مکسون (Maxon) به تازگی از عرضه نرم افزار Cinema 4D 2023 به عنوان جدیدترین نسخه برنامه مخصوص طراحی و انیمیشن سهبعدی خود خبر داده است. این بروزرسانی، یک سیستم تقارن جهانی جدید برای مدلسازی، پشتیبانی از بدنههای نرم در چارچوب شبیهسازی یکپارچه Cinema 4D و پشتیبانی بومی برای OpenColorIO را به برنامه اضافه میکند و پل GoZ به ZBrush را بهبود میبخشد. در ادامه با جزییات بیشتر مازستا همراه باشید.
عرضه نرم افزار Cinema 4D 2023
مکسون همچنین مجوزهای دائمی نسخههای جدید نرم افزار خود را پایان داده است، به این معنی که بروزرسانی اخیر آن فقط برای کاربرانی که در خود Cinema 4D و یا در بسته محصول Maxon One اشتراک دارند، در دسترس خواهد بود.
این نسخه بخشی از مجموعه بروزرسانیهای پاییز ۲۰۲۲ نرم افزارهای شرکت مکسون است که شامل نسخههای جدید افکتهای Red Giant و برنامههای موبایل Forger و Moves by Maxon نیز میشود.
Related posts:
حرکت به سمت شمارهگذاری نسخه سالانه و پایان دادن به مجوزهای دائمی
اولین تغییر واضح در مورد Cinema 4D 2023 شماره نسخه آن است که با این بروزرسانی، در واقع مکسون به نسخه سالانه در سبک نرم افزارهای اتودسک (Autodesk) روی آورده است.
در سیستم شمارهگذاری قبلی، نسخه جدید Cinema 4D R27 نام میگرفت و با حرف «R» شروع میشد که به عنوان یک ارتقاء برای دارندگان مجوز دائمی در دسترس بود.
این شمارهگذاری در حقیقت برخلاف نسخههای «S» بود که فقط با اشتراک عرضه میشدند. البته هنوز هم مجوزهای دائمی در فروشگاه آنلاین مکسون فهرست شده است؛ اما، آنها فقط برای Cinema 4D R25 نسخه قبلی این نرم افزار در دسترس هستند.
این بار مکسون اعلام کرد که Cinema 4D 2023 به عنوان یک مجوز دائمی در دسترس نخواهد بود و برای دسترسی به ویژگیهای جدید، دارندگان مجوز دائمی موجود باید حساب خود را به حالت اشتراکی ارتقاء دهند.
مدلسازی سهبعدی: سیستم تقارن جهانی جدید
ویژگیهای کلیدی در Cinema 4D 2023 خود شامل یک سیستم تقارن جهانی جدید است. این امر باعث میشود که در طول مدلسازی چند ضلعی و همچنین مجسمهسازی، قابلیت تقارن در دسترس باشد.
کاربران اکنون میتوانند ویرایشهای یک مدل را در هر محور مختصاتی در فضای جسم یا جهان و یا در سطوح تقارن سفارشی منعکس کنند.
این سیستم جدید همچنین از اشیاء نامتقارنی که توپولوژی متقارنی دارند، پشتیبانی میکند و به عنوان مثال، ویرایش مدل کاراکتر متقارن قبلی را ممکن میسازد.
مدلسازی سهبعدی: قابلیت استفاده از Vertex Maps و دادههای Vertex Color در مولدها با تعریف آنها توسط فیلدها
علاوه بر موارد قبلی، در طول مدلسازی رویهای اکثر مولدها در Cinema 4D زمانی که بتوان آنها را توسط سیستم Cinema 4D Fields کنترل کرد، از Vertex Maps و تگهای Vertex Color پشتیبانی میکنند. انتخابهای چندضلعی روی مولدهای اولیه و مولدها نیز میتوانند به صورت رویهای با استفاده از فیلدها تولید شوند.
شبیهسازی: سیستم فیزیک بدن نرم یکپارچه جدید با شتاب GPU
در نسخه اخیر نرم افزار، چارچوب شبیهسازی یکپارچه جدیدی که در Cinema 4D S26 برای پارچه و طناب معرفی شد، اکنون به طور کلی برای پشتیبانی از بدنههای نرم از جمله تغییر شکل پلاستیک، گسترش یافته است.
این نرم افزار به طور خودکار محدودیتهای قطب را در یک بدنه نرم ایجاد میکند و کاربران میتوانند ویژگیهای فیزیکی آن را با تغییر تنظیمات خود یا استفاده از فیلدها (برای تعیین جهت آنها) کنترل کنند. بدنهای نرم میتوانند با سایر اشیاء در صحنه که توسط چارچوب کنترل میشوند تعامل داشته باشند.
همچنین شبیهسازیها اکنون میتوانند با انیمیشن فریم کلیدی ترکیب شوند. این حالت همان جریان کاری است که مکسون آن را «انیمیشن ترکیبی» مینامد.
طبق گفته مکسون، سیستم بدنه نرم جدید – که با GPU شتاب میگیرد – همچنین به طور قابل توجهی سریعتر از سیستم قدیمی مبتنی بر Bullet-physics است.
رندر: مدیریت رنگ بومی OpenColorIO
اکنون Cinema 4D به جدیدترین ابزار DCC برای پشتیبانی از استاندارد مدیریت رنگ OpenColorIO (OCIO) تبدیل شده است. پیکربندی پیشفرض آن دارای تنظیمات اولیه برای طیف وسیعی از فضاهای رنگی نمایش و رندر است که از جمله فضای رنگی sRGB و ACEScg مورد استفاده در VFX را شامل میشود. با این حال استودیوها همچنین میتوانند از تنظیمات OCIO سفارشی مخصوص به خود نیز استفاده کنند.
مکسون اکنون یک پایپ لاین مدیریت رنگ یکپارچه را بر اساس OpenColorIO در تمام نرم افزارهای خود پیادهسازی کرده است. این مسیر با تنظیمات Cinema 4D هنگام رندر در Redshift یا استفاده از Magic Bullet Looks حفظ میشود.
بهبودهای گردش کار این نسخه شامل Watch Folders است که امکان نمایش داراییهای ذخیره شده در هر پوشهای در سیستم فایل در مرورگر Asset Cinema 4D و نه فقط مواردی که قبلا در یک پایگاه داده قرار داده شدهاند را فراهم میکند. متادیتا و تصاویر بندانگشتی در جریان کاری جدید تولید میشوند و با اضافه شدن فایلهای تازه به طور خودکار بروزرسانی خواهند شد.
قیمت و دسترسی
نرم افزار Cinema 4D 2023 اکنون برای سیستم عاملهای ویندوز 10 و بالاتر و macOS 10.15.7 و بالاتر در دسترس است. نسخههای جدید این برنامه نیز در حال حاضر فقط به صورت اشتراکی در دسترس هستند و هزینه اشتراکهای آن ۹۴ دلار در ماه یا ۷۱۹ دلار در سال است.