بازی S.T.A.L.K.E.R. 2
بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 یک بازی اولشخص ترسناک و بقای روانی است که در دنیای باز و پرخطر چرنوبیل اتفاق میافتد. شما در نقش “اسکیف” باید به منطقه ممنوعه وارد شوید و رازهای یک شیء باستانی را کشف کنید. این بازی به شما امکان میدهد داستان خودتان را بسازید و تصمیمات شما تأثیر زیادی روی اتفاقات خواهد داشت.
با دنیای زنده و پویا، همیشه احساس خطر در بازی وجود دارد. بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 تجربهای متفاوت و هیجانانگیز از بقای در یک دنیای خرابشده است، که حتی با مشکلات فنی کوچک، هنوز یکی از بهترینهای ژانر خود به شمار میرود.
مشکلات ساخت بازی S.T.A.L.K.E.R. 2
ساخت بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 تقریباً منطقی به نظر نمیرسد. از تلاشهای اولیه برای توسعه این بازی که به بیش از پانزده سال پیش برمیگردد، این پروژه چندین بار لغو شده، استودیوی GSC Game World تعطیل شده و نسخه فعلی بازی با تأخیرهای زیادی روبهرو بوده است.
علاوه بر این، تیم توسعهدهندگان که در اوکراین هستند، اخیراً با جنگ و تهاجم روسیه به کشورشان مواجه شدهاند.
این شرایط چالشهای کاملاً جدیدی به همراه داشته و GSC Game World در تلاش است تا یک بازی عظیم AAA را – که خود وظیفهای پیچیده و دشوار است – در شرایطی بیسابقه و سخت به پایان برساند.
میگویند ساخت هر بازی، حتی در بهترین شرایط، شبیه به یک معجزه است، و در مورد بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 این معجزه، معجزهای واقعی به شمار میرود.
با این حال، چیزی که این بازی را حتی شگفتانگیزتر میکند، این است که واقعاً یک بازی فوقالعاده است. شوتر ژانر-محور استودیوی GSC Game World با الهام از بازیهای ترس و بقای روانی و شبیهسازهای غوطهور، نتیجهای منحصربهفرد در دنیای باز به دست آورده است.
این تجربه، گیمپلی قوی و متنوع، جو بسیار ترسناک و محتوای بیپایان و جذاب را در خود جای داده است.
داستان بازی استاکر 2
«بازی S.T.A.L.K.E.R. 2» یک تجربه منحصربهفرد و بینظیر در دنیای باز است که با گیمپلی بسیار قوی و پویا، اتمسفری شگفتانگیز و ترسناک، و محتوایی به نظر بیپایان و جذاب همراه است.
در S.T.A.L.K.E.R. 2، بازیکنان در نقش یک شخصیت جدید به نام اسکیف قرار میگیرند؛ مردی که پس از حادثهای مرموز که به یک شیء باستانی مرتبط بوده و خانهاش را نابود کرده، وارد منطقه ممنوعه چرنوبیل میشود.
این بازی داستانی جذاب و گیرا را روایت میکند و این کار را بهخوبی انجام میدهد. تجربه بازی با استفاده از مکانیکهای انتخاب و پویا، حتی بهتر هم شده است، جایی که بازیکن باید در لحظات حیاتی تصمیمهایی بگیرد که واقعاً او را به فکر وادار میکند.
مشاهده پیامدهای تصمیمات شما، چه در کوتاهمدت و چه در بلندمدت، همواره یکی از نکات برجسته و جالب این تجربه است.
آنچه واقعاً بازی استاکر 2 را متمایز میکند، نه داستانی است که GSC Game World نوشته، بلکه داستانی است که به شما اجازه میدهد خودتان آن را بسازید.
من عاشق بازیهای دنیای باز هستم که بر اساس گیمپلی پویا و سیستممحور شکل گرفتهاند، و این بازی یکی از بهترینهایی است که در مدتها بازی کردهام.
منطقه Zone بازی استاکر 2
منطقه Zone بسیار بزرگ است، اما آنچه این منطقه را واقعاً خاص میکند، حس زنده بودن، جزییات زیاد و پویایی شگفتانگیز آن است. در Zone همیشه اتفاقاتی در حال وقوع است، چه شما آنجا باشید و چه نباشید؛ از فعالیتهای روزانه NPCها گرفته تا رویدادهای دراماتیک مانند درگیریهای جناحها. این پویایی سطحی باورنکردنی از اصالت و واقعگرایی به دنیا میدهد.
