هر روزه که میگذرد، صنعت بازی سازی در حال رشد و توسعه است و تعداد زیادی از توسعهدهندگان نرمافزار به دنبال ابزارهای بهروز و قدرتمند برای تولید بازی هستند. در این راستا، Godot و Unity دو نرمافزار بسیار معروف هستند که هرکدام ویژگیها و امکانات منحصربهفرد خود را دارند. با مازستا همراه باشید تا به مقایسه موتورهای بازی Godot و Unity بپردازیم.
مقایسه موتورهای بازی Godot و Unity
Godot یک محیط توسعه بازی کاملاً رایگان و متنباز است که از گستره وسیعی از پلتفرمها پشتیبانی میکند. این ابزار از زبان برنامهنویسی GDScript برای توسعه بازیها استفاده میکند. یکی از مزایای بزرگ Godot، وجود یک جامعه فعال از توسعهدهندگان است که همیشه به روزرسانیهای جدید و پشتیبانی فنی را فراهم میآورد. از سوی دیگر Unity یکی از پراستفادهترین و پرطرفدارترین موتورهای بازی در دنیاست. این ابزار پشتیبانی از زبانهای مختلف برنامهنویسی از جمله C# و JavaScript را دارد. همچنین، Unity دارای فروشگاه فراگیری برای منابع و افزونهها است که توسعهدهندگان را قادر به یافتن منابع اضافی برای پروژههای خود میکند.
همچنین در بحث رابط کاربری، Godot بسیار کاربرپسند و قابل فهم است. این ابزار به تازگی بهبود یافته و توسعهدهندگان این امکان را دارند تا رابط کاربری را به دلخواه خود شخصیسازی کنند. همچنین رابط کاربری Unity به دلیل ویژگیهای قدرتمند و پیشرفته، ممکن است برای برخی تازهکاران یا توسعهدهندگان مبتدی پیچیده به نظر برسد. اما با گذشت زمان و آشنایی با این ابزار، توسعهدهندگان میتوانند به طور کامل از قابلیتهای آن بهرهمند شوند.
بد نیست بدانید که یکی از تفاوتهای اصلی بین Godot و Unity، زبان برنامهنویسی استفادهشده در هرکدام است. در حالی که Godot از GDScript به عنوان زبان اصلی استفاده میکند، Unity از C# به عنوان یکی از زبانهای اصلی خود استفاده میکند. این موضوع میتواند بر انتخاب توسعهدهندگان تأثیرگذار باشد. همچنین هر دو Godot و Unity اکوسیستم فراگیر و پراستفادهای دارند. اما اکوسیستم Unity به دلیل وجود فروشگاه و پشتیبانی بیشتر از سوی شرکت، ممکن است برخی توسعهدهندگان را جلب کند. از سوی دیگر هر دو نرمافزار دارای جوامع فعال هستند در نتیجه توسعهدهندگان میتوانند از تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند. اما تفاوتهایی در میزان فعالیت و پاسخگویی به سوالات ممکن است وجود داشته باشد.
سلام !!
موتور بازی سازی godot هم از #c پشتیبانی می کند
و هم از ++c علاوه بر اینکه گودات یک بخش فروشگاه دارید
که دست رسی آسان در خود پروژه به این بخش رو در گودات داریم
و همه ی ابزار های مورد نیاز و پروژه های دمو رایگان در این بخش هست
در فروشگاه گودات ابزار های مختلفی وجود دارد مثل :
پلاگین نوشتن اسکریپت بازی اب زبان پایتون
پلاگین تولید اسکریپت بصری (مثل آنریل انجین)
پلاگین ترین براش
پلاگین استیم
شیدر چمن
پروژه های دمو با سبک های مختلف(برای یادگیری بازی سازی با گودات خیلی موثر)
پلاگین برای خروچی گرفتن پلتفرم های مختلف
و …………
خلاصه گودات تمام قابلیت های یونیتی رو داره
و جامعه ی توسعه دهنده ی بسیار بزرگی داره
انجمن بسیار فعال برای حل مشکلات داره (شبانه روزی کاربر ها فعال هستن و خیلی سریع مشکلات رو حل می کنند)
قابلیت ایجاد پلاگین ها و انتشار پلاگین ها در فروشگاه رو داره
امکان رندر با opengl , vulkan , directx , opegles,webgl و …
امکان خروجی گرفتن انواع پلتفرم ها رو داره از ۳۲ بیتی تا ۶۴ بیتی
از x86 گرفته تا arm
اندروید گنو/لینوکس ویندوز مک او اس
ای او اس استیم ایکس باکس html (امکان اجرای بازی در مرورگر)
و …
توی گودات امکان بهینه ساز هست و علاوه بر قدرتی که در بخش دو بعدی
و سه بعدی داره ضعیف ترین سیستم ها رو هم پشتیبانی می کند((البته باید توجه کنید رندر خودتون رو باید بر طبق سیستم خودتون انتخاب کنید )->
برای سیستم های ضعیف توی گودات 3 از opengles2 استفاده کنید توی ۴ از سازگاری
برای سیستم ها جدید تر برای گودات ۳ از opengles3 استفاده کنید توی ۴ از فوروارد پلاس)
علاوه بر این قابلیت ها شما گودات رو می توانید در موبایل هم استفاده کنید و با گودات با موبایل هم بازی
درست کنید!
گودات برای یاد گیری بهتر یک سند یادگیری آفلاین و آنلاین داره که برای هر نسخه از گودات یک کتاب ۴۰۰۰ و خوردی صفحه ای داره
گودات ترجمه ی فارسی خوبی داره و شما می توانید اول کار با گودات زبان موتور رو روی فارسی بگذارید.
((خب متن دیدگاه من به اندازه یک مطلب کامل شد.))