Blender 3D یک نرم افزار عالی است و ابزارهای برجسته به آن کمک کرده است تا در بین سایر نرم افزارهای سه بعدی، حتی نرم افزارهای 2 بعدی و 2.5 بعدی، جایگاه بهتری کسب کند. همچنین در میان سایر نرم افزارهای استاندارد جامعه، جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است زیرا استودیوهای بزرگ در حال حاضر Blender را یک گزینهی اصلی میدانند. همانطور که میدانید Blender یک نرمافزار متنباز بوده و بسیار کاربرپسند است. امروز، قصد داریم در مورد مدل سازی، تجسم و رندر معماری در این نرم افزار صحبت کنیم. با مازستا همراه باشید.
شروع کار با مدل سازی معماری در Blender
قبل از شروع به کار روی هر پروژه، بسیار مهم است که ابتدا همه چیز را به درستی مرتب کنید و اینجاست که رابط کاربری عالی Blender وارد میشود. Blender به شما اجازه میدهد تا آزادانه بین چندین پنجره جابهجا شوید، موارد دیگر را کپی کنید، فضای کاری خود را ایجاد کنید و آن را بر هر اساسی مرتب کنید. همچنین میتوانید با رفتن به Edit>Preferences>Interface برخی از گزینههای Interface را تنظیم کنید.
تقسیم کردن پنجرهها در بلندر چندین مزیت دارد و میتوانید پروژه معماری را در حالتهای مختلف تجسم کنید. Blender قادر است بین نرمافزارهای دو بعدی و سه بعدی ادغام شود و ابزارهای فوقالعادهای در اختیار شما قرار خواهد داد و در نهایت شما را متقاعد میکند تا نرمافزارهای قدیمی را که به آن عادت کردهاید کنار بگذارید.
ابزارهای ضروری برای مدل سازی معماری
Geometry Nodes
علیرغم اینکه Geometry Nodes (گرههای هندسی) یک ابزار جدید بوده، قدرت خود را در روز انتشار با Blender 2.92 ثابت کرد است. گرههای هندسی میتوانند برای مدلسازی و نمونهسازی معماری استفاده شوند و همچنین میتوانند برای بسیاری از کارهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند، اما از آنجایی که مقاله امروز در مورد معماری و Blender3D برای معماران صحبت میکند، ما بیشتر روی نقاط قوت آن تمرکز خواهیم کرد. گرههای هندسی همچنین به Blender مزیت مدلسازی پارامتری را میدهند که قبلاً Blender فاقد آن بود و هنرمندان مجبور بودند برای رسیدن به آن در سطح و سبک مدلسازی از تکنیکهای چرخشی استفاده کنند.
Sverchok
Sverchok قطعاً از دیدگاه یک معمار وقتی صحبت از مدلسازی پارامتریک میشود، مورد استفاده قرار میگیرد. ممکن است زمانی که آن را با گرههای هندسه مقایسه میکنید، یکی را بر دیگری ترجیح دهید، با این حال، هر دو به عنوان ابزارهای ضروری در مدل سازی معماری در نظر گرفته میشوند. Sverchok میتواند حاوی ابزارهای پیشرفتهتری نسبت به گرههای Geometry باشد، با این حال گرههای Geometry مزیت سرعت خود را در مقایسه با Sverchok ثابت کرده است. توصیه میشود در صورت لزوم از هر دو استفاده کنید.
Blender Modifiers
وقتی صحبت از مدلسازی به میان میآید، اصلاحکنندههای بلندر قطعاً ارزشش را دارند. آنها میتوانند شما را به نسلی از یک جریان کاری غیرقابل تخریب هدایت کنند و شما را به نقطهای برسانند که بتوانید مدلهای رویهای و حافظهپسند تولید کنید. اصلاحکنندههای Blender قطعا فهرست طولانیای هستند، اما همیشه پیشنهاد میشود که آن را به درستی مطالعه کنید و سعی کنید آن را بیشتر در پروژهها اعمال کنید تا بتوانید عملکرد پنهان و هکهای مفید هر یک را بشناسید.
نکاتی در مورد رندر معماری واقعی در Blender
Blender با موتور رندر پیش فرض بسیار جذاب Cycles ارائه میشود که مبتنی بر ردیابی پرتو است. Cycles در ارائه رندرهای واقع گرایانه که کلید اصلی رندر داخلی و خارجی و تجسم معماری است عملکرد خوبی را ارائه نمیدهد. همچنین موتورهای رندر مبتنی بر ردیابی پرتوی دیگری نیز وجود دارد که میتوانید در Blender از آنها استفاده کنید. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:
- LuxCoreRender
- Redshift
- Vray
- Octane
- OctaneRender
- RenderMan