این حس به نوعی شبیه نسخهای ارتقایافته از سیستم Radiant AI در بازیهای Elder Scrolls است، که به بالاترین سطح خود رسیده باشد.
یکی از مأموریتهایی که در ساعات اولیه تجربهام از بازی برام جالب بود، مأموریتی بود که در آن باید به یک مجموعه بهشدت محافظتشده نفوذ میکردم، آن هم تنها با یک کلت مجهز به صداخفهکن و چند گلوله محدود. چیزی که قرار بود یک نفوذ ساده و بیدردسر باشد، به یک درگیری مسلحانه آشوبزده تبدیل شد که سه جناح مختلف را درگیر کرد (شامل خودم و یک گروه دیگر که تصادفاً در همان زمان حمله کرده بود).
در نهایت، شرایط حتی بیشتر از قبل آشفته شد وقتی یک انتشار تابشی ناگهانی همه را به وحشت انداخت و مجبور کرد برای یافتن پناهگاه به سرعت به داخل ساختمانها پناه ببرند.
بخش عمدهای از جذابیت این مأموریت به خاطر عناصری بود که کاملاً غیرخطی و از پیش تعییننشده بودند—و خوشبختانه چنین لحظاتی در بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 زیاد یافت میشوند. این بازی به شکلی بینظیر حس زنده بودن و پویایی دارد، چیزی که تکرار آن، بهویژه در این مقیاس، بسیار دشوار است.
در بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 نهتنها در اکثر درگیریها – حتی در برابر سادهترین دشمنان – بهراحتی ممکن است کشته شوید، بلکه باید با چالشهای دیگری نیز دستوپنجه نرم کنید، از جمله تشعشعات رادیواکتیو، گرسنگی، احتمال خونریزی تا حد مرگ، مدیریت موجودی، حفظ منابع، و فرسودگی سلاح و زره، و بسیاری موارد دیگر. این بازی به طور مداوم در برابر بازیکن مقاومت میکند، بهطوریکه ایجاد اصطکاک تقریباً به جوهرهی اصلی آن تبدیل شده است.
مشابه بازی Dragon’s Dogma 2 که اوایل امسال منتشر شد، S.T.A.L.K.E.R. 2 بهخوبی میداند که چه چیزی میخواهد باشد، دقیقاً میداند چگونه به این هدف دست یابد، و اهمیتی نمیدهد که آیا شما از این تجربه لذت میبرید یا نه. و درست مانند آن بازی، همین ویژگی دلیل اصلی جذب کامل من به S.T.A.L.K.E.R. 2 است.
چالشهای بازی S.T.A.L.K.E.R. 2
در منطقه ممنوعه، خطر در هر گوشهای کمین کرده است. از جهشیافتهها و جناحهای رقیب گرفته تا تغییرات شدید آبوهوا، ناهنجاریها، انتشارهای تابشی، و حتی سادهترین عوامل محیطی، هیچ کمبودی از چیزهایی که میتوانند شما را بکشند وجود ندارد – و قطعاً این کار را خواهند کرد. S.T.A.L.K.E.R. 2 با افتخار شمارندهای از تعداد دفعات مرگ شما را در هر صفحه شروع مجدد نمایش میدهد، و میتوانید مطمئن باشید که این عدد بهطور پیوسته و مداوم در طول بازی افزایش خواهد یافت. باید اعتراف کنم که سرعت افزایش این عدد برای من کمی بیشتر از چیزی بود که دوست داشتم.
این حس دائمی خطر بهخوبی با جنبه ترس و بقای بازی استاکر 2 همخوانی دارد، که بخش قابلتوجهی از بازی را تشکیل میدهد. چه در حال قدم زدن در جنگلهای خرابشده باشید که باران بر درختان اطراف شما میبارد، چه آرام آرام از میان یک غار زیرزمینی تاریک و تنگ حرکت کنید، بازی در سراسر تجربه جو فوقالعادهای را ارائه میدهد.
من بازیهای ترسناک زیادی انجام دادهام، اما باید بگویم که کمتر تاریکیهایی به اندازه آنچه S.T.A.L.K.E.R. 2 شما را در آن قرار میدهد، احساس تنگنا و ترس را منتقل میکنند. این بازی یک نوع ترس واقعاً قدرتمند را به نمایش میگذارد که تجربه بازی را به شیوههای قابلتوجهی ارتقا میدهد.
تنش و ترسی که بازی در تمام زمانها میسازد، باعث میشود که اکتشاف یکی از قویترین جنبههای آن باشد، زیرا قدم گذاشتن به دل وحشی منطقه Zone همیشه هم ترسناک است و هم در عین حال ممکن است ارزش خطرات فراوانش را داشته باشد.
