سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است.

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

41139021

با ما در تماس باشید

راهنمای Blender: هر آنچه باید در مورد نرم افزار ‌‌Blender بدانید

راهنمای Blender
زمان مطالعه : 2 دقیقهنویسنده :
تاریخ انتشار : 10 شهریور 1403

اندازه متن12

اشتراک گذاری

می پسنـدم0

لایک0

اشتراک

اگر می‌خواهید کار با نرم افزار Blender را شروع کنید در این مقاله اصول اولیه تا تکنیک‌های پیشرفته را در اختیارتان قرار خواهیم داد. این راهنما به شما کمک می کند در Blender تسلط پیدا کنید و در واقع آموزش کامل نرم افزار Blender برای مبتدیان است. با راهنمای Blender همراه مازستا باشید.

تاریخچه Blender

داستان ‌Blender در سال 1994 با Ton Roosendaal در NeoGeo، یک استودیوی هلندی انیمیشن آغاز شد. چالش‌های روزهای اولیه انیمیشن‌های سه بعدی را با نرم‌افزارهای سخت و منابع محدود تصور کنید. نام «Blender» که از آهنگی از گروه سوئیسی Yello الهام گرفته شده بود، گواهی بر این روحیه خلاق سازنده‌ی آن بود.

در سال 1998، Ton Roosendaal یک محصول تجاری به نام Not a Number (NaN) را برای توسعه و بازاریابی Blender تاسیس کرد. هدف او بلندپروازانه بود و قصد داشت تا ابزارهای سه بعدی در سطح حرفه‌ای را در دسترس همه قرار دهید. بلندر در اولین کنفرانس SIGGRAPH خود در سال 1999 موجی را ایجاد کرد و توجه و سرمایه گذاری قابل توجهی را به خود جلب کرد. اما موانع مالی و فشارهای بازار، NaN را در سال 2002 به ورشکستگی کشاند.

Roosendaal بدون دلسردی، Blender Foundation را در می 2002 راه اندازی کرد. با یک کمپین جسورانه “Free Blender”، او قصد داشت حقوق Blender را بازخرید و آن را به عنوان نرم افزار منبع باز منتشر کند. 100000 یورو در تنها هفت هفته جمع آوری کرد. در 13 اکتبر 2002، Blender تحت مجوز عمومی GNU دوباره متولد شد و آزادی و توسعه مداوم آن توسط یک جامعه پرشور تضمین شد.

تبدیل Blender به نرم افزار منبع باز موجی از نوآوری را برانگیخت. بنیاد بلندر و موسسه بلندر که در سال 2007 تأسیس شد، چندین پروژه فیلم را برای تقویت قابلیت‌های بلندر آغاز کردند. پروژه هایی مانند Elephants Dream (2006) ،Big Buck Bunny (2008) و Sintel (2010) نه تنها پتانسیل بلندر را به نمایش گذاشتند، بلکه به اصلاح نرم افزار با چالش‌های دنیای واقعی نیز کمک کردند.

انتشار Blender 2.5 در سال 2009 یک لحظه مهم را رقم زد. بازنگری اساسی در رابط کاربری و مجموعه ابزار، Blender را در دسترس‌تر و قدرتمندتر کرد. از سوی دیگر Blender 2.8 که در سال 2019 منتشر شد، ویژگی‌های پیشگامانه‌ای مانند موتور رندر EEVEE را معرفی کرد که انقلابی در قابلیت استفاده و عملکرد ایجاد کرد. این نسخه، Blender را وارد جریان اصلی سه بعدی کرد و مشارکت‌های شرکت‌های بزرگ را جذب کرد و آن را به عنوان یک انتخاب برتر برای ایجاد سه بعدی معرفی کرد.

