Maxon و AMD اعلام کردهاند که Redshift، ابزار رندر کارتهای گرافیکی مکسون برای ابزارهای DCC مانند 3ds Max، Blender، Cinema 4D، Houdini و Maya اکنون با پردازندههای گرافیکی Radeon Pro AMD در ویندوز و لینوکس سازگار است. همچنین در تریلر منتشر شده هفته گذشته برای Redshift 3.5 مشخص شد که از پردازنده مرکزی و رندر هیبریدی نیز پشتیبانی میشود که این هماهنگی Redshift را با پردازندههای AMD، Apple Silicon و Nvidia سازگار میکند. در ادامه با جزییات بیشتر عرضه Redshift برای پردازندههای گرافیکی AMD همراه مازستا باشید.
انتشار Redshift برای پردازنده های گرافیکی AMD
پشتیبانی از پردازندههای گرافیکی AMD در ویندوز و لینوکس در حال حاضر در نسخه بتای محدود قرار دارد و زمانی که AMD نرم افزار Radeon Pro خود را برای درایورهای Enterprise 22.Q1 منتشر کند، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
سازگار کردن Redshift با AMD و همچنین پردازندههای گرافیکی انویدیا و اپل
گزینه اجرای Redshift روی پردازندههای گرافیکی AMD در ویندوز و لینوکس برای اولین بار در ویدیوی انتشار Redshift 3.5 که آخرین نسخه ابزار رندر مکسون است، اعلام شد. در این ویدیو که هفته گذشته به نمایش درآمد، مشخص شد که این قابلیت «بهزودی» عرضه خواهد شد. این تغییر، Redshift را با تمام تولیدات اصلی پردازندههای گرافیکی که در حال حاضر در تولید استفاده میشوند، به استثنای کارتهای سری A Arc اینتل، سازگار میکند.
مکسون سال گذشته پشتیبانی از پردازندههای گرافیکی AMD را به نسخههای macOS ابزار رندرهایی که قبلا فقط انویدیا در اختیار داشت معرفی کرد و پس از مدت کوتاهی از پردازندههای سیلیکون اپل که در مکهای فعلی استفاده میشوند، پشتیبانی شد.
پشتیبانی AMD با استفاده از HIP مانند Cycles X
همانند Cycles X، بازنویسی اصلی موتور رندر Blender’s Cycles که سال گذشته در Blender 3.0 منتشر شد، پشتیبانی از پردازندههای گرافیکی AMD در Redshift از طریق پلتفرم HIP AMD به دست آمده است. یک API و زبان هسته منبع باز C++، HIP (رابط محاسباتی ناهمگن برای جابجایی) به توسعه دهندگان امکان میدهد تا نرم افزاری را ایجاد کنند که روی هر دو پردازنده گرافیکی انویدیا و AMD از یک پایه کد اجرا شود.
HIP که گاهی اوقات به عنوان راهی برای انتقال ابزارهای نوشته شده با استفاده از چارچوب محاسباتی CUDA انویدیا به پردازندههای گرافیکی AMD توصیف میشود، چندین سال است که وجود داشته اما، در ابتدا عمدتاً در محاسبات با کارایی بالا استفاده میشد. اکنون AMD ادعا میکند که HIP تاثیر کمی بر عملکرد برنامهنویسی مستقیم در حالت CUDA دارد یا حتی هیچ تاثیری ندارد.
این شرکت همچنین به تازگی HIP RT را معرفی کرده است. یک کتابخانه جدید ردیابی پرتوهای GPU که میتواند جایگزینی برای OptiX API انویدیا یا DXR DirectX 12 باشد، اگر چه انتشار آن پس از کار روی Blender و Redshift انجام میشود.
سیستم مورد نیاز و تاریخ انتشار
پشتیبانی Redshift برای پردازندههای گرافیکی AMD، در حال حاضر یک پیشنمایش فناوری بسته است که در اواخر بهار امسال برای پردازندههای گرافیکی Radeon Pro W6800 و Radeon Pro VII در دسترس عموم قرار میگیرد. برای استفاده از Redshift در پردازندههای گرافیکی AMD، کاربران به نرم افزار Radeon Pro برای Enterprise 22.Q1 نیاز دارند. بروزرسانی بعدی درایورهای AMD برای کارتهای گرافیک ایستگاه کاری آن در واقع در اواخر بهار یعنی در سه ماهه دوم 2022 منتشر خواهد شد.
این ابزار رندر رسما روی دو پردازنده گرافیکی ایستگاه کاری AMD پشتیبانی میشود: کارت برتر فعلی این شرکت، Radeon Pro W6800 و نسل قبلی Radeon Pro VII.
قیمت Redshift
نسخه فعلی این ابزار رندر (Redshift 3.5) برای ویندوز 10، لینوکس glibc 2.17 به بالا و macOS 11.5 به بالا فقط به صورت اجارهای در دسترس است. همچنین هزینه اشتراکهای فردی آن 45 دلار در ماه یا 264 دلار در سال است که کاربران میتوانند بر اساس نیاز خود آن را تهیه کنند تا به ابزار مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.