J Cube توسعه دهنده ژاپنی از عرضه Multiverse | USD 7.1 برای نرم افزار مایا خبر داد. این نسخه جدیدترین طرحبندی مایا مبتنی بر USD و مجموعه ابزار توسعه ظاهر، نورپردازی و رندر برای اداره مجموعه دادههای VFX و انیمیشن است. با جزییات بیشتر در ادامه با مازستا همراه باشید.
عرضه Multiverse | USD 7.1 برای نرم افزار مایا یک نمای هیبریدی «HydraVP2» را معرفی میکند که ترکیبی از قابلیتهای Viewport 2.0 بومی مایا و چارچوب رندر USD Hydra است. سایر تغییرات این بروزرسانی جدید نیز شامل گزینه نوشتن شبکههای سایهزنی مایا در داخل فایلهای USD و پشتیبانی از زبان برنامهنویسی «پایتون 3» (Python 3) است.
در این بروزرسانی شما با یک راهحل مبتنی بر USD برای نوشتن و تجسم صحنههای بزرگ برای VFX و انیمیشنهای ویژه سروکار دارید. Multiverse برای نوشتن، اجرا و اصلاح صحنههای پیچیده، مانند صحنههایی که در طول طرحبندی عکسها ایجاد میشوند و توسعه ظاهر در جلوههای بصری یا انیمیشنهای ویژه طراحی شده است.
اگر چه این نرم افزار فایلهای Alembic را نیز میخواند؛ اما، از نسخه 6.0 به بعد، گردش کار عمدتا بر مبنای USD است که اکنون به طور گسترده در برنامههای DCC پشتیبانی میشود.
علاوه بر خواندن و نوشتن فایلهای USD، کاربران میتوانند سلسله مراتب USD را مستقیما از طریق رابط کاربری «MEOW» در مایا بنویسند که به صورت «خوشایند، منطقی و بسیار سریع» بیان میشود.
دادهها را میتوان با برنامههای کاربردی دیگری که از USD پشتیبانی میکنند از جمله: Blender، Clarisse iFX، Houdini، Katana، Nuke و موتورهای بازی سازی Unreal Engine و Unity تبادل کرد.
عرضه Multiverse | USD 7.1 برای نرم افزار مایا
این بروزرسانی یک تغییر کاملا بزرگ است که ویژگیهای جدیدی از جمله گزینه وارد کردن کل سلسله مراتب USD از طریق سیستم اتصال زنده نرم افزار را اضافه میکند.
اتصال زنده برای دادههای رفت و برگشتی بین مایا و فایلهای USD خارجی طراحی شده است که به جای خواندن دادهها با استریم آن در مایا استفاده میشود که قبلا محدود به نسخههای اولیه USD بود. البته در شکل به روز شده خود، از نمونههای ثابت و متحرک USD و نمونههای نقطهای نیز پشتیبانی میکند.
سایر تغییرات این نسخه نیز شامل: پشتیبانی از داراییهای USDZ در ویوپورت HydraVP2 و رندر USDZ در 3Delight و ادغام با VFX متن-باز و پایپ لاین انیمیشن OpenPype و Prism است.
گردش کار
با وجود استریم دادههای صحنه Multiverse در Arnold، Redshift، RenderMan، V-Ray یا 3Delight NSI، گردش کاری نرم افزار از رندرهای کلیدی شخص ثالث پشتیبانی میکند.
اگر چه خود مایا از طریق افزونه Maya for USD از این قابلیت پشتیبانی می کند (که از نسخه Maya 2022 به بعد در فایل نصب کننده کننده گنجانده شده است)؛ اما هنوز این افزونه تعدادی محدودیت شناخته شده دارد.
به جز این Multiverse | USD 7.1 همچنین به طور بومی از Metal که همان API گرافیکی اپل است برای بهبود عملکرد در macOS پشتیبانی میکند.
ویوپورتهای جدید HydraVP2 برای ارائه مزایای Viewport 2.0 و Hydra
تغییر مهم در Multiverse | USD 7.0 ویوپورت جدید HydraVP2 است که قابلیتهای Viewport 2.0 بومی مایا و چارچوب رندر USD Hydra را ترکیب میکند.