راهنمای Blender
تاریخچه Blender

چرا یادگیری Blender اهمیت دارد؟

Blender چیزی بیشتر از یک ابزار ساده است و شما را به سمت خلاقیت حرکت می‌دهد. از سوی دیگر کاربردهای آن بسیار متنوع و گسترده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلم و انیمیشن: تصاویر و انیمیشن‌های خیره کننده ایجاد کنید.
  • توسعه بازی: دارایی‌ها و محیط‌های بازی را طراحی کنید.
  • معماری: تجسم‌های معماری واقعی بسازید.
  • طراحی محصول: نمونه اولیه و تجسم محصولات خلق کنید.
  • هنر و تصویرسازی: مجسمه‌های دیجیتال و هنر بسازید.

Blender، یک ابزار قدرتمند

Blender برای ترکیب چندین عملکرد در یک بسته منحصر به فرد است و این تطبیق پذیری آن را در بین هنرمندان محبوب می‌کند. در ادامه به عملکردهای آن اشاره خواهیم کرد:

  • مدل سازی: مدل های سه بعدی پیچیده را به راحتی ایجاد کنید.
  • مجسمه سازی: شخصیت های دقیق و پیچیده را مجسمه سازی کنید.
  • انیمیشن: اشیا و شخصیت ها را با دقت متحرک کنید.
  • رندر: تصاویر و فیلم های واقعی واقعی را تولید کنید.
  • ترکیب: عناصر سه بعدی را در فیلم زنده ادغام کنید.
  • شبیه سازی: شبیه سازی فیزیک، دود و مایعات.

چرا ‌‌‌Blender انتخاب اصلی هنرمندان است؟

چندین دلیل قانع کننده برای انتخاب Blender به عنوان ابزار انتخابی سه بعدی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • رایگان و منبع باز: بدون هزینه. برای همه قابل دسترسی است.
  • پشتیبانی انجمن: جامعه آنلاین گسترده برای کمک و آموزش.
  • به روز رسانی منظم: به طور مداوم با ویژگی‌های جدید بهبود می‌یابد.

آموزش کامل نرم افزار Blender برای مبتدیان

در ادامه آموزش صفر تا صد Blender را در اختیارتان قرار خواهیم داد و این آموزش را به صورت بخش‌بندی ارائه خواهیم کرد. در پایان راهنمای Blender، متوجه خواهید شد که چرا این ابزار در میان هنرمندان سه بعدی محبوب است.

سیستم مورد نیاز Blender

حداقل سیستم مورد نیاز بلندر:

  • سیستم عامل: Windows 8.1، macOS 10.13 یا توزیع لینوکس با glibc 2.17
  • پردازنده: دو هسته ای 2 گیگاهرتز
  • رم: 4 گیگابایت
  • کارت گرافیک: GPU سازگار با OpenGL 2.1
  • فضای ذخیره‌سازی: 2 گیگابایت فضای خالی

سیستم پیشنهادی Blender:

  • سیستم عامل: ویندوز 10، macOS 10.15 یا یک توزیع اخیر لینوکس
  • پردازنده: چهار هسته ای Intel/AMD، 3 گیگاهرتز یا سریعتر
  • رم: 16 گیگابایت
  • کارت گرافیک: GPU سازگار با OpenGL 3.3
  • فضای ذخیره‌سازی: SSD با 10 گیگابایت فضای خالی

دانلود Blender

برای دریافت بلندر، به صفحه دانلود رسمی بلندر مراجعه کنید. سیستم عامل خود را انتخاب کنید و روی دکمه «Download Blender» کلیک کنید. Blender همچنین در پلتفرم هایی مانند Steam، Pop Shop و Microsoft Store برای نصب راحت در دسترس است.

