بر اساس آخرین خبرها به نظر میرسد باید بابت پذیرش OpenAssetIO و OpenFX توسط ASWF به عنوان دو استاندارد باز توسعه یافته توسط Foundry خوشحال باشیم. OpenFX و OpenAssetIO اکنون به جدیدترین پروژههایی تبدیل شدهاند که توسط سازمان استانداردهای صنعت فیلم، بنیاد نرم افزار آکادمی (ASWF) میزبانی میشوند. در ادامه همراه مازستا با جزییات بیشتر این خبر آشنا شوید.
پذیرش OpenAssetIO و OpenFX
پلاگین کارآزموده پردازش تصویر استاندارد OpenFX به یک پروژه ASWF Incubation در کنار MaterialX تبدیل میشود، در حالی که استاندارد مدیریت دارایی جدید OpenAssetIO اولین پروژه ASWF Sandbox است.
پس از پذیرش OpenAssetIO و OpenFX، توسعه آینده هر دو پروژه توسط ASWF نظارت خواهد شد که یکی از قدیمیترین استانداردهای باز جلوههای بصری و یکی از جدیدترین وضعیت رسمی آن در صنعت را ارائه میدهد.
OpenFX: یک استاندارد باز کارآزموده برای پلاگینهای VFX
اگر چه هر دو در Foundry توسعه داده شدند؛ اما، OpenFX و OpenAssetIO نشان دهنده دو انتهای مخالف جدول زمانی استانداردهای باز هستند که برای استانداردسازی تبادل داده بین برنامههای نرم افزاری VFX در نظر گرفته شده است.
OpenFX که در اصل توسط یکی از بنیانگذاران Foundry با نام برونو نیکولتی (Bruno Nicoletti) طراحی شده بود، یکی از قدیمیترین استانداردهای باز این صنعت است که برای اولین بار در سال 2004 معرفی شد و نسخه 1.0 آن در سال 2006 منتشر شد.
به عنوان یک رابط مشترک بین پلاگینهای VFX و برنامههای میزبان آنها، OpenFX (OFX) در طیف وسیعی از برنامههای ترکیبی و ویرایشی، از جمله DaVinci Resolve، Fusion، Flame و Foundry’s Nuke خود پشتیبانی میشود.
OpenFX قبلا توسط یک سازمان غیرانتفاعی انجمن جلوههای باز اداره میشد (که مدیران آن به کمیته راهبری فنی OpenFX جدید ASWF خواهند پیوست) که اکنون تبدیل به یک پروژه ASWF Incubation میشود.
البته باید گفت که این تعیین لزوما بازتابی از بلوغ OpenFX به عنوان یک استاندارد نیست. همه پروژههای تازه پذیرفتهشده ASWF قبل از این که بتوانند به وضعیت پذیرش کامل برسند، در کنار موارد اصلی صنعتی مانند OpenEXR، OpenVDB و OpenColorIO، از وضعیت Incubation شروع میشوند.
Related posts:
OpenAssetIO: یک استاندارد باز جدید برای مدیریت دارایی
در مقابل، OpenAssetIO یکی از جدیدترین استانداردهای باز است که تنها در ماه می به آلفای اولیه رسیده است.
این پروژه در سال 2013 به عنوان تلاشی برای کاربردیتر کردن Katana Asset API، توسعه یافته برای ادغام نورپردازی Foundry و ابزار توسعه ظاهر Katana با سیستمهای مدیریت دارایی عرضه شد.
OpenAssetIO خود برای استاندارد کردن تبادل داده بین برنامههای DCC مانند Maya و Nuke و سیستمهای مدیریت دارایی استودیو مانند ShotGrid و ftrack Studio در نظر گرفته شده است.
این پروژه در حال حاضر به سمت انتشار رسمی نسخه 1.0، با ورودی طراحی شرکتهایی از جمله VFX و استودیوهای انیمیشن DNEG و Pixar، توسعه دهنده بازی Blizzard Entertainment و بنیاد Blender در حال ساخت است.
این اولین پروژه Sandbox ASWF (یک دسته جدید برای پروژههایی که هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارند) با هدف نهایی شدن برای Incubation ظرف یک سال است.