دوستان و همراهان مازستا، با یک مقاله تخصصی دیگر در زمینه نرم افزارهای پُر کاربرد به همراه سخت افزارهای روز در خدمت شما هستیم. این بار به سراغ تست پردازنده های تازه وارد AMD Threadripper PRO 5000 WX که برای سیستم های ایستگاه کاری و رندریگ تولید شده اند، در نرم افزار Unreal Engine خواهیم رفت. با مازستا همراه باشید.
بهترین CPU برای Unreal Engine کدام است؟
موتور Unreal Engine یک موتور ساخت بازی است که که توسط اپیک گیمز طراحی و توسعه داده شدهاست. این موتور برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ برای ساخت یک بازی تیراندازی اول شخص به نام آنریل به کار گرفته شد. پس از آن تا به امروز چندین نسخه از این موتور طراحی و توزیع شده است. واقع گرایی بالا، گرافیک قوی و سهولت در طراحی، از جمله ویژگی های موتور آنریل انجین است.
بسیاری از کاربران در ایران و کشورهای دیگر از Unreal Engine استفاده میکنند؛ نسخه نهایی آن در زمان نوشتار این مقاله نسخه Unreal Engine 5 است که در حدود 3 ماه پیش معرفی و منتشر شد. این موتور با زبان برنامه نویسی C++، Blueprint ساخته شده است.
AMD Threadripper 5000 WX ها برای رندرینگ بازی مناسب هستند؟
شرکت ای ام دی به تازگی پردازنده های AMD Threadripper 5000 WX را در سه مدل معرفی و روانه بازارهای جهانی کرده است. آنها بین 24 تا 64 هسته و به همان مقدار رشته را به همراه داشته و برای سیستم های رندرینگ و ایستگاه کاری طراحی شدهاند. تا به امروز در چند مطلب به مقایسه و تست عملکرد CPUهای جدید AMD Threadripper 5000 WX را در نرم افزارهای تولید محتوا و رندرینگ داشته ایم؛ این بار هم به سراغ تست این خانواده رندرینگ در نرم افزار ساخت بازی آنریل انجین خواهیم رفت.
مقایسه AMD Threadripper 5000 WX با Intel Xeon W-3300 در آنریل انجین
اگر چه موتور بازی سازی Unreal Engine تا حد زیادی به کارت گرافیک نیز وابسته است، اما عملکرد CPU برای آن حیاتی است. در ادامه به سراغ تست ها خواهیم رفت:
در همین ابتدا بگوییم که این تست به ما نشان می دهد که پردازنده های تردریپر ریزن 5000 دست کم در برنامه ای مانند ویژوال استودیو، عملکردی متوسط را به نسبت سری تردریپر ریزن 3000 ارائه می دهند. به بیان ساده تر، تفاوت ناچیز بوده و به 9 درصد می رسد. به طور کلی، به نظر میرسد که ویژوال استودیو نسبت به سایر برنامههای کاربردی، کمتر تحت تأثیر ارتقاء این پردازندههای جدید قرار گرفته است، اما با این حال، 9٪ پیشرفت خوبی است.
در تست نخست می بینیم که پردازنده 38 هسته ای اینتل Xeon W-3000 با نام 3995WX نیز همپای پردازنده 64 هسته ای Threadripper PRO 5995WX ظاهر می شود که رقمی بسیار جالب است. با حرکت به سمت پایین، Threadripper PRO 5975WX جدید 32 هسته ای نیز 9 درصد سریعتر از Threadripper PRO 3975WX قبلی است. اینتل همچنین یک 32 هسته ای با نام Xeon W-3365 را ارائه می دهد. با این حال، Threadripper PRO 5975WX تقریبا 30٪ سریعتر از اینتل با تعداد هسته های مشابه است.
