حوزهی گرافیک هر روز دچار تغییر، تحول و بروزرسانی بوده و روزانه اخبار متعددی از در این حوزه منتشر میشود. در واقع حوزهی گرافیک و نرم افزارهای گرافیکی، بخشی بسیار زنده و بروز بوده و شرکتها و توسعهدهندگان در این زمینه اقدامات مهمی را اجرایی میکنند و برنامههای بسیار جالبی دارند. در این مقاله قصد داریم تا مروری اخبار مهم سال ۲۰۲۱ در حوزهی گرافیک داشته باشیم و جزییاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار خواهیم داد.
مهمترین اخبار گرافیک کامپیوتری سال ۲۰۲۱
۱) توقف پشتیبانی Autodesk از کتابخانهی دارایی در 3ds Max
Autodesk در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده است که افزونهی دارایی کتابخانهی رایگان خود را برای 3ds Max در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲ متوقف خواهد کرد. این افزونه به هنرمندان این امکان را میدهد تا محتوای سه بعدی را در یک ماشین محلی و یک شبکه در یک نمای واحد مرور کنند. کاربران میتوانند ویژگیهایی مانند face count، renderer type یا ویژگیهای پشتیبانی شده در 3ds Max را در داراییهای این کتابخانه deep search کنند.
در نهایت میتوان این موارد را وارد صحنه 3ds Max کرد و ادغام یا XRef را انجام داد. این کتابخانه پس از ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲، دیگر برای دانلود در دسترس نخواهد بود البته اگر کسی قبلاً افزونهای را دانلود کرده باشد، همچنان میتواند از آن استفاده کند. این خبر یکی از مهمترین خبرهای سال ۲۰۲۱ بود که در سال ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد.
۲) Autodesk دیگر Meshmixer را توسعه نمیدهد
طبق اخبار، اتودسک توسعهی Meshmixer یعنی نرمافزار رایگان خود در تهیه مدلها برای پرینت سه بعدی را متوقف کرده است. البته این برنامه همچنان برای دانلود در دسترس است. در نتیجه برنامهی Meshmixer دیگر پشتیبانی نخواهد شد و این شرکت کاربران را برای عملکردهای مشابه به برنامهی Fusion 360 هدایت میکند.
این اطلاعیه در ماه سپتامبر منتشر شده و از سوی دیگر بد نیست بدانید که Meshmixer به عنوان یک ابزار آزمایشی برای ایجاد ترکیب مدلهای موجود، شروع به کار کرد و کارایی و عملکرد خوبی را در اختیار کاربران قرار میداد تا اینکه اتودسک تصمیم گرفت تا Fusion 360 را به عنوان گزینهی جایگزین برای کاربران ارائه کند.
۳) Chaos فونیکس را برای 3ds Max و Maya در یک محصول ادغام کرد
یکی دیگر از خبرهای مهم سال ۲۰۲۱ در حوزهی نرم افزارهای گرافیکی، ادغام Phoenix در 3ds Max و Maya بود. در واقع طبق این خبر Chaos فروش مجوزهای جداگانه برای نسخههای 3ds Max وMaya ، نرم افزار شبیه سازی سیال Phoenix را متوقف کرده و یک مجوز واحد را ارائه داده است.
در نتیجه اکنون یک مجوز واحد، دسترسی به هر دو نسخه را ارائه خواهد کرد. هزینهی این نسخه، 830 دلار برای مجوز دائمی و 70 دلار در ماه یا 30 دلار در سال برای مجوز اشتراکی است. البته شایان ذکر است که کاربران موجود این نرم افزار نیز به طور خودکار ارتقا خواهند یافت و این تغییرات شامل حالشان خواهد شد.
۴) AMD در درایورهای گرافیکیRadeon Pro ، از FSR پشتیبانی میکند
AMD سیستم ارتقاء مقیاس تصویر FidelityFX Super Resolution (FSR) را در نرم افزارRadeon Pro برای Enterprise، مجموعه درایورها و نرم افزارهای پشتیبانی کننده برای GPUهای ایستگاه کاری خود گنجانده است. بخشی از FidelityFX، یعنی FSR، در حال حاضر نرخ فریم بازیها را هنگام اجرا با وضوح بالا بر روی کارتهای گرافیک AMD افزایش میدهد.
در نتیجه گنجاندن آن در نرمافزار Radeon Pro برای Enterprise 21.Q4 نقش مشابهی را در ابزارهای CAD و DCC اجرا خواهد کرد. FSR در حال حاضر در Lumion 12.0، نسخهی فعلی نرمافزار real-time تجسم معماری Act-3D، پشتیبانی میشود. این فناوری به سیستم Viewport Boost پیوسته و همچنین برای بهبود نرخ فریم در ابزارهای CAD و DCC در نظر گرفته شده است.
۵) توسعه دهندگان DAZ 3D، Sketchfab و EmberGen JangaFX برندهی Epic MegaGrants شدند
توسعهدهنده فیگورهای سه بعدی DAZ 3D، توسعه دهنده ابزارهای شبیهسازی مایعات JangaFX و فروشگاه آنلاین مدلهای سه بعدی و پلت فرم نمایش Sketchfab همگی از جدیدترین دریافت کنندگان Epic MegaGrants هستند.
برنامهی 100 میلیون دلاری اپیک گیمز با هدف حمایت از توسعه دهندگان، برنامههای شگفت انگیزی را با قابلیتهای منبع باز برای جامعهی گرافیک سه بعدی در نظر گرفته است. DAZ 3D جایزه خود را برای پلاگین منبع بازDaz در Unreal Bridgeدریافت کرد که Genesis 3 و ۸ کاراکتر را از نرم افزار Daz Studio شرکت به Unreal Engine میتواند export کند.
از سوی دیگر Sketchfab که توسط Epic Games خریداری شد، برای افزونهی منبع باز خود در راستای import و export مدلها به Unreal Engine برنده شد.
سایر دریافتکنندگان جایزهی امسال شامل JangaFX که توسعهدهندهی نرمافزار real-time شبیهسازی سیال EmberGen، شرکت نرمافزار ضبط حرکت تقویتشده با هوش مصنوعی RADiCAL و توسعهدهندهی ابزارهای ویدئویی حجمی Arcturus هستند. دریافت کنندگان جوایز قبلی نیز شامل Maxon، Reallusion و ابزارهای منبع باز ArmorPaint، Godot و Krita بودند.
سخن پایانی:
به طور کلی سال ۲۰۲۱ سال خوبی برای هنرمندان حوزهی گرافیک و نرمافزارهای گرافیکی بود و در این سال شاهد بروزرسانیهای پیشرفته، نرمافزارهای خودکاری عالی، افزونههای کاربردی، همکاریها و ادغامهای جذاب بودیم و امیدوارم که سال ۲۰۲۲ سالی پر بار برای این حوزه و برای هنرمندان گرافیکی باشد.