن 5 پرو برابر با 33.5 ترافلاپ در ثانیه است و این در حالی است که کنسول PlayStation 5 کنونی دارای توان پردازشی 10.23 ترافلاپ است؛ اگر چه از نظر تئوری با افزایش قدرت رندر شطرنجی 3 برابی روبرو هستیم، اما در این حوزه پلی استیشن 5 پرو افزایش عملکرد 45% را ارائه می دهد.
شاید بخشی از این توان پردازشی بالاتر در PS5 Pro برای اهداف دیگر باشد؛ به عنوان مثال برای عملکرد قدرتمند Ray Tracing یا HDR بهبود یافته و … با این حال، حافظه نهان L0 از 16 کیلوبایت به 32 کیلوبایت دو برابر می شود تا به بهبود عملکرد ردیابی پرتو کمک کند. شایعات قبلی نشان می دهد که پلی استیشن 5 پرو ممکن است عملیات RT را بین دو تا چهار برابر سریعتر اجرا کند، احتمالاً به دلیل سخت افزار جدید مبتنی بر معماری GPU RDNA 4 آینده AMD، که افشاگران ادعا می کنند کاملاً با RDNA2 متفاوت است.
از سوی دیگر بد نیست بدانید که کنسول پلی استیشن 5 پرو از فناوری Variable Rate Shading (VRS) و حتی Mesh Shader نسل جدید نیز پشتیبانی می کند. هر دو فناوری برای مدتی محدود در دسترس بودند اما به دلیل پشتیبانی ضعیف بازی ها، از لیست پشتیبانی سونی نیز حذف شده بودند.
فناوری Mesh Shader بازیها را قادر میسازند تا جزئیات هندسی را به میزان قابل توجهی ارائه کنند و در درجه اول در لیست سیستم های درخواستی بازی هایی مانند Alan Wake 2 هستند. هنوز مشخص نیست که توسعه دهندگان بازی چقدر از این ویژگی ها فقط برای PlayStation 5 Pro استفاده می کنند، زیرا این کنسول احتمالاً بخش کوچکی از فروش کل PS5 را شامل می شود.
به احتمال زیاد سونی به دنبال آن است که در کنسول PS5 Pro ویژگی هایی را برای رقابت با فناوری حرفه ای و قدرتمند NVIDIA DLSS ایجاد کند. همچنین بتواند Ray Tracing را در حد و اندازه کارت های گرافیک جدید توسعه داده و قدرتمند کند. اما به هر حال باید گفت که بدون شک PS5 Pro داری برچسب قیمت بالاتری بوده و هنوز نمی دانیم که مایکروسافت برای رقابت با آن چه محصولی را ارائه خواهد کرد!