Foundry نسخه 16.0 از نرمافزار Nuke را منتشر کرده است که آخرین بهروزرسانی از مجموعه برنامههای ترکیب تصاویر این شرکت بهشمار میآید. این بهروزرسانی جدید، تغییرات قابل توجهی در جریان کاری ترکیب چندشات، سیستم ترکیب سهبعدی، بهبود عملکرد روتوسکوپی و امکانات ویرایشی اعمال کرده است. در این نسخه، NukeX نیز بهبودهایی در ویرایشگر BlinkScript دریافت کرده است و Nuke Studio پشتیبانی از افکتهای نرم چندکاناله و یک سیستم جدید برای اکسپورت سریع را معرفی کرده است.با مازستا همراه باشید.
جریان کاری ترکیب چندشات بومی جدید
Nuke 16.0 اولین گام جدی Foundry برای پیادهسازی پشتیبانی از جریان کاری ترکیب چندشات بومی در نرمافزار Nuke است. تا پیش از این، Nuke بهطور اصلی برای شاتهای فردی طراحی شده بود، اما در نسخه جدید، هدف این است که هنرمندان بتوانند اسکریپتها را در شاتهای مختلف دوباره استفاده کنند. برای این منظور، متغیرهای Scope گرافی (GSV) معرفی شدهاند که امکان تعریف دادههای مورد نیاز برای شاتها و زمینههای مختلف را در یک اسکریپت فراهم میآورد.
از دیگر ویژگیهای این بخش میتوان به نودهای جدید مانند VariableGroup و VariableSwitch اشاره کرد که برای مدیریت متغیرها و تغییر بین شاتها یا زمینههای مختلف استفاده میشوند. همچنین، پنل جدیدی به هنرمندان امکان تعامل با متغیرهای موجود در اسکریپت را میدهد.
بهروزرسانی سیستم 3D و ScanlineRender
سیستم ترکیب سهبعدی مبتنی بر USD که در Nuke 14.0 معرفی شده بود، در Nuke 16.0 بهروزرسانی شده است. این بهروزرسانی شامل بهبودهایی در نودهای پرکاربرد مانند GeoCard، GeoTransform، GeoMerge و GeoScene میشود. همچنین، نود جدید ScanlineRender2 با پشتیبانی از معماری ردیابی پرتو معرفی شده است. این ویژگی بیشتر برای ترکیبکنندگان طراحی شده و بهویژه در تولید گذرهای رندر دقیق در مراحل اواخر تولید مفید است.
بهبود عملکرد روتوسکوپی
در نسخه 16.0، تغییراتی در عملکرد روتوسکوپی ایجاد شده است که بهویژه برای کار با تعداد زیادی از اشکال روتو یا محو حرکتی مفید است. این بهبودها باعث کاهش تأخیر در رابط کاربری و افزایش نرخ فریمهای بازیابی شده هنگام پخش شاتهای پیچیده میشود و مشکلاتی مانند جوش خوردن را حل میکند.
بهبودهای BlinkScript در NukeX و Nuke Studio
برای توسعهدهندگان، ویرایشگر BlinkScript در نسخه 16.0 بهبودهای چشمگیری پیدا کرده است. این بهبودها شامل ویژگیهایی مانند خودکارسازی تورفتگی، جستجو و جایگزینی، و منوی Tab با پیشنهادات خودکار است. همچنین، سیستم جدید “Safety Rails” به شناسایی مشکلات در هنگام نمونهسازی BlinkScriptها کمک میکند و اشتباهات را با عواقب کمتری همراه میکند.
افکتهای نرم چندکاناله و اکسپورت سریع در Nuke Studio
Nuke Studio 16.0 اکنون از افکتهای چندکاناله پشتیبانی میکند. کاربران میتوانند فایلهای EXR چندلایه را در تایملاین مشاهده و ویرایش کنند. این ویژگی برای تولید ماسکهای رنگی و کار با لایههای غیر RGBA مانند ماتها یا گذرهای عمق مفید است. علاوه بر این، یک سیستم جدید برای اکسپورت سریع معرفی شده که بهطور چشمگیری عملکرد را بهبود میبخشد. این سیستم قادر است توالیها را به ویدیوهای ProRes، DNxHD، DNxHR و H.264 با سرعتی 12 برابر سریعتر از قبل اکسپورت کند.
پشتیبانی از پلتفرم مرجع VFX CY2024
Nuke 16.0 به پشتیبانی از مشخصات پلتفرم مرجع VFX CY2024 منتقل شده است. این در حالی است که نسخه موازی Nuke 15.2 همچنان از CY2023 استفاده میکند تا برای استودیوهایی که قصد بهروزرسانی خط لوله خود را ندارند، گزینهای موجود باشد.
قیمت و الزامات سیستم
Nuke 16.0 با سیستمعاملهای Windows 10+، Rocky Linux 9.0 و macOS 13.0+ سازگار است و در حال حاضر در حالت بتا برای کاربران دارای مجوزهای موجود در دسترس قرار دارد. این نرمافزار تنها بهصورت اجارهای در دسترس است و اشتراکهای سالانه هزینههایی معادل 3,469 دلار/سال برای Nuke، 4,729 دلار/سال برای NukeX، و 5,779 دلار/سال برای Nuke Studio دارند. اشتراکهای Nuke Indie نیز برای هنرمندانی که درآمد کمتر از 100,000 دلار در سال دارند، با قیمت 499 دلار/سال ارائه میشود.
برای مشاهده ویژگیهای نسخه بتای Nuke 16.0، به وبسایت Foundry مراجعه کنید.