تیم Godot نسخه 3.5 Godot که آخرین به روز رسانی موتور بازی سازی متن باز است را منتشر کرد. تغییرات کلیدی Godot برای هنرمندان بازیها شامل سیستم پوشش متریال جدید، متن سه بعدی و بهبود عملکرد در کامپایل سایهزن (shader compilation)، شبیهسازی فیزیک (physics simulations)، توئینینگ (tweening) و رندر (rendering) است. این به روز رسانی همچنین یک سیستم ناوبری NPC جدید و یک پورت آزمایشی اندروید از ویرایشگر Godot را نیز اضافه میکند. با مازستا همراه باشید تا جزییات بیشتر را در اختیارتان قرار دهیم.
یک جایگزین قدرتمند منبع باز برای Unity برای محتوای دو بعدی و سه بعدی
Godot که در ابتدا در استودیو Okam سازنده بازی آرژانتینی توسعه داده شد، جایگزینی برای Unity بود و در حال حاضر روی طیف وسیعی از بازیهای مستقل و موبایلی، دو بعدی و سه بعدی، استفاده میشود.
Related posts:
- مقایسه نرم افزارهای بازی سازی Godot و Gamemaker Studio 2
- نسخهی جدید موتور بازیسازی Godot 3.4 منتشر شد
- مقایسه موتورهای بازی Godot و Unity برای توسعه بازی
- با موتور بازی Godot با قابلیت رندر real-time و دموی Myra بیشتر آشنا شوید
- معرفی بهترین موتور بازی برای مبتدیان و توسعه دهندگان مستقل
- جدیدترین نسخه After Effects: بروزرسانی نرم افزار After Effects 25.0
از زمان انتشار موتور بازیسازی متن باز در سال 2014، کار بر روی Godot به طور پیوسته در حال افزایش است که بخشی از آن به لطف کمک های مالی موزیلا، مایکروسافت و اخیراً کمک های مالی از سوی Epic Games و توسعه دهنده بازی روسی Kefir صورت گرفت.
در سال 2019، بنیاد Blender، موتور بازی سازی خود را از Blender 2.80 حذف کرد و Godot را به عنوان «جایگزین قدرتمندتر» توصیه کرد.
سیستم پوشش متریال جدید و متن دو بعدی و سه بعدی درون بازی
تغییرات کلیدی برای هنرمندان شامل یک ویژگی material_overlay جدید است که میتواند برای ایجاد طیف وسیعی از جلوههای درخشش و شفافیت روی اشیاء درون بازی، استفاده شود.
همچنین دو گره جدید برای نمایش متن در صحنههای سهبعدی وجود دارد که Label3D برای متن دو بعدی مانند اطلاعات درون بازی و TextMesh برای اکسترود کردن متن به مشهای سهبعدی است. البته TextMesh فقط از فونتهای پویا با حروف وکتور پشتیبانی میکند در نتیجه شما نمیتوانید از فونتهای شکلک بیت مپ استفاده کنید و دامنه پارامترهای کنترلی برای مشهای تولید شده در حال حاضر نسبتاً محدود است.
علاوه بر این، یک تکسچر شیب 2 بعدی جدید، ایجاد گرادینتهای دو بعدی را برای استفاده به عنوان پوشش یا ماسک سایه زن ممکن میکند.
سایر تغییرات کلیدی
تغییرات عمده غیرگرافیکی شامل پورت اندروید جدید ویرایشگر Godot است. البته این هنوز آزمایشی است و تغییرات خاصی برای موبایل ندارد، بنابراین استفاده از ویرایشگر در تبلت اندرویدی امکان پذیر است، اما فقط با اتصال یک ماوس و صفحه کلید عملی خواهد بود.
دسترسی و سیستم مورد نیاز
Godot 3.5 تحت مجوز MIT برای ویندوزهای 32 بیتی و 64 بیتی و لینوکس و macOS 64 بیتی در دسترس است. همچنین پورتهای اندروید مبتنی بر مرورگر ویرایشگر Godot نیز وجود دارد.