نور بخشی از فاکتورهای مهمی است که جهان را آنگونه که ما میشناسیم شکل میدهد. روشنایی در فیزیک، به عنوان معیاری برای سرعت عمل میکند و بینایی را ممکن میکند و ضبط تصاویر توسط چشم و لنز دوربین را ممکن میکند. در طول تاریخ هنر، بازنمایی نور – یا نبود آن – جنبش های سکولار را در جلوه های مختلف با تکنیکها و پشتوانههای به همان اندازه هدایت کردهاست. این بدان معنی است که نور – و سایه مشتق آن – میتواند محیطها، جوها و احساساتی را ایجاد کند که در اشیا و فضاها قابل درک است. نور نیز بخشی از معماری است. با مازستا همراه باشید تا اطلاعات و تصاویر بیشتر در راستای طراحی فضای داخلی با نور و سایهها را در اختیارتان قرار دهیم.
کاوش در نور برای ایجاد جو در معماری
لوئیجی گریری نوشت که نور ظاهر و معنای معماری را تغییر میدهد. اغلب، نقاشیها یا تضاد بین نور و سایه، تصاویر را چشمگیرتر میکند. این تصاویر که بر روی کاغذ منجمد شدهاند، نگاههای بلند، تعابیر و معانی را فرا میخواند. در واقع، تابش نور به یک ساختمان میتواند آن را تغییر دهد. و با بهره گیری از حرکت طبیعی خورشید، میتوان محیطهای مختلفی را برای یک پروژه ایجاد کرد. همراه با حرکت ساکنین در فضا، نور و سایه میتوانند بسیاری از ساختمانها را در یک ساختمان آشکار کنند.
اگر جهان به لطف تابش نور بر روی اشیاء شکل میگیرد، استفاده از عناصر معماری رسمی برای برجسته کردن یا قاب بندی زوایای خاص، راهی برای بهبود ساختارها است. در بازسازی فروشگاه Selo توسط استودیو MNMA ، در داخل، فضا پر از فرورفتگی و مقاطع مختلف است. این یک فضای هندسی قوی ایجاد میکند و ورودیها و گوشههایی را برای کشف منابع مختلف نور ایجاد میکند. ورودی و منابع نور دقیق هستند، اما ظاهری ظریف دارند و به خوبی در فضا پراکنده شدهاند.
استفاده از هندسه همراه با نورپردازی تأثیری کاملاً متفاوت در اقامتگاه Rombo IV دارد. میگل آنجل آراگونس از نور مصنوعی و رنگارنگ برای تغییر چشمگیر محیط ساخته شده استفاده میکند. درحالی که نور طبیعی وجود دارد، اتاقها فضایی آرام و موقردارند. در غیاب آن، معمار از نورهای رنگی استفاده میکند که حس ساکنین را تغییر میدهد و آن را پرانرژی میکند. آنها همچنین محیط آرام چند ساعت پیش را به یک محیط غیر واقعی و روحانی تبدیل میکنند. بکارگیری این روش یادگاری از کارلوس کروز-دیز است .
از هندسه میتوان برای ترسیم الگوهای فضایی استفاده کرد. آلاچیقها، سایهبانها، mashrabiya و cobogóها به عنوان محوطههای کاربردی در ساختمانها عمل میکنند، نور را کاهش میدهند و حریم خصوصی را بدون اینکه جلوی تهویه طبیعی هوارا بگیرند حفر میکنند. آنها همچنین بافتهای درخشان و طرحهای متحرک را در محیط ها ایجاد میکنند.
ساختمان بایگانی تاریخی Oaxaca از این عناصر برای اطمینان از تابش نور طبیعی و در عین حال حفظ تهویه متقابل در مجموعه استفاده میکند. دفتر Mendaro Arquitectos از سنت معماری Oaxaquea و بازی نور و سایه آن برای ایجاد علائم چشمگیر و منظم بر روی گروه استفاده میکند. این نشانهها قطعا برداشت ذهی ما را از مسیرها تغییر میدهند و فرمهای درخشانی را روی دیوارها و کفها ایجاد میکنند و به یک راهرو یا دیوار خالی پویایی میبخشند.
