تصور کنید که یک بازی سنگین را در کنسول بازی و یا کامپیوتر خود اجرا می کنید؛ این بازی سنگین برای سخت افزارهای کامپیوتر، لپ تاپ یا کنسول شما دردسر ایجاد کرده و آنها را به چالش می کشد؛ با در نظر گرفتن این وضعیت، چگونه می توان به بهترین نرخ فریم رسید؟ چگونه می توان مشکلات فریم در بازی ها را حل کرد؟ چگونه می توان در یک بازی سنگین به بهترین نوع فریم دست پیدا کرد؟ با مازستا همراه باشید.
افزایش نرخ فریم در بازی
تفاوتی نمی کند که از کامپیوتر، لپ تاپ، کنسول های بازی و یا مانیتور و تلویزیون استفاده کنید. همواره راه هایی وجود دارند که می توان با استفاده از آنها، در تمامی ادوات و پلتفرم های فوق، مشکلات نرخ و عملکرد فریم را بهبود بخشید؛ آن هم بدون نیاز به ارتقاء سخت افزاری. استفاده از تنظیمات، فناوری و ویژگی های خاص از جمله همین موارد هستند.
در بسیاری از موارد مقدار 60 فریم در ثانیه، بدون لگ و مشکلات فنی مرتبط با فریم، برای کاربران و گیمرها نسبتا کافی است. به بیان ساده تر می توانید به سادگی از یک بازی با نرخ 60 فریم در ثانیه لذت ببرید. اما مادامی که این مقدار کاهش یافته و حتی به 30 فریم در ثانیه برسد، آنوقت است که دیگر شاید مانند قبل نتوانید از اجرای بازی خود لذت ببرید. حال تصور کنید که با یک بازی سنگین در کامپیوتر یا کنسول بازی خود روبرو هستید که در نهایت نرخ فریم در آن، از 30 فریم عبور نمی کند.
در این حالت به ناچار باید اقداماتی را انجام دهیم که در راستای آنها، بتوانیم بهترین کیفیت فریم را دریافت کرده و در نهایت از بازی خود لذت ببرید. شایان ذکر است که ویژگی های فوق مربوط به دارندگان کنسول های بازی و کامپیوترهای شخصی بوده و هیچ تفاوتی بین آنها نیست. در ادامه به سراغ معرفی این شیوه های ساده اما کارآمد برای بهبود عملکرد فریم ها خواهیم رفت.
-
استفاده از کنترلرها
اگر یک گیمر قدیمی و یا حرفه ای باشید، می دانید که استفاده از ماوس در بازی ها به معنی حرکت های سریع، ناگهانی و فوری است که در نتیجه سخت افزارها را بیش از پیش درگیر می کند. این در حالی است که کنترلرها، مانند کنترلرهایی که در یک کنسول بازی مانند PS5 و Xbox Series S/X استفاده می شوند تنبل تر از ماوس بوده و فرصت بیشتری را به سخت افزارها می دهد تا ضمن رندر بهتر، مدیریت فریم را بهبود بخشند. پس استفاده از کنترلرهای گیمینگ به جای ماوس و کیبورد می تواند عملکرد فریم ها را در کنسول یا کامپیوترهای شخصی بهبود بخشد.
-
برای افزایش نرخ فریم در بازی، وضعیت Motion Blur را روشن کنید
شاید باید گفت که در حق فناوری Motion Blur ظلم شده و یا آن را دست کم گرفته ایم. یکی از بهترین کاربردهای فناوری Motion Blur پنهان کردن شکافهای حرکتی بین فریمها در نرخ فریم پایین است. در صورتی که بازی شما از Motion Blur پشتیبانی کرده و در وضعیت خاموش قرار دارد، پیشنهاد می کنیم که آن را روشن کرده و حتی در حالت Turn Up قرار دهید. برخی از نمایشگرها حتی برای پخش محتوای فیلم نیز دارای فناوری داخلی Motion Blur هستند. به هر حال تاری دید و مشکلات تعویض فریم در نرخ فریم پایین، می تواند با فعال کردن Motion Blur بهبود یابد.
-
دورتر از مانیتور یا تلویزیون بنشینید
بله درست متوجه شده اید؛ دور نشستن از مانیتور یا تلویزیون، یکی از ویژگی های جالب توجهی است که مشکلات مربوط به فریم پایین یا لکنت و مشکلات فریم را کاهش می دهد. خصوصا اگر نرخ فریم شما در محدوده 30 فریم در ثانیه باشد. هرچه نرخ فریم کمتر باشد، شکافهای قابل مشاهده در حرکت که میتوانید روی صفحه نمایش ببینید بیشتر میشود. این امر مخصوصاً در مورد پانینگ با سرعت بالا و سایر حرکات خطی دوربین که زمین زیادی را به سرعت پوشش می دهند صادق است. با این حال، تحقیقات نشان داده است که هرچه از تلویزیون یا مانیتور دورتر می نشینم (البته نسبت به اندازه آن)، این شکاف های حرکتی کمتر قابل مشاهده هستند. به طور مشابه، 30 فریم در ثانیه در دستگاه های دستی مانند Steam Deck یا Nintendo Switch بسیار کمتر احساس می شود.
-
استفاده از حالت هایی مانند Game Mode در تلویزیون
یکی از دلایل اصلی کند بودن 30 فریم بر ثانیه در پخش این است که تاخیر بیشتری نسبت به حالتهای نرخ فریم بالاتر دارد. یعنی زمان بین فشار دادن یک دکمه و عکس العمل گرافیکی روی صفحه. با این حال، بخش های دیگری از تأخیر وجود دارد که میتواند حس 30 فریم در ثانیه را حتی بدتر کنند. بر روی برخی از تلویزیون ها مانند تلویزیون های Samsung، از قدیم تا به امروز یک حالت با نام Game Mode وجود دارد که چه برای کنسول های بازی و چه برای کامپیوترهای شخصی قابل استفاده است. در مانیتورهای گیمینگ نیز قابلیت هایی مانند NVIDIA Reflex وجود دارند که برای به حداقل رساندن تاخیر، دارای کارایی جالب توجهی هستند.
-
افزایش نرخ فریم در بازی با استفاده از فناوری V-Sync
V-Sync یکی از برجسته ترین فناوری هایی است که به سادگی در بسیاری از بازی و نمایشگرها پشتیبانی می شود. V-Sync تضمین میکند که فریمهای ترسیم شده توسط کنسول یا کامپیوتر شما با نرخ تازهسازی صفحه نمایش همگام میشوند، که میتواند به یک تصویر ثابت و خوب در حرکت کمک کند. اگر مانیتور یا تلویزیون شما از Variable Refresh Rate یا Low-Frame Compensation (LFC) شاید نیازی به فعال کردن V-Sync نباشد؛ با این وجود 30 فریم در ثانیه (و کمی پایینتر) باید بدون مشکل ریتم یا آرتیفکت نمایش داده شود.
به نظر شما بهترین راه برای بهبود نرخ فریم و عملکرد فریم در بازی ها چیست؟