Blender 3.6 اینجاست و به موقع است که تجربهی سهبعدی شما را به سطح بعدی برساند.
این آخرین نسخه از بلندر که توسط بنیاد بلندر منتشر شده است، با ویژگیها، بهبودها و بهبودهای عملکردی جدید پر شده است و مطمئناً فرایند کاری شما را تسهیل و خلاقیت شما را افزایش خواهد کرد. در این راهنمای جامع، ویژگی های جدید و هیجان انگیز بلندر 3.6 را بررسی کرده و نحوه استفاده از آنها به عنوان هنرمند یا خالق را برای شما توضیح میدهیم. پس بیایید و به امکاناتی که در انتظار شما هستند، پی ببریم!
Blender 3.6
بنیاد بلندر در همکاری با جامعه توسعهدهندگان آنلاین، با هیجان اعلام میکند که بلندر 3.6 LTS (پشتیبانی بلند مدت) را راهاندازی کرده است. به عنوان یک نرمافزار ۳D با کد باز، بلندر همیشه در صدر نوآوری بوده و این نسخه جدید آن را به سطحی بیشتر میرساند. با تمرکز بر افزایش قابلیت و کارایی ها، عملکرد و قابلیتهای خلاقیت، بلندر 3.6 برای پاسخگویی به نیازهای هنرمندان و خالقان در حوزههای مختلف طراحی شده است.
توسعه شبیه سازی در GN
یکی از برترین ویژگیهایی که در Blender 3.6 منتظر آن بودیم، معرفی ابزارهای شبیهسازی در مجموعه Geometry Nodes است. این ارتقاء قابل توجه، ابزارهای هندسی را از یک سیستم مدلسازی رویهای و پراکنش اشیا به یک سیستم قدرتمند مبتنی بر Node تبدیل میکند.
هر چند هنوز این ابزار قبل از رقابت با ابزارهای صنعتی مانند هودینی، به امکانات بیشتری نیاز دارد، اما ابزارهای شبیهسازی در بلندر 3.6، مجموعهای از افکتها را ارائه میدهند که میتوانند پویایی و واقعیت بیشتری به پروژههای شما ببخشند.
برای بهرهبرداری از پتانسیل این ابزارهای شبیهسازی، میتوانید با بررسی انواع افکتها مانند شبیهسازی ذرات، انیمیشن مبتنی بر فیزیک و تبدیلات دینامیک، به دنیایی از خلاقیت بپردازید.
آیا شما قصد دارید شبیهسازیهای واقعگرایانهی سیالات، شبیهسازی رفتار پارچه یا ایجاد انیمیشنهای روتینهای پیچیده را ایجاد کنید؟ Blender 3.6 ابزارهایی را برای زندگی بخشیدن به خلاقیت شما فراهم میکند.
موتور جدید توسعه یافته UV Packaging
بستهبندی و پوشش بهینه UV برای بهینهسازی جریان کار تکسچر در مدلسازی سهبعدی بسیار مهم است. با معرفی موتور پوشش UV پیشرفته در بلندر 3.6، اکنون میتوانید بهرهوری فضا را بهبود بخشید و از انحراف تکسچر کاسته شود.
این بهبود، فرآیند قرار دادن نقشه UV را تسهیل میکند و باعث میشود که اعمال تکسچرها به مدلهای شما به صورت بیدردسر صورت گیرد.
موتور پوشش UV جدید در Blender 3.6 از الگوریتمهای هوشمند استفاده میکند تا جزایر UV را به صورت خودکار بستهبندی کند و حداقل فضای بیاستفاده و حداکثر وضوح تکسچر را تضمین کند. با کار بر روی مدلهای پیچیده کاراکتری یا طراحیهای معماری دقیق، این ویژگی با اتوماسیون و بهینهسازی فرآیند خسته کنندهٔ قرار دادن UV، به شما زمان و زحمت بسیاری را میصرفد.
افزایش بازده Cycles
موتور رندرینگ Cycles بلندر همیشه به دلیل خروجی با کیفیت بالاش معروف بوده است، اما با بلندر 3.6، بهتر هم میشود.
این بهروزرسانی با بهبود عملکرد قابل توجه، به شما اجازه میدهد تا صحنههای خود را با سرعت و به صورت کارآمدتری رندر کنید. آیا شما روی یک قاب یا یک انیمیشن کار میکنید؟ با بهبود عملکرد Cycles در Blender 3.6، اطمینان حاصل میکنید که کمتر منتظر میمانید و بیشتر خلاقیت خود را صرف ایجاد میکنید.
