بنیاد «بلندر» (Blender)، از عرضه نرم افزار گرافیکی Blender 3.2 به عنوان آخرین نسخه برنامه متن باز سهبعدی خود خبر داد. اگر چه این نسخه جدید به اندازه برخی نسخههای اخیر برنامه بزرگ نیست؛ اما یک بروزرسانی گسترده است. این نسخه شامل ویژگیهای مدلسازی سهبعدی و بافتدهی جدید از جمله ابزار Curve Pen برای ترسیم و ویرایش منحنیها و مجموعه ابزار نقاشی سهبعدی اصلاحشده است که در ادامه به جزییات آنها میپردازیم. با ما تا انتهای مطلب همراه مازستا باشید.
عرضه نرم افزار گرافیکی Blender 3.2
عرضه نرم افزار گرافیکی Blender 3.2 در کنار ویژگیهای جدید خود، تغییرات عمدهای در رندر چرخهها، از جمله پشتیبانی از Light Groups ایجاد کرده است که امکان نورپردازی مجدد تصاویر را بدون رندر مجدد، کاستیک سایههای سریع و تاری حرکت حجمی را ممکن میسازد.
این نسخه جدید همچنین یک بروزرسانی کاملا سازگار با سیستم Geometry Nodes است که به سرعت در حال تکامل بوده و اکنون دیگر با گرههای ایجاد شده در Blender 2.93 و قبل از آن سازگار نیست و سیستم پراکسی قدیمی در نهایت حذف میشود.
پنج ویژگی نسخه جدید بلندر
در پایین، به پنج مورد از مهمترین تغییرات و ویژگیهای اضافه شده به نرم افزار بلندر در نسخه جدید آن پرداختهایم که میتوانید با آنها بیشتر آشنا شوید.
1. با مجموعه ابزار جدید Sculpt Paint مستقیما در حالت Sculpt نقاشی کنید.
خوب است بدانید که بهبود مجموعه ابزارهای نقاشی غیرمخرب به عنوان یکی از اهداف کلیدی توسعه سال 2022 توسعه دهنده شناسایی شده است. مجموعه ابزار جدید Sculpt Paint یکی از مورد انتظارترین ویژگیهای نرم افزار Blender 3.2 بوده که امکان رنگآمیزی مدلهای سهبعدی را در حالت Sculpt فراهم میکند.
این مجموعه ابزار، طیف وسیعی از ویژگیهای استاندارد از جمله براش Smear، ماسک و تنظیمات رنگ را به کاربران ارائه میدهد و روند کار نقاشی را یکپارچه میسازد.
چنین قابلیتی کاربران را قادر میسازد در حالت Sculpt و همچنین حالت Vertex Paint نقاشی کنند و قابلیتهای جدیدی مانند پشتیبانی از ماسکها و مجموعه چهرهها، عملکرد کلی را بهبود میبخشند.
در این حالت کاربران طیف استانداردی از کنترلهای براش، از جمله اندازه، شکل، جریان و چگالی را با قابلیت تغییر براش اصلی Paint به حالت تاری، یا استفاده از یک براش Smear جداگانه برای لکهدارکردن ضربههای براش دریافت میکنند.
همین طور هم یک ابزار فیلتر رنگ جدید، انجام تنظیمات اولیه برای خطوط رنگ، از جمله رنگ، اشباع و مقدار، روشنایی و کنتراست، و تنظیم مقادیر RGB را ممکن میسازد.
2. Light Groups به شما امکان میدهد تا تصاویر را بدون رندر مجدد نورپردازی کنید.
رندر Cycles چندین ویژگی جدید در Blender 3.2 دریافت میکند که بزرگترین آنها احتمالا Light Groups است. سیستم جدید Light Groups میتواند Render Pass حاوی تنها روشنایی گرفته شده از زیرمجموعههای منابع نوری تعریفشده توسط کاربر تولید کند و نورپردازی مجدد تصاویر را بدون رندر مجدد ممکن میسازند.
این مجموعه ابزار، Render Pass هایی را تولید میکند که فقط حاوی اطلاعات روشنایی از یک مجموعه از منابع نوری تعریفشده توسط کاربر در یک صحنه هستند. برای مثال، فقط نورهای مستقیم، فقط نور محیط، یا فقط مواد منتشرکننده. از این Pass ها میتوان برای نورپردازی مجدد صحنه در کامپوزیتور داخلی بلندر بدون رندر مجدد، در جریان کاری مشابه برخی موتورهای رندر تجاری استفاده کرد: برای مثال، سیستم Light Mix در Corona و V-Ray.
گروههای نور در حال حاضر فقط به یک Render Pass ترکیبی کمک میکنند؛ اما، پشتیبانی از سایر انواع آنها به عنوان مثال، Shadow Catcher ممکن است در آینده به برنامه اضافه شود.
3. کاستیک سایه سریع
بروزرسانی 3.2 همچنین سیستم کاستیک Cycles را بازنگری میکند و کاربران اکنون میتوانند کاستیک از اجسام انکساری را تنها در مناطق سایه تصویر، جایی که بیشترین تاثیر بصری را دارند، ارائه دهند. به عبارت دیگر Cycles اکنون میتوانند مواد کاستیکها را فقط در نواحی سایه تصویر ایجاد کنند و زمان رندر صحنههای حاوی مواد انکساری مانند آب یا یخ را کاهش میدهند.
موارد استفاده شامل صحنههای زیر آب و الگوهای نور کاستیک تولید شده در داخل چشم است. این ویژگی که بر اساس Manifold Next Event Estimation ساخته شده (که در شرکت Weta Digital برای کارهای تولیدی توسعه داده شده است)، باید تاثیر کاستیکها را بر زمان رندر کاهش دهد.
پیادهسازی بلندر در حال حاضر تنها از چهار جهش نور کاستیک پشتیبانی میکند، نقشههای برآمدگی و معمولی را نادیده میگیرد و برخلاف بازتابها به کاستیکهای انکساری محدود میشود.
4. با ابزار Curve Pen جدید، منحنی ها را سریعتر ترسیم کنید
بروزرسانیهای مدلسازی سهبعدی شامل ابزار جدید Curve Pen برای ایجاد و ویرایش منحنیهای Bézier است. ابزار جدید Curve Pen به سرعت منحنیهای Bézier، NURBS و poly splines را ایجاد و ویرایش میکند و میانبرهای صفحه کلید قابل تنظیم مجدد، سفارشی کردن رفتار آنها را ممکن میسازد.
عمل انجام شده بستگی به این دارد که آیا شما تک کلیک کنید، دوبار کلیک کنید یا [Ctrl]+کلیک کنید، یا کلیدهای تغییردهنده قابل تنظیم توسط کاربر را نگه دارید که کار را بسیار سریع و بدون نیاز به تغییر حالت ممکن میسازد. بیشتر این قابلیت برای NURBS و پلیاسپیلاینها کار میکند و آن را به یک ابزار چندمنظوره مفید تبدیل کرده است.
5. کل کلکسیون اشیاء را به صحنهها اضافه کنید.
پیشرفتهای گردش کار شامل پشتیبانی از مجموعههای اشیاء در مرورگر دارایی است که باید گردش کار را در طرحبندی عکس برای انیمیشن و جلوههای بصری و هنگام پوشاندن صحنهها برای تجسمسازی سرعت بخشد.
پشتیبانی از Object Collections در Asset Browser روند پر کردن صحنههای سهبعدی را سرعت میبخشد که البته این مجموعهها ممکن است به عنوان نمونه یا اشیاء جداگانه به یک صحنه کشیده شوند.
کاربران میتوانند مجموعهها را به عنوان نمونه یا به عنوان اشیاء منفرد در یک صحنه بکشند و رها کنند. نرم افزار بلندر به طور خودکار تصاویر کوچک را برای مجموعههای جدید تولید میکند؛ اما، کاربران همچنین میتوانند تصاویر پیشنمایش خود را طبق نیاز خود تنظیم کنند.
اصلاحکننده پاکت جدید شبکهای از خطوط را ایجاد میکند که نقاط اتصال را روی یک قلم Grease Pencil ایجاد میکند و جلوههای سایهدار جدید جالبی ایجاد میکند. ویدئو: پایه بلندر.
ویژگیهای جدید در دیگر مجموعه ابزارهای کلیدی بلندر
اکثر تغییرات دیگر در Blender 3.2 بر عملکرد رندر تاثیر میگذارند، با Cycles همچنین از محو کردن حرکت در حجمها، پشتیبانی از فضای رنگی خطی ACEScg و گزینه پخت روی کاشیهای UDIM پشتیبانی میشود.
Cycles همچنین اکنون از رندر GPU در GPU های AMD در لینوکس و همچنین ویندوز پشتیبانی میکند. پردازندههای گرافیکی سازگار شامل کارتهای بازی Radeon RX 5000 و 6000 Series و کارتهای ایستگاه کاری Radeon Pro W6000 هستند.
البته باید بگوییم که مجموعه ابزارهای دیگر بلندر تغییرات کمتری را مشاهده میکنند، اگر چه برخی بروزرسانیهای مفید برای بهبود گردش کار در نسخه جدید این برنامه وجود دارند.
در مدلسازی سهبعدی، بروزرسانیهای رفتار اشیاء داده چند کاربره، ویرایش گروههای اشیاء را آسانتر میکند، در حالی که مجموعه ابزار مجسمهسازی بروزرسانیهایی را برای remesher voxel دریافت میکند.
Geometry Nodes نسبت به نسخههای اخیر بروزرسانی کوچکتری دارد؛ اما، یک گره Duplicate Elements جدید به برنامه اضافه شده است که برای برخورد مستقیم با نام ویژگیها و تعدادی بهبود عملکردی در نظر گرفته شدهاند.
برای انیمیشن نیز، فیلتر ناپیوستگی اولر (Euler) اکنون در Dope Sheet و همچنین Graph Editor در دسترس است و در ویرایشگر NLA و هنگام کار با مسیرهای حرکت، بهبودهایی در جریان کار وجود دارد.
Grease Pencil، مجموعه ابزار انیمیشن دوبعدی بلندر، یک اصلاحکننده Envelope جدید است که گزینههای بیشتری برای اصلاحکننده Dot Dash اضافه میکند.
ویرایشگر ویدیوی Sequencer از Channel Headers پشتیبانی میکند و امکان دادن نامهای سفارشی به کانالها و دکمههای بیصدا و قفل هر کانال را فراهم میسازد.
همین طور هنگام کار در واقعیت مجازی، اکنون امکان نمایش Object Extras مانند اشیاء Grease Pencil یا خالی شدن تصویر در حالت VR وجود دارد: به عنوان مثال، برای نمایش تصاویر مرجع در بررسیهای معماری.
موارد حذف شده از نسخه جدید
علاوه بر موارد اضافه شده به نسخه جدید، چند ویژگی قدیمی نیز از این برنامه حذف شدهاند که یکی از آنها، سیستم پراکسی قدیمی به نفع سیستم جدید Library Overrides است.
مورد دیگر نیز سیستم Geometry Nodes است که اکنون به طور کامل به سیستم جدید Fields معرفی شده در Blender 3.0 منتقل شده است، بنابراین دیگر با Blender 2.93 و قبل از آن سازگار نیست.
سازگاری و سیستم مورد نیاز
نرم افزار گرافیکی Blender 3.2 با سیستم عاملهای ویندوز 8.1 به بالا، لینوکس و macOS 10.13 به بالا سازگار و در دسترس است که میتوانید آن را به صورت رایگان از این لینک دانلود کنید.