Foundry نرمافزار Mari 5.0 را به عنوان نسخهی اصلی نرم افزار نقاشی بافت سه بعدی خود منتشر کرده است. تغییرات کلیدی این نسخه شامل پشتیبانی از Python 3.7، یک گردش کار جدید مبتنی بر USD برای صادرات پیشنمایش به Katana، پشتیبانی از چندین رنگ در خطوط رنگی و گزینهی نقاشی برگردان تمام رنگی بر روی یک سطح است. از سوی دیگر نسخهی بتای جداگانهی Mari 4.8، همان ویژگیهای جدید را ارائه میدهد، اما بر روی Python 2.7 ساخته شده است.
انتقال به پایتون 3 به عنوان بخشی از پشتیبانی از پلتفرم مرجع VFX CY2020
بزرگترین تغییر ساختاری در Mari 5.0 انتقال آن از Python 2.7 به Python 3.7 به عنوان بخشی از پشتیبانی گستردهتر از مشخصات CY2020 پلتفرم مرجع VFX است. این تغییر ماری را در کنار دیگر برنامههای اصلی DCC، که اکثر آنها قبلاً به نسخه 3.x زبان برنامهنویسی تغییر یافتهاند، قرار میدهد. در واقع باید بدانید که پایتون 2 در سال 2020 به پایان عمر خود رسیده است.
برای استودیوهایی که هنوز به پایتون 3 منتقل نشدهاند، Foundry یک ساخت مجزا از نرم افزار به نام Mari 4.8 دارد که همان ویژگیهای جدید Mari 5.0 را ارائه میدهد، اما روی پایتون 2.7 باقی میماند.
گردش کار جدید مبتنی بر USD برای صادرات پیشنمایش به Katana
Foundry سال گذشته توسعهی یک واردکننده USD منبع باز از Pixar را بر عهده گرفت. با استفاده از آن، کاربران میتوانند داراییها را در قالب USD به Mari وارد کنند. البته واردکننده هنوز از نورپردازی USD یا طرحوارههای دوربین پشتیبانی نمیکند.
Related posts:
- Mari Extension Pack 5 به عنوان مجموعهی عظیمی از ابزارهای افزودنی منتشر شد
- جدیدترین نسخه نرم افزار Mari: بروزرسانی نرم افزار نقاشی تکسچر سه بعدی Mari 7.1
- معرفی امکانات و قابلیتهای نسخهی جدید نرم افزار Flix 6.2
- شرکت Foundry نسخهی بتا Mari 5.0 را منتشر کرد
- نسخهی جدید Mari Extension Pack 5 R8 برای هنرمندان منتشر شد
- لیست محبوبترین نرم افزارهای گرافیکی
Foundry همچنین یک نوع سایه زن Mari جدید را معرفی کرده است که UsdPreviewSurface، مادهی پیش نمایش استاندارد مشخص شده توسط چارچوب توصیف صحنهی جهانی را دارد. هنرمندان میتوانند با استفاده از USD Preview Surface Shader، نمایش مسطح ظاهر متریال را به سایر برنامههای DCC با درگاههای نمای مبتنی بر Hydra، مانند Katana، نورپردازی و نرمافزار توسعه، صادر کنند. ویژگیهای جدید بهعنوان اولین مرحله از گردش کار صادرات USD با ویژگیهای کاملتر توصیف میشوند.
به روزرسانیهای سیستم براش
این نسخه همچنین موتور براش Mari را که در Mari 1.0 تغییر چندانی نکرده بود، به روز میکند. ویژگیهای جدید شامل پشتیبانی از چندین رنگ برای «صفحات» است که خطوط قلممو ترکیب شده با بافر رنگ را تشکیل میدهند و امکان تغییر رنگ در طول یک ضربه را ممکن میسازد.
کاربران میتوانند رنگ، اشباع و ارزش رنگهای اسپلت را به صورت جداگانه تغییر دهند. تغییرات دیگر عبارتند از گزینهی استفاده از یک تصویر تمام رنگی به عنوان نوک قلم مو، به جای استفاده از کانال آلفای تصویر برای تعریف شکل قلم مو، که امکان رنگ آمیزی تصاویر برگردان بر روی یک دارایی را فراهم میکند. کاربران همچنین میتوانند از هر کانال رنگی RGB یا کانال Luminance برای تعیین نوک قلم مو استفاده کنند.
فیلترها را به صورت غیرمخرب روی Bake Points اعمال کنید
Bake Points در ماری که برای ذخیره کردن خروجی بخشهای گراف گره استفاده میشود، از پشتههای فیلتر پشتیبانی میکند. این تغییر امکان اعمال فیلترهایی مانند Gaussian Blur را بهطور غیرمخرب میدهد در نتیجه نیازی نیست تا کل نمودار مواد را به یک گره Paint تبدیل کنید و فیلترها را در آنجا اعمال کنید. کاربران میتوانند فیلترهای جداگانه را از Bake Point Node روشن یا خاموش کنند و به اشکالزدایی بصری نتایج کمک کنند.
بهبود گردش کار و عملکرد
بهبودهای گردش کار شامل یک سیستم Snap to Grid به سبک Nuke است که امکان جابجایی موقعیت گرهها در نمودار را به صورت خودکار به یک شبکه پسزمینه میدهد و به سازماندهی نمودارهای پیچیده کمک میکند. بهبودهای عملکرد شامل 50 درصد صاف کردن سریعتر سایهزن هنگام اعمال Bake Point یا Paint Node و مکانیزم کارآمدتر برای پاک کردن دادههای حافظه پنهان قدیمی برای کاهش اندازه فایلهای پروژه است.
قیمت و در دسترس بودن Mari 5.0
Mari 4.8 و Mari 5.0 برای Windows 10 و CentOS/RHEL 6 به بالا Linux در دسترس هستند. البته Foundry در اوایل سال جاری اعلام کرد که پشتیبانی مک را در ماری متوقف میکند. مجوزهای دائمی قفل شده و شناور 2280 دلار هزینه دارند و اجاره از 65 دلار در ماه یا 659 دلار در سال شروع میشود.