بهبود عملکرد در Cycles، از طریق بهینهسازی در مناطق مختلف مانند مدیریت بهتر حافظه، ردیابی پرتوها با سرعت بیشتر در GPU های AMD و Intel، و الگوریتمهای نمونهبرداری کارآمدتر، دستیابی میشود. این بهبودها، نه تنها زمان رندرینگ را کاهش میدهند، بلکه به شما اجازه میدهند که با پروژههای خود آزمایش و تغییرات بیشتری ایجاد کنید.
بهبود Mesh Editing
یکی از بهبودهای قابل توجه، اضافه شدن واردکنندهٔ جدید PLY برای دادههای اسکن ۳D است. این ویژگی به شما اجازه میدهد تا به سهولت مدلهای اسکن شده را وارد کنید و آنها را در پروژههای خود گنجانده و امکاناتی برای رندرینگ فتوورقی و نمایش دقیق اشیاء واقعی را فراهم میکند.
علاوه بر این، بلندر 3.6 بهبودهایی در ریگینگ کاراکتر ارائه میدهد که ساختارهای استخوانی و تغییرشکلهای پیچیدهتر را آسانتر میکند. با ابزارهای ریگینگ بهبود یافته، میتوانید انیمیشنهای کاراکتری و بیانیهٔ بیشتری را در پروژههای خود بوجود آورید.
انیمیشن، جنبهٔ بنیادی طراحی ۳D است و Blender 3.6 چندین ویژگی و بهبود برای بهبود جریان کار انیمیشنسازی ارائه میدهد. اگر شما در حال ایجاد انیمیشنهای شخصیتی جذاب، گرافیک حرکتی پویا و یا اثرات بصری شگفتانگیز هستید، بلندر 3.6 ابزارهایی را برای زندهکردن خلقشما فراهم میکند.
یکی از افزودههای قابل ذکر، سیستم انیمیشن بهبود یافته است که شامل ویژگیهایی مانند موشن بلور، تعامل کلیدهای انیمیشن بهبود یافته و مسیریابی بهبود یافته در زمان است. این بهبودها، ایجاد انیمیشنهای صاف و واقعگرایانه را با کنترل دقیق بر توقیت و حرکت آسانتر میکند.
علاوه بر این، بلندر 3.6 بهروزرسانیهایی در مجموعه ابزار Grease Pencil ارائه میدهد که به شما اجازه میدهد که انیمیشنهای ۲D را مستقیماً در پنجرهٔ ۳D ایجاد کنید. این ادغام جریان کار ۲D و ۳D، امکانات خلاقیت را گسترش میدهد و به شما قابلیت ترکیب تکنیکهای انیمیشن سنتی با انعطاف پذیری محیط ۳D را میدهد.
قابلیت های جدید Animation
به منظور برجسته کردن قابلیتهای Blender 3.6، جامعه بلندر یک نمایش ویدیویی هیجانانگیز از پروژههایی که با نسخهٔ بتای نرمافزار ایجاد شدهاند، منتشر کرده است. این ویدیو، طیف گستردهای از امکانات خلاقانهٔ بلندر را به نمایش میگذارد، از اثرات بصری شگفتانگیز تا انیمیشنهای پیچیدهٔ شخصیتی.
تماشای ویدیو بلندر 3.6، منبعی برای الهام گرفتن است و نشان میدهد که هنرمندان و خالقان با استفاده از ویژگیها و بهبودهای جدید در حال پیش برداری مرزهای بیان هنری هستند. این ویدیو شاهد حضور پویایی و همکاری درون جامعهٔ بلندر است، جایی که خلاقیت محدودیتی ندارد.
نمایش قابلیت های جدید بلندر 3.6
اگر علاقهمند به کشف بلندر 3.6 و شروع به استفاده از ابزارها و ویژگیهای قدرتمند آن هستید، وبسایت رسمی بلندر، منبعی مناسب برای شماست. در آنجا، میتوانید به مستندات جامع، آموزشها و یادداشتهای انتشاری دسترسی پیدا کنید که اطلاعات دقیقی درباره بهروزرسانی را ارائه میدهند.
علاوه بر این، وبسایت بلندر، دسترسی به استودیوی بلندر را فراهم میکند، جایی که میتوانید به داراییهای تولیدی و اطلاعاتی از فیلمهای باز بوده ساخته شده توسط بنیاد بلندر دسترسی پیدا کنید. این منبع به شما امکان میدهد که از حرفهایان صنعت یاد بگیرید و برداشتی از فرایند خلاقیت در پشت پروژههای قابل توجه به دست آورید.
علاوه بر این، اگر میخواهید در جریان آخرین اخبار و بهروزرسانیهای جامعه بلندر باشید، میتوانید حساب توییتر و اینستاگرام آنها را دنبال کنید. این پلتفرمها، اطلاعات زیادی را شامل میشوند، از جمله بهروزرسانیهای توسعه، رویدادهای جامعه و آثار هنری الهامبخشی که توسط کاربران بلندر در سراسر جهان ایجاد شدهاند.