رئیس بنیاد Blender، Ton Roosendaal، یک نقشهی کلی برای Blender 3.x، به عنوان یک چرخه دو ساله برای بروزرسانی آیندهی این نرم افزار ارائه کرده است. تغییرات پیشنهادی که قرار است از Blender 3.0 در دسامبر امسال تا Blender 3.7 در سال 2023 اجرا شود، شامل بهروزرسانیهای عمده در مجموعه ابزارهای فیزیک، مجسمهسازی و شخصیتسازی Blender است.
بلندر همچنین به طور کامل به استاندارد Vulkan برای محاسبات GPU تغییر خواهد یافت و با بکاندهای جدید Vulkan و Metal که تا پایان سال 2022 جایگزین OpenGL خواهند شد و ردیابی پرتوهای GPU از طریق Vulkan در موتور رندر Eevee ارائه خواهد شد.
Blender 3.0: مدیر دارایی جدید، واردکننده USD و Cycles X
بنیاد Blender در سال 2020 اعلام کرد که به سری انتشار 20 ساله Blender 2.x در سال جاری به نفع یک چرخه جدید بهروزرسانی دو ساله پایان دهد. اولین نسخه از این سری، Blender 3.0 بوده که در ابتدا برای اوت امسال برنامه ریزی شده بود و اکنون قرار است در دسامبر 2021 عرضه شود. این نسخه در حال حاضر به خوبی در حال توسعه است و به زودی با ویژگیهای جدید از جمله مدیر دارایی جدید، واردات USD و Cycles X ارائه خواهد شد.
نسخههای آینده: بهروزرسانیهای عمده برای فیزیک و انیمیشن شخصیتها
بیشتر بخشهای نرمافزار بهعنوان «کاملاً پایدار» توصیف میشوند، اما تغییرات عمدهای برای چندین مجموعه ابزار کلیدی، از جمله فیزیک، تقلب شخصیتها و انیمیشن، مجسمهسازی و بافتسازی پیشنهاد شده است. از سوی دیگر بنیاد Blender پیشنهاد میکند که سیستم نودهای هندسی جدید معرفی شده در Blender 2.92 را در پروژهای گستردهتر به نام «everything nodes» گسترش دهد.
اهداف اولیه گسترش معماری جدید مبتنی بر گره به شبیهسازیهای ذرات و فیزیک، با یک سیستم شبیهسازی جدید در آینده همراه خواهد بود. Blender 3.x همچنین سیستمهای فیزیک موجود نرمافزار را حفظ میکند. بد نیست بدانید که بودجه برای این کار نیز قبلاً توسط شرکت آمازون ارائه شده است و در سال گذشته نیز حامی شرکتی صندوق توسعه Blender معرفی شد.
یک سیستم جدید هیبریدی مجسمهسازی و نقاشی سه بعدی
تغییرات بزرگ دیگری که کمتر به چشم میخورد، شامل یک گردش کار مجسمه سازی و نقاشی ترکیبی است. تغییرات سیستم بافت رویه Blender 3.x به سادگی به عنوان یک موضوع باز توصیف میشود، اگرچه نقشهی راه اشاره میکند که مجموعه ابزار نیاز فوری بروزرسانی دارد.
Related posts:
انتقال از OpenGL به Vulkan و Metal تا پایان سال 2022
یکی دیگر از اهداف کلیدی این است که بلندر را برای استفاده کامل از استاندارد Vulkan منتقل کنیم. پشتیبانهای جدید GPU برای Vulkan و API فلزی اپل که دومی توسط خود اپل ایجاد شده است، در حال توسعه هستند و قرار است تا پایان سال 2022 جایگزین Backend قدیمی OpenGL شوند.
سیستمهای جدید برای ایجاد نسخههای سفارشی بلندر و ارائه خدمات آنلاین یکپارچه
سایر تغییرات پیشنهادی شامل یک سیستم الگوی برنامه Blender جدید است که به اسکریپتها امکان میدهد تا نسخههای سفارشی Blender را با طرحبندیهای UI جایگزین و نقشههای کلیدی ایجاد کنند. این سیستم در حال حاضر بهار آینده در Blender 3.1 در نسخه بتا قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، کار بر روی Meta، یک ماژول جدید برای فعال کردن Blender در راستای اتصال به وب به عنوان ویژگیهای اضافی مانند اعلانهای بروزرسانی، دسترسی به کتابخانههای دارایی یا محیط های همکاری آغاز خواهد شد.
سیستم مورد نیاز و تاریخ انتشار Blender 3.x
Blender 3.0 قرار است در دسامبر 2021 منتشر شود. نسخه پایدار فعلی Blender 2.93 بوده که برای Windows 8.1 به بالا، macOS 10.13 به بالا و Linux در دسترس است. این نسخه به صورت رایگان در دسترس خواهد بود.