بنیاد بلندر، نرم افزار Blender 3.3 را به عنوان جدیدترین برنامه متن باز سهبعدی و آخرین نسخه پشتیبانی طولانی مدت خود منتشر کرد. تغییرات کلیدی این نسخه جدید شامل سیستم آرایش و پیرایش موی مورد انتظار، گرههای جدید آزاد کردن UV، ادغام مجموعه ابزار انیمیشن Grease Pencil 2D با Dope Sheet و Timeline و پشتیبانی از پردازندههای گرافیکی سری Intel Arc است. در ادامه به توضیح پنج مورد از مهمترین تغییرات این نسخه جدید به همراه بروزرسانیهای کوچکتر در مجموعه ابزار اصلی، از جمله مدلسازی سهبعدی، مجسمهسازی و نقاشی دیجیتال، و ورودی و خروجی گرفتن از صحنههای USD میپردازیم که میتوانید با مازستا همراه باشید.
1. مجموعه ابزار جدید آرایش مو بر پایه منحنی
یکی از موردانتظارترین ویژگیهای نسخه جدید این نرم افزار، مجموعه ابزار آرایش مو است که به عنوان یکی از اولین توسعههای اصلی برنامه، سیستم گرههای هندسی بلندر را فراتر از مدلسازی و پراکندگی اشیا نشان میدهد.
حالت جدید Curves Sculpt Mode با تکیه بر پشتیبانی گرههای هندسی از منحنیها، به کاربران امکان میدهد با استفاده از یک گردش کار مبتنی بر براش، موها و خزها را مستقیما در نمای ویوپورت ظاهر کنند.
Related posts:
این نسخه اولیه دارای 11 برس مختلف برای رنگآمیزی موهای هدایت کننده روی سطح مدل شخصیت، شانه کردن آنها، تنظیم تراکم و حتی نحوه لغزش به اطراف موها است.
2. گرههای هندسی برای تقویت جریانهای کاری UV رویهای و جلوههای گرافیکی حرکتی
گرههای هندسی همچنین اکنون از طریق گرههای UV Unwrap و Pack Islands UV جریانهای کاری UV رویهای را تامین میکنند. این گرههای جدید «عملکردی معادل» با همتایان خود در ویرایشگر UV Blender دارند، به طور خودکار UV های یک مش را آزاد میکنند و آنها را میبندد تا فضای هدر رفت UV را به حداقل برسانند.
با این حال، برخلاف ابزارهای موجود، گرههای جدید را میتوان به گرههای هندسی دیگر متصل کرد، به این معنی که در طول مدلسازی رویهای، UV های مدل حاصل باید با ویرایش هندسه بروزرسانی شوند.
3. گزینههای رندر طرح کلی در Grease Pencil
Blender 3.3 همچنین دارای بروزرسانی قابل توجهی برای Grease Pencil، سیستم انیمیشن دوبعدی نرم افزار است. البته اکنون فریمهای کلیدی Grease Pencil در ویرایشگرهای Dope Sheet و Timeline قابل مشاهده هستند.
اصلاح کننده Line Art که حرکات مداد گریس دوبعدی را از هندسه سهبعدی ایجاد کرده، هندسه را «تقریبا چهار تا هشت برابر سریعتر» بارگیری میکند و دو ویژگی جدید جالب زیر را نیز ارائه میدهد:
- اولین مورد محاسبه دقیق خطوط نور و سایه است که امکان ارائه خطوط کلی به سایههایی که توسط یا روی اشیاء ایجاد میشوند را فراهم میکند.
- دومی رندر Silhouette است که امکان رندر کردن خطوط را فقط برای شبحهای اشیاء با گزینههایی برای کنترل نحوه ایجاد خطوط کلی اشیاء روی هم یا به شکل متقاطع ایجاد میکند.
4. رندر GPU در Cycles در پردازندههای گرافیکی اینتل و نمونههای قدیمیتر AMD
بلندر قرار است به یکی از اولین برنامههای DCC تبدیل شود که به طور رسمی از پردازندههای گرافیکی Arc اینتل، خانواده جدید کارتهای گرافیک گسسته این شرکت، همراه با پردازندههای گرافیکی مرکز داده خود، پشتیبانی میکند. اگر چه کارتهای اینتل برای رندر GPU در Cycles در ویندوز و لینوکس پشتیبانی میشوند.
با توجه به این که Arc Pro A-Series هنوز عرضه نشده است و درایورها هنوز در نسخه بتا هستند، این یک پیادهسازی اولیه است. برنامههای آینده شامل پشتیبانی از حالت جدید GPU در سیستم حذف نویز رندر Open Image Denoise اینتل و ردیابی پرتوهای GPU از طریق هستههای Embree میشود که هر دو قبلا در Cycles روی CPU پشتیبانی میشوند. کاربران AMD نیز رندر GPU را روی پردازندههای گرافیکی Vega و Vega II در ویندوز و لینوکس دریافت میکنند.
5. ردیابی مسطح جدید و گزینههای بازنگری ویدیو
ابزارهای VFX داخلی بلندر تعدادی بروزرسانی در نسخه Blender 3.3 دریافت میکنند؛ اما، جذابترین آنها احتمالا گزینه New Image from Plane Marker در ردیاب مسطح است.
این قابلیت یک تکسچر ناپیوسته از ناحیه فیلم انتخاب شده در حین ردیابی ایجاد میکند که سپس میتواند در یک بسته ویرایش تصویر دوبعدی ویرایش شده و دوباره روی فیلم اصلی پخش شود.
Video Sequencer، مجموعه ابزار ویرایش ویدیوی بلندر، یک سیستم بازنگری جدید دریافت میکند که امکان ویرایش کلیپهای بازنگری شده را مانند نمونههای معمولی و تطبیق خودکار سرعت آنها با نرخ فریم صحنه را ممکن میسازد.
Related posts:
بروزرسانی دیگر مجموعه ابزارهای اصلی
این نسخه همچنین دارای بروزرسانیهای کوچکتری برای بسیاری از ابزارهای اصلی بلندر، از جمله مدلسازی سهبعدی، مجسمهسازی دیجیتال، و نقاشی و تکسچر و گزینه جدیدی برای بستن مجموعههای بافت UDIM در فایلهای ترکیبی است. سیستم بازنویسی کتابخانه با لغو منوی فرعی خود در Outliner، با مجموعهای سادهتر از گزینهها، تعدادی بهبود گردش کار را دریافت میکند.
در نهایت عملکرد هنگام وارد کردن صحنههای تولید VFX و انیمیشن با تعداد زیادی شی بهبود یافته است. در مورد یک صحنه USD با 260000 شی، زمان ورودی از 3.5 ساعت به تنها 1.5 دقیقه کاهش مییابد و همچنین اکنون امکان خروجی گرفتن حجمهای OpenVDB در قالب USD را ایجاد میکند. این بروزرسانی همچنین آخرین نسخه پشتیبانی طولانی مدت (LTS) است و به مدت دو سال اصلاحات مهمی دریافت خواهد کرد.
سیستم مورد نیاز Blender 3.3
نرم افزار Blender 3.3 اکنون برای سیستم عاملهای ویندوز 8.1 به بالا، لینوکس و macOS 10.13 و بالاتر در دسترس است. شما میتوانید این برنامه را به صورت رایگان دانلود کنید.