به تازگی Chaos Group ابزار جدید Chaos Vantage 1.8 خود برای کاوش صحنههای V-Ray بزرگ به صورت Real-Time را منتشر کرده است. برای جزییات بیشتر با مازستا همراه باشید.
این نرم افزار که قبلا با نام Project Lavina شناخته میشد، از هستههای RT در کارتهای گرافیکی نسل فعلی Nvidia RTX برای ایجاد یک نمای تعاملی بلادرنگ و کاملا بهرهمند شده از قابلیت رهگیری پرتو، از یک محیط استفاده میکند.
این ابزار جدید که تا سپتامبر 2022 به صورت رایگان در دسترس خواهد بود، تغییرات جدیدی شامل یک سیستم ابری تازه برای مدل محیط فیزیکی آسمان را ایجاد کرده و اکنون دیگر V-Ray دارای سیستم ابری رویهای خود در V-Ray 6 است.
این بروزرسانی همچنین تصحیحهای رنگی Filmic Tonemap، Hue/Saturation و Contrast را به برگه Post و پنج پوشش جدید راهنمای ترکیب و پشتیبانی از بافتهای متحرک را اضافه میکند.
بهبود عملکرد گزینه توقف رندر پس از رسیدن به سطح نمونه مشخص و یک گزینه پایان پرتو آزمایشی برای افزایش نرخ فریم با کاهش کیفیت نمونهبرداری و همین طور امکان استریم بافتها به یک صحنه برای کاهش مصرف حافظه از دیگر قابلیتهای نسخه جدید هستند.
ابزار جدید Chaos Vantage 1.8 برای جستجوی صحنههای معماری بسیار بزرگ به صورت Real-Time
Chaos Vantage برای اولین بار به عنوان یک پیشنمایش فناوری در Siggraph 2018 معرفی شده و در تابستان امسال در نسخه بتای عمومی منتشر شد که به عنوان ابزاری برای کاوش صحنههای سهبعدی بزرگ در یک محیط و کاملا بهرهمند شده از قابلیت رهگیری پرتو طراحی شده است.
Related posts:
اگر چه کاربردهای بالقوهای برای خلق جلوههای بصری و انیمیشن توسط این ابزار وجود دارد (به عنوان مثال: جستجوی مجموعههای مجازی)؛ اما، در واقع بازار هدف اصلی آن تجسم معماری است.
موارد استفاده بالقوه از این ابزار شامل: مشاهده صرف صحنههای معماری بسیار بزرگ مانند مدلهای انبوه، جستجوی موقعیتهای دوربین برای رندرهای آفلاین در V-Ray و تولید انیمیشنهای با کیفیت پیشنمایش به صورت Real-Time است.
وارد کردن صحنههای رندر شده در قالب vrscene. و پیوندهای زنده به نرم افزار 3ds Max
راهحل Chaos Group برای استفاده از Chaos Vantage 1.8 نسبت به سایر راهحلهای رندر بلادرنگ، به ویژه موتور آنریل انجین (Unreal Engine) که برای این نوع کارها رایگان بوده و استفاده ساده آن است.
به جای نیاز به تبدیل صحنههای ایجاد شده برای رندرهای آفلاین به فرمی مناسب برای استفاده در موتور بازی سازی، با وجود ابزارهایی مانند Datasmith، هنوز یک فرآیند زمانبر است – Vantage میتواند نسخههای اصلی را رندر کند.
این قابلیت صحنههای رندر شده را با فرمت vrscene.، فرمت فایل صحنه پشتیبانی شده در نسخه مستقل V-Ray و بسیاری از نسخههای کلیدی آن، از جمله V-Ray برای 3ds Max، Cinema 4D، Maya، Modo، Revit، Rhino و SketchUp وارد و پشتیبانی میکند.
علاوه بر پیمایش در صحنه، با استفاده از کنترلهای شبهبازی با تشخیص خودکار برخورد، کاربران میتوانند ویرایشهای سادهای مانند: جابهجایی، تبدیل، کپی کردن، پنهان کردن یا حذف اشیا را در Vantage انجام دهند.
این ابزار همچنین به صورت زنده به نرم افزار 3ds Max پیوند داده میشود. با وجود قابلیتی که تغییرات ایجاد شده در صحنه داخل Max را به صورت بلادرنگ در Vantage بروزرسانی میکند، نرم افزار قادر است تا به عنوان یک ویوپورت Ray-Trace شده عمل کند.