خوزه ایگناسیو والدیویزو از همین اصل در غرفه باغبانان در باشگاه هیپیکو د سانتیاگو استفاده میکند. با فضای استراحت باغبانان باشگاه میتوان رفتار متفاوتی داشت، اما معمار یک پناهگاه ساده را به بازی شبکهها تبدیل میکند. دیوارهای آجری سوراخ شده شبیه سایه درختی است که باغبان را قبل از ساخته شدن آلاچیق در برابر نور خورشید محافظت میکرد. با این حال، از آنجایی که کف و دیوارها از آجرهایی با ابعاد یکسان تشکیل شدهاند، ساختمان کوچک را میتوان به عنوان حجم مربعی خواند که شبکه دیگری روی آن کشیده شده است، که توسط نوری که از طریق آجرهای سوراخدار فیلتر شدهاست پخش میشود که این شبکه ممکن است یا نباشد. منطبق با شبکه های موجود است. این بازی نور و سایه به مانند یک نقاشی غیر مادی است.
حرکت خورشیدی برآمدگی های نورانی را در طول روز ایجاد میکند. این پویایی به تنهایی تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست دارد. با این حال، عناصر پروژه همچنین میتوانند به گونهای حرکت کنند که طرحهای مختلف نور و سایه را تولید کنند. این تصمیم گروه STILL YOUNG برای فروشگاه ARC’TERYX بود. این گروه لزوماً تابش خورشید را در ساختمان برنامه ریزی نکردند، اما اجازه دادند نور به طور تصادفی خطوط ایجاد کند. از آنجایی که مبلمان قابل چرخش هستند، هر گونه تفاوت در زاویه باز شدن میتواند طراحی دیگری ایجاد کند.
نور و مسیر روزانه آن نیز به عنوان معیارهای زمانی عمل میکند. بار دیگر، نور معمار رابطهی ما با جهان است و به آن شکل و تناوب میدهد. معماری عمران از این پیش فرض در طراحی نصب مسیر خورشید رجب تا شوال 1444 برای بینان هنرهای اسلامی 2023 استفاده کرده است. آنچه جالب است فقط اشاره به ساعتهای آفتابی مسجد نیست که زمان نمازهای یومیه را نشان میدهد. به جای نشان دادن زمان از طریق سایهها، با نصب یه سایهبان سوراخدار در کل فضا سایه انداخته و با تابش نور از سوراخ سایهبان زمان را نشان میدهد. حس موقتی متفاوتی نسبت به دقت ساعت دیجیتال وجود دارد. گذر از ساعتی به ساعت دیگر تدریجیتر است و پرتو نور لحظات تاریخی تاریخ اسلام را مورد توجه قرار می دهد. سبک مکان را دگرگون میکند و مکان را به صورت تعبیری از زمان بیان میکند.
امکانهای خلاقانه این تعامل نور، فرمها و سایهها را میتوان به روشهای مختلف و در پروژههای مختلف بررسی کرد. رابطه بین معماری و نور از زمان دور این رشته وجود داشته است. روشی که هر عنصر از طرح چه مادی باشد و چه غیر مادی به کل کمک میکند میتواند دامنه احساساتی را که ایجاد میکند گسترش دهد و بر حس حاکم در مکان بیفزاید.
Related posts:
- روشنایی انسان محور HCL در معماری داخلی
- SFMOMA اولین موزه ای است که غلاف برج کپسول ناکاگین را خریداری می کند
- اولین آسمانخراش یک معمار غنایی در نیویورک
- به زودی پروژه دفتر جدید بیگ در کپنهاگ تکمیل میشود
- تجسم مجدد تهویه مطبوع: روشهای خنک کننده سنتی برای آینده (قسمت اول)
- تجسم مجدد تهویه مطبوع: روشهای خنک کننده سنتی برای آینده (قسمت دوم)