شما همیشه میدانید که از مسیر اصلی منحرف شدن، تهدیدات و راههای مختلف مرگ را به همراه خواهد داشت، اما همچنین به آن گلولهها، آن غذا، آن سلاحها، آن قطعات و تجهیزات نیاز خواهید داشت. بازی استاکر 2 اقتصاد خود را بهطور ماهرانهای متعادل میکند؛ هیچگاه پاداشها را به طور بیش از حد نمیدهد، به طوری که گاهی احساس میکنید همیشه یا گلولههایتان تمام شدهاند، یا پولتان کم است، یا چیزی دیگر (مثل اقلام درمانی) کم دارید، بهویژه در ساعات ابتدایی بازی.
دقیقاً به همین دلیل است که مشغول شدن به محتوای اختیاری و اکتشاف احساس مفید بودن میکند— نه فقط به این خاطر که آن محتوا بهخوبی طراحی شده است یا به این دلیل که دنیای بازی به دلیل سیستمهای در حال ظهورش هیجانانگیز است (تمامی اینها البته درست است)، بلکه همچنین به این دلیل که پاداشهایی که به دست میآورید و اقلامی که در طول مسیر پیدا میکنید، واقعاً ارزشمند به نظر میرسند.
تنش و ترسی که بازی در تمام زمانها میسازد، باعث میشود که اکتشاف یکی از قویترین جنبههای آن باشد، زیرا قدم گذاشتن به دل وحشی منطقه Zone همیشه هم ترسناک است و هم در عین حال ممکن است ارزش خطرات فراوانش را داشته باشد.
پیشرفت در بازی استاکر 2 نیز یکی از نقاط قوت بازی است. این بازی یک RPG نیست، به این معنی که شما هیچ سطحی را ارتقا نمیدهید، هیچ امتیاز مهارتی به دست نمیآورید و هیچ توانایی جدیدی در درخت مهارتها باز نمیکنید.
در عوض، حلقه پیشرفت به این شکل است که شما باید به بیرون بروید و اکتشاف کنید تا بتوانید سلاحهای بهتر، قطعات بهتری برای سلاحها، ارتقاهای بیشتر برای سلاحها، زرههای بهتر یا چیزهای دیگر مانند آثار باستانی یا جمعآوری اقلام مفید مثل داروها و نارنجکها را به دست آورید یا خریداری کنید.
این سیستم بسیار ارگانیکتر احساس میشود و بازی واقعاً به شما این حس را میدهد که قویتر میشوید و بیشتر آماده مقابله با خطرات فراوان Zone خواهید بود.
استاکر 2 همچنین یک بازی فوقالعاده زیبا است، بهطوریکه ممکن است یکی از بهترین بازیهایی باشد که در این نسل کنسولها منتشر شده است. اما هرچقدر که این بازی زیبا به نظر میرسد – و واقعاً بسیار زیبا و چشمنواز است – همچنان با مشکلات فنی زیادی روبهرو است.
برخی از تخلفات جزئیتر – مانند همگامسازی لبها که گاهی اوقات مشکلساز است یا موارد نادر بروز مشکل در بافتها – به راحتی قابل بخشش هستند، بهویژه با در نظر گرفتن مقیاس عظیم این بازی، اما برخی از مشکلات آن به مراتب جدیترند.
برای مثال، در Quality Mode در Xbox Series X، عملکرد بازی فاصله زیادی با استانداردهای مطلوب دارد (گرچه Performance Mode در تجربه من بهطور کلی خوب بوده است)، همچنین با تعدادی باگ که مانع پیشرفت میشوند، کرشهای سخت و مشکلات دیگری روبهرو شدم.
با وجود مشکلات فنی، در زیر آنها یک بازی منحصر به فرد نهفته است، تجربهای که مانند هیچ تجربه دیگری نیست. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl نهتنها یکی از بهترین بازیهای سال است، بلکه یکی از بهترین بازیها در هر یک از ژانرهایی است که در حماسه دنیای باز GSC Game World به هم میرسند.
اگر شما طرفدار بازیهای دنیای باز، بازیهای ترسناک، شبیهسازهای غوطهوری یا بازیهایی با ساخت دنیای عالی و داستانگویی مبتنی بر انتخابهای بازیکن هستید، بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 یک کلاسیک واقعی است و برای سالها طرفداران جدیدی پیدا خواهد کرد.