مراحل نصب Blender

Windows

  1. فایل MSI دانلود شده را پیدا کنید که معمولاً نام آن “blender-x.xx-windows64.msi” است (“x.xx” نشان دهنده شماره نسخه). برای شروع نصب روی آن دوبار کلیک کنید.
  2. دستورات نصب کننده را دنبال کنید. می‌توانید مسیر نصب را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید میانبر روی دسکتاپ و در منوی Start وجود داشته باشد.
  3. نصب کننده، فایل‌های Blender را در فهرست انتخابی شما کپی می‌کند. این ممکن است چند لحظه طول بکشد.
  4. پس از اتمام نصب، روی «Finish» کلیک کنید. Blender اکنون نصب شده است و می‌توان آن را از دسکتاپ یا منوی Start راه اندازی کرد.

MacOS

  1. فایل DMG دانلود شده را پیدا کنید که معمولاً نام آن “blender-x.xx-macOS.dmg” است. روی آن دوبار کلیک کنید تا باز شود.
  2. در داخل پنجره DMG، نماد Blender را به پوشه Applications بکشید.
  3. پنجره DMG را ببندید و خارج کنید. Blender را در پوشه Applications خود پیدا کنید و روی آن دوبار کلیک کنید تا راه اندازی شود.

Linux

  1. به دایرکتوری با فایل tar.gz دانلود شده بروید. راست کلیک کرده و Extract را انتخاب کنید یا از خط فرمان برای استخراج فایل‌ها استفاده کنید.
  2. در پوشه استخراج شده، فایل اجرایی Blender با نام “blender” یا مشابه را پیدا کنید. برای اجرای Blender روی این فایل دوبار کلیک کنید.
  3. از Snap برای نصب بلندر با دستور snap install blender –classic استفاده کنید.

نمای کلی رابط کاربری: Mastering Blender 3D

رابط Blender ممکن است در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما زمانی که طرح‌بندی آن را درک کردید، طوری طراحی شده است که نمای بصری خوبی داشته باشد. بیایید اجزای کلیدی فضای کاری Blender را تجزیه کنیم. در مقاله‌ای دیگر در مورد کلیدهای میانبر بلندر: یک راهنمای جامع بخوانید.

رابط کاربری Blender

هنگامی که برای اولین بار Blender را باز می‌کنید، پنل ها و منوهای مختلفی را مشاهده خواهید کرد که هر کدام هدف خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی پنل‌ها و منوهای بلندر می‌پردازیم:

  • نوار ابزار (Toolbar): در سمت چپ قرار دارد و حاوی ابزارهایی برای تبدیل اشیا، افزودن عناصر جدید و سایر عملکردهایی است که بسته به حالت تغییر می‌کنند (مانند حالت شی، حالت ویرایش).
  • نمای سه بعدی (3D Viewport): ناحیه مرکزی که در آن با مدل ها و صحنه های سه بعدی خود تعامل دارید. اینجا جایی است که بیشتر کارهای خلاقانه شما اتفاق می‌افتد.
  • Outliner: در بالا سمت راست، یک لیست از تمام اشیاء در صحنه شما ارائه می دهد و به شما در مدیریت و سازماندهی پروژه کمک می کند.
  • پانل ویژگی ها (Properties Panel): در پایین سمت راست، تنظیمات و گزینه‌های دقیقی برای اشیاء انتخاب شده، از جمله اصلاح کننده‌ها، متریال و ویژگی‌های صحنه ارائه شده است.
  • تایم لاین (Timeline): در پایین، Timeline برای انیمیشن ضروری است و به شما این امکان را می دهد تا فریم‌های کلیدی و ترتیب انیمیشن های خود را کنترل کنید.
  • سربرگ (Header): در بالا، شامل منوهایی برای عملیات فایل، رندر و جابجایی بین فضاهای کاری مختلف است.
نمای 3D Viewport
  • مدار: دکمه وسط ماوس (MMB) + کشیدن
  • حرکت: Shift + دکمه وسط ماوس + کشیدن
  • زوم: چرخ اسکرول یا Ctrl + دکمه وسط ماوس + کشیدن به بالا/پایین.
  • انتخاب: برای انتخاب اشیا کلیک راست کنید.
  • حرکت/چرخش/مقیاس: از کلید «G» برای گرفتن/حرکت، «R» برای چرخش و «S» برای مقیاس استفاده کنید.