J Cube آن را به عنوان بهترین راهحل در هر دو دنیا توصیف میکند که از همان جلوههای سایهزنی غنی مانند Viewport 2.0 پشتیبانی میکند؛ اما، عملکرد ترسیم بسیار بهبود یافتهای را نیز ارائه میدهد.
با توجه به مستندات آنلاین، HydraVP2 از Hydra برای ارتباط آپاستریم، بومی و مستقیم با USD استفاده میکند و به لایههای انتزاعی میانی یا گرههای مجازی مایا متکی نیست.
مزایای کلیدی این قابلیت عبارتند از: پشتیبانی از مارکیو و انتخاب چندگانه از اشیاء صحنه، و توانایی کنترل مستقل ترسیم و نرخ نمونهها برای عملکرد تعاملی بهتر با صحنههای بزرگ است.
HydraVP2 معماری ویوپورتی که در Multiverse | USD 6.x استفاده شده است را جایگزین میکند (که بر اساس رندر پیشفرض USD HdStorm کار میکرد).
پشتیبانی کل شبکههای سایهزنی مایا از پایتون 3 برای نوشتن در USD
یکی از مهمترین تغییرات دیگر نسخه جدید، اضافه شدن گزینه نوشتن شبکههای سایهزنی کامل مایا از جمله شبکههای رندرهای شخص ثالث در فایلهای USD است.
این قابلیت در واقع راهحل خالص USD بوده که به MaterialX متکی نیست. شبکههای سایهزنی تعبیهشده را میتوان با سایر برنامههای DCC مبادله کرد یا مستقیما در 3Delight NSI رندر گرفت.
Related posts:
- انتشار پکیج آموزشی Introduction to Maya 2022 توسط Gnomon Workshop
- Autodesk نرم افزار Maya 2023.1 را منتشر کرد
- Autodesk به تازگی Maya Creative را منتشر کرد
- کدام نرم افزار سه بعدی بهترین انتخاب است؟ Blender یا Maya یا 3Ds Max
- معرفی کاربردیترین پلاگینهای نرم افزار Maya
- جدیدترین نسخه Maya: بروزرسانی نرم افزار مدل سازی و انیمیشن سه بعدی Maya 2025.3
البته برای بازسازی آنها در برنامه دریافت کننده نیاز به کار سفارشی در بخشی از TD های پایپ لاین دارد. علاوه بر این، پنل MEOW Multiverse در حال حاضر و حتی در هنگام انتخاب سایر گرههای مایا پایدار است.
این نرم افزار هم اکنون برای زبانهای پایتون 2 و 3 ساخته شده است که در کنار آن Autodesk پشتیبانی از نسخه 3 زبان برنامهنویسی را در Maya 2022 معرفی کرده است و به طور انحصاری در Maya 2023 به آن تغییر داده است.
قیمت و در دسترس بودن
Multiverse | USD 7.1 برای نسخههای 2018 و بالاتر نرم افزار مایا در سیستم عامل ویندوز، لینوکس و macOS در دسترس است.
این دستگاه همچنین با Arnold 5.2 و بالاتر، 3Delight 2.0 و بالاتر، Redshift 3.0.67 و بالاتر، RenderMan 23.2 و بالاتر و V-Ray 4.3 و بالاتر سازگار است.
لازم به ذکر است که این نرم افزار فقط به صورت اجارهای در دسترس است و قیمت اشتراکهای Pro آن از 270 دلار در سال برای مجوزهای شناور تعاملی و 90 دلار در سال برای مجوزهای رندر شروع میشود که از زمان انتشار 6.x قیمت آن اندکی کاهش یافته است.
J Cube همچنین مجوزهای رایگانی را برای هنرمندان مستقل فراهم میکند که به اتصال دائمی اینترنت نیاز دارند و فقط از طریق Slack پشتیبانی جامعه را شامل میشوند؛ اما، اجازه استفاده در پروژههای تجاری را دارند.
شما درباره عرضه Multiverse | USD 7.1 برای نرم افزار مایا چه اطلاع و نظری دارید که میتوانید با ما به اشتراک بگذارید؟ دانش خود در این زمینه را برای ما در بخش نظرات بنویسید.