Blender به طور رسمی موتور رندر Eevee Next خود را معرفی کرده و این بهروزرسانی، هفته آینده در Blender 4.2 منتشر میشود. این موتور رندر کیفیت بصری و پایداری رندر viewport را در نرمافزار متنباز 3 بعدی بهبود میبخشد و آن را به خروجی Cycles، موتور رندر تولید Blender نزدیکتر میکند. تغییرات کلیدی شامل سیستم جدید جهانی روشنایی با استفاده از ردیابی پرتوهای فضای صفحه، پشتیبانی از جابهجایی و تاری حرکت دید و نورهای نامحدود در صحنه است. این تغییرات سازگاری را از بین میبرد، بنابراین توسعه دهندگان همچنین یک راهنمای انتقال برای انتقال صحنههای ایجاد شده در نسخههای قدیمی Blender به Eevee Next تهیه کردهاند.
Eevee Next مدتی است که در حال توسعه بوده و در ابتدا به عنوان یکی از اهداف توسعه کلیدی Blender Foundation برای سال 2023 شناخته شده است. Eevee Next کیفیت بصری رندرهای تولید شده با Eevee را بهبود میبخشد. یکی از تغییرات بسیار واضح، گزینه جدید Raytracing در تنظیمات رندر است، اگرچه مستندات آنلاین هنوز Eevee را به عنوان یک رندر شطرنجی توصیف میکند. ردیابی اشعه در سیستم جدید جهانی روشنایی Eevee Next برای افزایش دقت نور غیرمستقیم سطح استفاده میشود، با موتور رندر اکنون میتوان از ردیابی اشعه سطح صفحه برای هر سایه زن BSDF در یک صحنه استفاده کرد.
Eevee Next همچنین باید پایداری زمانی را هنگام رندر کردن با Eevee بهبود بخشد. علاوه بر این، اکنون سایهها با استفاده از نقشههای سایه مجازی ارائه میشوند، که باید سوسو زدن و همچنین حداکثر وضوح سایه را کاهش دهد. Eevee Next همچنین برخی از محدودیتها را هنگام رندر کردن با Eevee در مقایسه با Cycles حذف میکند. در نتیجه دیگر محدودیتی در تعداد نورها در یک صحنه وجود ندارد، اگرچه تنها 4096 نور در یک زمان قابل مشاهده هستند.
علاوه بر این، اکنون جابجایی روی متریال پشتیبانی میشود و این بهروزرسانی همچنین رابط کاربری Eevee را بازسازی میکند و پنلها و ویژگیها را تنظیم خواهد کرد تا آنها را به Cycles نزدیکتر کند.
سیستم مورد نیاز
همانطور که گفتیم Eevee Next بخشی از Blender 4.2 است و در حال حاضر آماده برای انتشار خواهد بود. انتشار نسخهی پایدار در تاریخ 16 جولای 2024 صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر Blender با سیستمعاملهای Windows 8.1 به بالا، macOS 11.2 به بالا و glibc 2.28 به بالا Linux سازگار بوده و کاملاً رایگان است.