سفارشی سازی رابط کاربری

سفارشی کردن فضای کاری شما می تواند با دسترسی سریع به ابزارها و نماهایی که اغلب استفاده می کنید، بهره‌وری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. انعطاف‌پذیری Blender به شما این امکان را می‌دهد تا فضاهای کاری مناسب برای مدل‌سازی، مجسمه‌سازی، تکسچرینگ و متحرک سازی ایجاد کنید. اما چگونه فضای کاری خود را سفارشی کنیم؟

Splitting Areas: روی لبه یک ناحیه نگه دارید تا زمانی که یک خط تیره را ببینید. کلیک راست کرده و “Split Area” را انتخاب کنید تا پنجره به پنل های جداگانه تقسیم شود.

Merging Areas: نشانگر را روی لبه یک منطقه نگه دارید، کلیک راست کرده و گزینه Join Area را انتخاب کنید تا دو پنل ادغام شوند.

Switching Editors: روی منوی کشویی نوع ویرایشگر در گوشه سمت چپ بالای هر پنل کلیک کنید تا آن را به ویرایشگر دیگری تغییر دهید، مانند ویرایشگر Shader، UV/Image Editor یا Video Sequencer.

Saving Layouts: پس از سفارشی کردن فضای کاری خود، به نوار منوی بالا بروید، نماد “+” را در کنار نام فضای کاری فعلی انتخاب کنید و برای حفظ تغییرات خود روی “Save Startup File” کلیک کنید.

اصطلاحات ضروری Blender

  • Object Mode حالت پیش فرض در Blender است که در آن می توانید کل اشیا را دستکاری کنید. برای موقعیت‌یابی، مقیاس‌بندی و چرخش اشیاء در صحنه شما استفاده می‌شود.
  • Edit Mode به شما این امکان را می‌دهد که رئوس، لبه‌ها و چهره‌های مش را ویرایش کنید. این حالت جایی است که شما مدل‌سازی دقیق و شکل دادن به اشیاء خود را انجام می‌دهید.
  • Modifier عملیات غیر مخربی هستند که به روش‌های مختلف بر هندسه یک شی تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، اصلاح کننده Subdivision Surface یک مش را صاف می کند، در حالی که اصلاح کننده Boolean می‌تواند اشیاء را برش داده یا به یکدیگر متصل کند.
  • Outliner یک نمای سلسله مراتبی از تمام اشیاء در صحنه شما است. این به شما کمک می‌کند تا عناصر پروژه خود را سازماندهی و مدیریت کنید و به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی اشیاء را پنهان یا انتخاب کنید.
  • Nodes در Blender’s Shader Editor، Compositor و Geometry Node Editor استفاده می شوند. آنها یک رویکرد بصری و مبتنی بر گره را برای ایجاد متریال، جلوه ها و هندسه‌های پیچیده با اتصال عملیات‌های مختلف امکانپذیر می‌کنند.
  • Timeline برای انیمیشن بسیار مهم است. مجموعه‌ای از فریم‌ها را نشان می‌دهد که می‌توانید فریم‌های کلیدی را برای متحرک سازی خصوصیات در طول زمان قرار دهید و جریان و زمان‌بندی انیمیشن‌های خود را کنترل کنید.

عیب‌یابی در بلندر

Blender یک پلت فرم منبع باز است که به طور گسترده پشتیبانی می‌شود و به‌روزرسانی‌های زیادی را برای مطابقت با استانداردهای صنعت دریافت می‌کند. با این حال، ممکن است مانند سایر نرم افزارها، باگ‌های رایجی وجود داشته باشد، به خصوص اگر Blender را روی یک دستگاه ارزان قیمت اجرا می‌کنید. در ادامه راهنمای Blender به کاربردهای این نرم افزار می‌پردازیم.

