یونیتی (Unity) نسخه Unity 2022.1 موتور خود را به تازگی عرضه کرده که در واقع اولین مورد از دو بروزرسانی برنامهریزی شده برای سال جاری است. در این نسخه جدید تغییرات اعمال شده، بسیار گسترده هستند و شاهد حضور بیش از 3500 کلمه در توضیحات مربوطه هستیم. از جمله تغییرات نسخه جدید، گزینههای تازه برای سفارشی کردن ویرایشگر یونیتی، ابزارهای عملکردی و بهبود کارایی در اندروید هستند که در ادامه مطلب به آنها خواهیم پرداخت. همراه مازستا بمانید تا با پنج ویژگی کلیدی Unity 2022.1 برای هنرمندان CG آشنا شوید.
Related posts:
- شرکت Unity نرم افزار SpeedTree را از شرکت IDV خریداری کرد!
- Unity از لوگوی جدید خود رونمایی کرد
- Unity اکنون مالک ابزار همکاری SyncSketch شد
- Unity مالک جدید توسعه دهنده ابزارهای ایجاد شخصیت و موجودات Ziva Dynamics شد!
- شرکت Unity به زودی با شرکت ironSource ادغام خواهد شد
- جزییاتی از موتور بازی و رندر Unity 6
پنج ویژگی کلیدی Unity 2022.1
در این مطلب ما پنج ویژگی کلیدی Unity 2022.1 برای هنرمندان CG در مقابل توسعه دهندگان را انتخاب کردهایم که به زودی با آنها آشنا خواهید شد. این ویژگیهای کلیدی شامل: مجموعه ابزارهای جدید برای انواع متریالها و منحنیهای spline و همین طور بهبود انیمیشنهای دوبعدی و تولید مجازی هستند.
۱) انواع متریال
یکی از بزرگترین تغییرات Unity 2022.1، سیستم جدید Material Variants است که برای آسانتر ساختن ظاهرهای مختلف در اشیا و استفاده مجدد از متریالها در یک پروژه یا بین پروژهها طراحی شده است.
این ویژگی برای پایپلاین رندر HDRP و URP در دسترس است و به هنرمندان اجازه میدهد برای متریال خود الگوهایی ایجاد کنند که در آن متریالهای زیرگروه، ویژگیهای مشترکی را با یک متریال اصلی به اشتراک میگذارند و فقط آن ویژگیهایی را که متفاوت هستند تغییر میدهد.
برخلاف متریال کپی شده موجود، در صورت تغییر والد، واریانتهای متریال به صورت خودکار بروزرسانی میشوند و کاربران میتوانند ویژگیهای متریال تکی را قفل کرده یا ویژگیهای آن را به یک متریال اصلی جدید منتقل کنند.
- سایر تغییرات متریال
برای کاربرانی که متریال را از طریق اسکریپت ایجاد میکنند، Material API اکنون از تمام ویژگیهای متریال یونیتی از جمله چراغ های IES، پروفایلهای HDRP و حالتهای کلیدواژه پشتیبانی میکند.
۲) پکیج جدید Spline برای مدلسازی سهبعدی و انیمیشن
Unity 2022.1 یک پکیج Spline جدید را معرفی میکند که شامل ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد و ویرایش آنها در ویرایشگر یونیتی و چارچوب مورد نیاز برای سفارشی کردن این ابزارها است.
این پکیج یک مجموعه ابزار چندمنظوره است که کاربردهایی مانند: تولید منحنیهای پایه برای استفاده در مدلسازی سهبعدی، ایجاد مسیرهای انیمیشن یا نمونهسازی پیشساختهها در امتداد یک spline هنگام چیدمان محیطها دارد.
با این ویژگی کاربران میتوانند نقاط Spline و مماسها را با استفاده از ابزارهای استاندارد یونیتی، حالتهای ویرایش و میانبرها اصلاح کنند.
۳) ایمپورتر PSD برای فایلهای .psd
جالب است بدانید با وجود نامی که دارد، ایمپورتر PSD یونیتی هرگز فایلهای .psd را وارد نرم افزار نمیکرد؛ بلکه فایلهایی با فرمت .psb یکسان را وارد میکرد که از تصاویر بزرگتر پشتیبانی میکنند.
