بهینهسازی دارایی بازی همیشه با کاهش زمان رندر مرتبط بوده است. در عین حال، کاهش قدرت محاسباتی دستگاههای مورد نیاز کاربران منجر به افزایش تعداد دستگاههایی که میتوانند بازی را اجرا کنند، میشود و فروش بازی را افزایش میدهد. بسیار مهم است که در بهینهسازی بازی زیادهروی نکنید، زیرا این امر در نهایت منجر به یک بازی ویدیویی با وضوح پایین میشود، بنابراین همیشه باید تعادلی بین بهینه سازی بازی و حفظ کیفیت بازی وجود داشته باشد. ما در این مقاله در مورد ایده کلی بهینه سازی بازی بحث خواهیم کرد و بیشتر روی بهینهسازی داراییهای سه بعدی بازیها در Blender تمرکز خواهیم کرد و اینکه چگونه میتوانیم به نقطه بهینه تعادل بین کیفیت و عملکرد برسیم. با مازستا همراه باشید.
بهینهسازی داراییهای سه بعدی بازیها در Blender
کاهش Polygon Count
Polygon Count هم برای توسعهدهنده و هم برای هنرمند سه بعدی یک کابوس است و همیشه یک مبارزه بیپایان بوده زیرا هنرمند سه بعدی سعی میکند تمام جزئیات را بدون قربانی کردن هیچ کدام حفظ کند. در نهایت، دارایی بازی باید بهینه شود تا نیازهای توسعهدهنده و موتور بازی را برآورده کند. بدیهی است که تفاوت زیادی بین هر دوی آنها وجود دارد و همچنین بدیهی است که نسخه low-poly اکثر ویژگیها را از دست میدهد. در ادامه چند تکنیک برای کاهش polygon count را در اختیارتان قرار میدهیم:
- با استفاده از یک اصلاح کننده Multires و پس از اضافه کردن تمام جزئیات مورد نیاز در نسخه high polygon، این جزئیات را روی low version دارایی استفاده شده قرار میدهیم، که تکنیکی است که همیشه در صنعت استفاده شده است.
- کاهش دستی لبههای غیر ضروری در حالی که شکل جسم را تا حد امکان حفظ میکند.
- عدم استفاده از چهرههای پنهان
- عدم استفاده از رئوس تکراری
کاهش وضوح تکسچر
بدیهی است که این امر منجر به کاهش اندازه فایل و زمان بارگذاری تکسچر میشود و در نهایت منجر به کاهش قدرت محاسباتی مورد نیاز ذکر شده خواهد شد. بنابراین عاقلانه است که رزولوشن را در یک عدد معقول نگه دارید. استفاده از فرمتهای مختلف فایل نیز میتواند به کاهش حجم فایل منجر شود و خلاص شدن از شر کانالهای غیر ضروری نیز امکانپذیر خواهد شد.
سادهسازی متریال
استفاده از یک متریال برای شیء نیز نقش خوبی در بهینه سازی دارایی بازی دارد. وقتی صحبت از بهینهسازی بازی میشود، متریال پیچیده همیشه یک نکتهی منفی هستند، بنابراین همیشه بهتر است از یک متریال ساده استفاده کنید.
استفاده از اشیا تکراری
تکرار استفاده از یک شی، زمان مورد نیاز برای بارگذاری آن را کاهش میدهد، بنابراین کامپیوتر باید از توان محاسباتی کمتری برای بارگذاری اشیاء در صحنه استفاده کند.