کاربردهای Blender 3D در حوزه‌های مختلف

فیلم و انیمیشن

آموزش کامل نرم افزار Blender
راهنمای Blender

Blender 3D یک ابزار قدرتمند در صنعت فیلم و انیمیشن است که مجموعه‌ای جامع از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد و به فیلمسازان این فرصت را می‌دهد تصاویری خیره کننده ایجاد کنند. از فیلم‌ها و انیمیشن‌های قابل توجهی که با بلندر ساخته شده‌اند می‌توان به «Elephants Dreamا»، «Big Buck Bunny»، «Sintel» و «I Lost My Body» اشاره کرد. این پروژه ها توانایی بلندر در تولید انیمیشن‌های حرفه‌ای و جلوه‌های بصری را برجسته می‌کنند. همچنین در فرآیند ساخت فیلم، از Blender برای کارهای مختلفی مانند مدل سازی، ریگ کردن، انیمیشن و رندر استفاده می‌شود. موتورهای رندر قدرتمند Cycles و EEVEE نیز امکان جلوه‌های بصری واقعی و انیمیشن های روان را فراهم می‌کنند.

توسعه بازی

آموزش کامل نرم افزار Blender

Blender با ارائه ابزارهای قوی برای ایجاد دارایی‌ها و محیط‌های بازی، نقش مهمی در توسعه بازی ایفا می‌کند. قابلیت‌های مدل‌سازی، تکسچرسازی و انیمیشن آن برای طراحی شخصیت‌ها، وسایل و دنیای پویا بازی ضروری است. توسعه‌دهندگان بازی برای مدل‌سازی و تنظیم شخصیت‌ها، ساختن محیط‌های دقیق و ایجاد تکسچرهای واقعی به Blender متکی هستند. همچنین ابزارهای نقشه برداری UV و نقاشی تکسچر نرم افزار به ویژه برای دستیابی به دارایی‌های بازی با کیفیت بالا مفید هستند.

معماری و تجسم

معماری و تجسم

Blender ابزاری قدرتمند برای تجسم معماری است که معماران و طراحان را قادر می‌سازد تا رندرهای واقع‌گرایانه و پیش‌بینی‌های فراگیر برای پروژه‌های خود ایجاد کنند. معماران از Blender برای مدلسازی ساختمان ها، فضاهای داخلی و مناظر استفاده می‌کنند. ابزارهای مدلسازی پیشرفته نرم افزار امکان نمایش دقیق طرح های معماری را فراهم می‌کند. همچنین ابزارهای نورپردازی و سایه‌زنی Blender به ایجاد رندرهای فوتورئالیستی کمک می‌کنند که برای ارائه مشتری و متریال بازاریابی ضروری هستند.

خلق هنر و طراحی

سیستم مورد نیاز Blender
آموزش کامل نرم افزار Blender

Blender در بین هنرمندان دیجیتال برای مجسمه‌سازی، مدل‌سازی و خلق هنرهای بصری و تصاویر بسیار مورد توجه است. هنرمندان از ابزارهای مجسمه سازی Blender برای خلق شخصیت‌های دقیق و طرح های پیچیده استفاده می‌کنند. همچنین توپولوژی پویا نرم افزار و ویژگی‌های مجسمه‌سازی با وضوح چندگانه، سطوح بالایی از جزئیات و انعطاف پذیری را فراهم می‌کند. بلندر همچنین از طیف وسیعی از قلم‌ها و تکنیک‌های مجسمه‌سازی پشتیبانی می‌کند و آن را به ابزاری برتر برای مجسمه‌سازان دیجیتال تبدیل خواهد کرد. قابلیت‌های رندر قوی Blender هنرمندان را قادر می‌سازد تا تصاویر و هنرهای بصری با کیفیت بالا تولید کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول