نرم افزار Unreal Engine 4.26 توسط بسیاری از کاربران در زمینه تولید محتواهای گرافیکی و بازی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مواردی که کاربران آنریل انجین خواهان اطلاع از آن هستند، پرفورمنس و عملکرد کارت های گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3000 در این برنامه است تا بدین ترتیب آنها بهترین کارت گرافیک را با توجه به بودجه خود خریداری کنند. در این مقاله قصد داریم تا به سراغ بررسی کارت های گرافیک انویدیا آمپر در نرم افزار Unreal Engine 4.26 بپردازیم.
برخی از کسانی که در فضای ArchViz یا Virtual Production مشغول به فعالیت هستند، به هر ذره از توان کارت گرافیک خود نیاز دارند که این موضوع شامل حافظه گرافیکی نیز می شود. اما در Unreal Engine 4.26 به یک ترکیب یکسان از حافظه گرافیکی (VRAM) و توان تراشه گرافیکی (GPU) نیاز داریم.
اگر چه حافظه گرافیکی نیز در Unreal Engine 4.26 مهم است، اما استفاده از 12 گیگابایت حافظه GDDR6X برای این منظور کفایت می کند. نکته ای در این بررسی مشهود است، تفاوت عملکرد نه چندان زیاد بین دو کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti و RTX 3090 است.
دو کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti و GeForce RTX 3080 از تعداد هسته هایی یکسان در بخش GPU بهره می برند. تنها تفاوت آنها در 2 گیگابایت حافظه گرافیکی بیشتر برای نسخه Ti یا همان تیتانیوم نهفته است.
آزمون های فوق نشان می دهند که عملکرد دو کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti و RTX 3090 در تمامی تست های Unreal Engine 4.26 بسیار نزدیک به هم بوده و این در حالی است که RTX 3090 چیزی در رنج 300 دلار از GeForce RTX 3080 Ti گران تر است. RTX 3090 دارای 24 گیگابایت حافظه GDDR6X و تعداد هسته های بالاتر به نسبت RTX 3080 Ti است که این افزایش قیمت را توجیه می کند.
در این سیستم تست از پردازنده 32 هسته ای AMD TR 3970X، خنک کننده پردازنده Noctua NH-U14S TR4-SP3، مادربرد Gigabyte TRX40 AORUS PRO WIFI و 64 گیگابایت حافظه رم DDR4 3200Mhz استفاده شده است. همچنین برای دریافت بهترین عملکرد، نرم افزار و فایل های آن بر روی حافظه Samsung 980 Pro 2TB ذخیره شده اند.
در ادامه به سراغ تجزیه و تحلیل کلی عملکرد خواهیم رفت. به طور کلی عملکرد GeForce RTX 3080 Ti در بخش پردازش های کلی به نسبت دیگر مدل های آمپر در سری پرچمدار بهتر است. به یاد داشته باشید که تفاوت RTX 3060 با RTX 3060 Ti نیز نسبتا زیاد بوده و این مسئله به شما یادآور می شود که بدون علم کافی در دنیای سخت افزار، نباید میزان ظرفیت حافظه گرافیکی را به عنوان توان ملاک قرار دهید. پس برای اسمبل سیستم بهتر است که از متخصصان دنیای سخت افزار کمک بگیرید.
همچنین باید گفت که در تست های کلی برای نرم افزار Unreal Engine 4.26، تفاوت عملکرد دو کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti و RTX 3090 بین 10 تا حداکثر 12 درصد است که شاید ارزش پرداخت چنین هزینه بالاتری را نداشته باشد. در تست تولید بازی یا Game Dev نیز این تفاوت به حداقل ممکن می رسد.
اما تفاوت بین مدل هایی نظیر RTX 3060 و RTX 3060 Ti به قوت خود باقی است. این مسئله نشان می دهد که بیش از حافظه گرافیکی، تعداد هسته های CUDA، RT و Tensor هستند که در Unreal Engine 4.26 مهم خواهند بود.
Related posts:
- Elite Landscapes: Bundle Pack برای Unreal Engine منتشر شد
- سیستم مورد نیاز آنریل انجین (Unreal Engine Recommended System)
- در Unreal Engine 5 یک قلعه قرون وسطایی بسازید
- مقایسه پردازندههای Intel Xeon W-3300 با AMD Threadripper PRO 3000 در نرم افزار Cinema 4D
- مقایسه تخصصی پردازندههای AMD و Intel در نرم افزار DaVinci Resolve Studio
- تست پردازندههای Intel و AMD در نرم افزار Metashape Pro؛ کدام CPU عملکرد بهتری دارد؟
در بخش بازی کارت گرافیک RTX 3080 Ti نزدیک به 10 درصد سریع تر از RTX 3080 بوده و تقریباً با RTX 3090 مطابقت دارد. در تست ArchViz Specific اما داستان کمی متفاوت است. ArchViz به حافظه گرافیکی VRAM نیاز بالایی داشته و از این رو ما شاهد افزایش امتیاز RTX 3080 Ti نسبت به RTX 3080 هستیم اما با RTX 3090 به فاصله ای بیشتر برخورد خواهیم کرد.
در تست Virtual Production Analysis نیز می بینیم که RTX 3080 Ti نزدیک به RTX 3090 ایستاده است. با این وجود تفاوتی در بین آنها به وضوح دیده می شود. تست Virtual Production Analysis نیز به حافظه گرافیکی یا همان VRAM اهمیت زیادی می دهد.
با توجه به تمامی تست های فوق باید گفت که انتخاب نهایی با شما است؛ در صورتی که Unreal Engine 4.26 را برای مواردی نظیر ساخت بازی استفاده می کنید، استفاده از RTX 3080 Ti می تواند برای شما کافی باشد. اما اگر در این نرم افزار به دنبال بالاترین و حداکثر پرفورمنس هستید، باید به سراغ RTX 3090 بروید.