سال ۲۰۲۲ شروع خوبی برای حوزهی گرافیک کامپیوتری بود و شاهد اخبار مهمی در این حوزه بودیم. اما مهمترین اخبار گرافیکی که در ابتدای این سال منتشر شد چه بود؟ اگر از هنرمندان این حوزه هستید، در ادامه با مازستا همراه باشید تا جزییاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار داده و مهمترین اخبار گرافیکی را برایتان شرح دهیم.
۱) اتودسک Moxion را بدست آورد
براساس اخبار منتشر شده، Autodesk، روزنامههای دیجیتال و متخصص بررسی عکس Moxion را خریداری کرده است. ظاهراً این معامله قبلا بسته شده و شرایط مالی آن فاش نشده است.
از زمانی که Moxion در سال 2015 تأسیس شد، پلتفرم مبتنی بر ابر آن برای اشتراکگذاری ایمن و مشاهده فیلمهای دوربین گرفتهشده در مجموعه، در فیلمهایی از جمله The Matrix Resurrections و The Midnight Sky استفاده شده است. Autodesk این خرید را بهعنوان اولین اقدام به سمت تولید روی مجموعه و حرکت بعدی خود را در ساخت خطوط تولید مبتنی بر ابر برای سرگرمی، پس از خرید LoUPE آزمایشگاه Tangent در نظر گرفته است.
۲) Phala از بنیاد بلندر حمایت کرد
متخصص فناوری محاسبات ابری Phala به تازگی از بنیاد توسعه Blender حمایت کرده است.
این شرکت، ابزارهای امنیتی و حفظ حریم خصوصی را برای محاسبات web 3 غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین توسعه میدهد. اسپانسر طلایی آن به معنای مشارکت حداقل 30000 یورو در سال در توسعه نرم افزار متن باز 3 بعدی، همتراز با Adobe و Microsoft است. Phala آخرین شرکت محاسباتی غیرمتمرکز بوده که از بنیاد Blender پشتیبانی میکند.
۳) نرم افزار SiNi هزینهی اشتراک محصولات خود را افزایش داد
SiNi Software توسعه دهنده ابزار 3ds Max به تازگی قیمت اشتراکهای تجاری پلاگینهای خود را افزایش داده است.
از 1 فوریه 2022، اشتراک محصولات جداگانه اعم از ابزار نقاشی اشیاء Disperse، سیستم پراکسی ProxSi و ابزار مدلسازی پارامتریک SiClone، از 5 پوند در ماه یا 50 پوند در سال به 7.50 پوند در ماه یا 54 پوند در سال افزایش یافت. اشتراکهای All Access که شامل تمام ابزارهای SiNi Software میشود، از 15 پوند در ماه یا 180 پوند در سال به 20 پوند در ماه یا 210 پوند در سال افزایش مییابد.
۴) گروه Khronos مشخصات Vulkan 1.3 و Vulkan Roadmap 2022 را منتشر کرد
سازمان استانداردهای گروه Khronos به تازگی مشخصات Vulkan 1.3، آخرین نسخه API چند پلتفرمی برای گرافیک و محاسبات سه بعدی را منتشر کرده است.
Vulkan که در سال 2016 به عنوان جانشین OpenGL راهاندازی شد و اکنون در طیف وسیعی از ابزارهای CG، از جمله Unity و Unreal Engine و Adobe’s Substance 3D Stager، که از افزونههای Vulkan’s Ray Tracing استفاده میکنند، پشتیبانی میشود.
ویژگیهای جدید در مشخصات 1.3 شامل رندر پویا است که این امکان را برای برنامههای مبتنی بر Vulkan فراهم میکند تا بدون نیاز به ایجاد پاسهای رندر یا اشیاء فریم بافر شروع به رندر کنند. Khronos Group همچنین Vulkan Roadmap 2022 را به عنوان مجموعهای از ویژگیهای اختیاری منتشر کرده است. Vulkan 1.3 در درایورهای بتا برای پردازندههای گرافیکی مصرفکننده و ایستگاه کاری AMD و Nvidia پشتیبانی میشوند.
۵) VES و ASC واژه نامه تولید مجازی را راه اندازی کردند
انجمن جلوههای بصری (VES) و انجمن سینماگران آمریکا (ASC) واژهنامه تولید مجازی را با پشتیبانی شرکای فناوری از جمله Epic Games و Netflix راهاندازی کردهاند. فرهنگ لغت آنلاین اصطلاحات فنی و تجاری به عنوان بخشی از “تلاش در سطح صنعت برای ایجاد واژگان مشترک بین متخصصان فعال در تولید مجازی” توصیف شده است.
محتوای واژه نامه، که در قالب PDF نیز قابل دانلود است، تحت مجوز Creative Commons CC-BY-4.0 کار میکند و کارایی و عملکرد بالایی خواهد داشت. بن گروسمن و راب لگاتو، سرپرستان VFX برنده جایزه اسکار، از مشارکت کنندگان این واژه نامه هستند.