در Unity 2022.1 این ایمپورتر که به طور خودکار یک طرح پیشساخته sprites دوبعدی را از اسناد فتوشاپ تولید میکند، اکنون میتواند فایلهای psd. را نیز مدیریت کند. دیگر کاربران مجبور نیستند قبل از وارد کردن فایلهای خود به نرم افزار آنها را تبدیل کنند.
علاوه بر این، کاربران اکنون میتوانند انتخاب کنند که کدام لایهها را از فایلهای فتوشاپ وارد کنند، و لایهگذاری بین sprite را در حالت Mosaic تنظیم کنند که برای تولید شیتهای sprite استفاده میشود.
۴) آمادگی تولید برای Sprite Atlas V2
برای توسعه بازیهای دوبعدی، Sprite Atlas v2 – نسخه جدید مجموعه ابزارهای یونیتی برای جمع کردن sprites در تکسچرهای اطلس – اکنون پس از چندین سال پیشنمایش، رسما آماده تولید است.
این نسخه جدید از سیستمهای ذخیرهسازی داراییهای کش سرور و شتابدهنده یونیتی پشتیبانی میکند، گردش کار را سرعت میبخشد و از پوشهها به عنوان اشیای قابل تبدیل به یک پکیج پشتیبانی کامل میکند.
- دیگر پیشرفتهای هنری دوبعدی
پنجره پیشنمایش انیمیشن اکنون از تغییر شکل sprite، قابلیت Sprite Swap و IK solvers پشتیبانی میکند. این در حالی است که دوربین دوبعدی Pixel Perfect نیز یک فیلتر مجلل جدید برای کاهش تاری دریافت میکند.
علاوه بر این، برخورددهندههای دوبعدی اکنون از تسلیشن Delaunay پشتیبانی میکنند و تعداد چندضلعیهای مورد نیاز را کاهش میدهند و از تولید چندضلعیهای بسیار کوچک یا نازک برای کنترل موتور فیزیک دوبعدی جلوگیری میکنند.
۵) همگامسازی Timecode برای Live Capture
برای هنرمندانی که از موتور یونیتی برای تولید مجازی استفاده میکنند، بسته Live Capture که یونیتی را به برنامههای رایگان Unity Face Capture و Unity Virtual Camera iOS متصل میکند، اکنون از همگامسازی Timecode پشتیبانی میکند.
این تغییر، امکان همگامسازی دادههای ضبط حرکت صورت (که از طریق برنامه Live Capture ثبت شدهاند) را با حرکات دوربین (که با استفاده از دوربین مجازی گرفته شدهاند) فراهم میکند.
طبق توضیحات ارائه شده در این باره، پلاگینهای ضبط حرکت و ضبط عملکرد شخص ثالث آینده میتوانند از این قابلیت برای همگامسازی با هر پلاگین دیگری که API های اساسی را پیادهسازی میکنند، استفاده کنند.
سازگاری
نسخه Unity 2022.1 برای سیستم عاملهای زیر در دسترس است:
- ویندوز 7 و بالاتر
- اوبونتو 18.04/20.04
- لینوکس CentOS 7
- macOS 10.13 و بالاتر
قیمت
این نرم افزار فقط به صورت اجارهای طبق اشتراکهای زیر در دسترس است:
- اشتراکهای شخصی رایگان دارای یک صفحه نمایش غیرقابل جابجایی هستند و میتوانند توسط هر کسی که درآمدی بالغ بر 100,000 دلار در سال داشته باشد، استفاده شوند.
- اشتراکهای Paid Plus با قیمت 40 دلار در ماه و برای اشتراک سالانه که به صورت ماهانه پرداخت میشود، مبلغی معادل 399 دلار در سال هزینه دارند.
- اشتراکهای Pro با قیمت 150 دلار در ماه و برای اشتراک سالانه که به صورت ماهانه پرداخت میشود، مبلغی معادل 1,800 دلار در سال هزینه دارند.