عدم پشتیبانی از همه ویژگیهای پیشرفته صحنههای V-Ray
با وجود تمام قابلیتهای جدید در این نسخه تازه، Vantage در حال حاضر از همه ویژگیهای فرمت vrscene. پشتیبانی نمیکند و لزوما نتیجه نهایی در این دو برنامه یکسان به نظر نمیرسد.
پوشش این قابلیتها بسته به برنامه میزبان متفاوت است: در 3ds Max، بیشتر انواع نور، V-Ray Sun، دوربین فیزیکی و بیشتر مواد اولیه و نقشهها پشتیبانی میشوند.
ویژگیهایی که در حال حاضر پشتیبانی نمیشوند عبارتند از: چراغهای مش و نور محیطی V-Ray، تنظیمات پیشرفته برای سایهها و دوربین فیزیکی؛ و برخی متریالهای کلیدی مانند VRayDirt و VRayDistanceTex.
طراحی خاص برای سخت افزار RTX انویدیا
برخلاف V-Ray GPU، رندر GPU داخلی V-Ray، Chaos Vantage از ابتدا برای رهگیری پرتو بلادرنگ و برای کارتهای گرافیک سری RTX انویدیا طراحی شده است.
این برنامه از هستههای سخت افزار RT در پردازندههای گرافیکی GeForce RTX، Titan RTX و Quadro RTX انویدیا برای تسریع عملیات رهگیری پرتو استفاده میکند.
در حالی که V-Ray GPU، مانند اکثر ابزارهای DCC معمولی، از API OptiX Nvidia برای شتاب RTX استفاده میکند، Vantage همان مسیر آنریل انجین را با استفاده از DXR مایکروسافت (DirectX Raytracing) طی میکند.
نسخه اولیه، به طور متوسط کیفیت تصویر 24-30 فریم در ثانیه روی کارت انویدیا RTX درجه مصرفکننده با وضوح HD را رائه میدهد.
واضح است که نتیجه بستگی به صحنه در حال مشاهده دارد؛ اما Chaos Group ادعا میکند که Vantage میتواند میلیاردها چندضلعی را بدون از دست دادن جزییات یا کاهش قابل توجه سرعت مدیریت کند.
Related posts:
علاوه بر کاوش ساده صحنهها، Vantage میتواند به تنهایی برای رندر استفاده شود. این نرم افزار شامل ویرایشگر انیمیشن خود است که با تنظیم موقعیتهای دوربین و انتقال بین آنها، میتواند انیمیشنهای ساده دوربین را ایجاد کند.
Chaos Group خروجی را مناسب انجام ارائهها یا اهداف پیشنمایش توصیف میکند تا جایگزینی برای رندر با کیفیت نهایی در V-Ray باشد.
ویژگیهای جدید از زمان انتشار نسخه بتا: تاری حرکت و دو لایه مه محیطی
اگر تا به حال پیگیر اخبار نسخههای اصلی بتای Project Lavina بودهاید، حتما میدانید که از آن زمان تا به حال چند ویژگی جدید نیز در Chaos Vantage وجود دارد.
یکی از بزرگترین آنها، پشتیبانی از تاری حرکت و حذف نویز در رندرهای آفلاین است. این قابلیت هم برای تصاویر ثابت و هم برای انیمیشنهای متحرک که اکنون میتوانند با فرمت mp4. و mkv. رندر شوند، قابل استفاده است. کاربران همچنین میتوانند ویوپورت را به صورت همزمان با فرمت mp4. ضبط کنند.
Vantage همچنین از مه محیطی و LUT ها پشتیبانی میکند که اکنون میتوان از دو لایه مه با تنظیمات مستقل استفاده کرد که همچنین تنظیمات فضای رنگ برای فایلهای LUT قابل دسترسی هستند.
قیمت گذاری و سیستم مورد نیاز
ابزار جدید Chaos Vantage 1.8 فقط به صورت اجارهای برای ویندوز 10 در دسترس است که برای استفاده از آن، به پردازنده گرافیکی از سری Nvidia RTX و درایور Nvidia 436.02 یا جدیدتر نیاز دارید.
اگر چه مجوزهای یکساله رایگان آن اکنون به پایان رسیده است؛ اما، همچنان امکان دانلود نرم افزار با مجوز رایگان معتبر تا 21 سپتامبر 2022 وجود دارد.
همچنین بر اساس آخرین بروزرسانی در 11 ژوئیه 2022 خبردار شدیم که Chaos قبلا گفته بود هزینه اشتراک در نهایت 389 دلار در سال خواهد بود؛ اما، این بار اعلام کرد که هنوز قیمت دقیق آن مشخص نشده است و آنها اکنون روی برخی از ویژگیهای اصلی نسخه 2 کار میکند.