Threadripper PRO 5965WX جدید 24 هسته ای مقایسه مستقیمی با Threadripper PRO 3000WX سری قبلی ندارد، اما می توانیم آن را با Xeon W-3345 24 هسته ای اینتل مقایسه کنیم. Threadripper تقریباً 22٪ سریعتر از اینتل است. پردازنده 64 هسته ای Threadripper PRO 5995WX در ساخت نور صحنه های آزمایشی 12 درصد سریعتر از Threadripper PRO 3995WX موجود است. این یک پیشرفت کوچک به حساب می آید.
Threadripper PRO 5975WX به نسبت Threadripper PRO 3975WX تا 16 درصد در تست دوم یعنی Ray Tracing و رهگیری نور خودنمایی می کند. پردازنده 24 هسته ای Threadripper PRO 5965WX نسبت به پردازنده 24 هسته ای Xeon W-3345 تا 28 درصد بهتر ظاهر می شود. شایان ذکر است که Threadripper PRO 5965WX بیست و چهار هسته ای حتی 5 درصد سریعتر از Xeon W-3365 32 هسته ای در روشنایی محیط و اماکن است.
Related posts:
- ساخت رم دیسک روی پردازندههای AMD Ryzen 3D V-Cache با سرعت 12 برابر بیشتر از SSD
- AMD پردازندههای جدید AM4 را در CES 2024 رونمایی کرد
- چین پردازنده های AMD و Intel را تحریم کرد!
- مشخصات دقیق پردازنده Ryzen 9 9950X و سری Ryzen 9000 لو رفت!
- مقایسه پردازنده های AMD Ryzen 9000 و Intel Raptor Lake Refresh در رندر
- مقایسه پردازنده های Ryzen 9000X3D و Core Ultra 200 در بازی ها
به سراغ تست سوم می رویم. کامپایل کردن سایه بان ها چیزی است که هر کاربر Unreal Engine آن را تجربه کرده است. هرچه پروژه شما پیچیده تر شود، سایه بان های بیشتری وجود دارد، به این معنی که زمان بیشتری را برای کامپایل شدن آنها صرف می کنید. اگر پروژه بین چندین کاربر یا سیستم به اشتراک گذاشته شده است، پس از هر بار انتقال باید سایهزنها را بازسازی کنید یا DDC (Derived Data Cache) پروژه را که میتواند 10 گیگابایت باشد و برای کارگران از راه دور گزینه خوبی نیست، انتقال دهید.
Threadripper PRO 5995WX قادر است شیدرهای پروژه آزمایشی را 13٪ سریعتر رندر کند. پس باید گفت که این بهترین پیشرفتی است که این CPU در Unreal Engine دیده است و نزدیک به چیزی است که در برنامه های کاربردی دیگر مانند Cinema 4D دیدیم. Threadripper PRO 5975WX در بخش 32 هسته ای تنها 11 درصد سریعتر از Threadripper PRO 3975WX است.
از سوی دیگر پردازنده 24 هسته ای Threadripper PRO 5965WX نیز 33 درصد سریعتر از Intel Xeon W-3345 و 30 درصد سریعتر از Xeon W-3365 است که ارقامی خوب و قابل قبول هستند. در تست بعدی می بینیم که Threadripper PRO 5965WX تا 30 درصد سریع تر از Intel Xeon W-3345 و تا 33 درصد سریع تر از Xeon W-3365 ظاهر می شود.
از آنجایی که شرکت AMD با سازندگان نرم افزار و موتورهای رندر-تولید محتوا در ارتباط مستقیم است، تلاش کرده است که تا عملکرد IPC و معماری سری تردریپر به گونه ای باشد که بالاترین قدرت را در پردازش های ایستگاه کاری داشته باشد. بار دیگر متذکر می شویم که تفاوت سری PRO با نسخه های non Pro تنها در برخی ویژگی های امنیتی و تجاری است.
با توجه به نتایج این تست و تست های پیشین ما با پردازنده های رندرینگ تردریپر 5000، به شما توصیه می کنیم که سری AMD Threadripper 5000 WX را برای برنامه و موتور آنریل انجین و حتی برنامه های رندرینگ دیگر مورد استفاده قرار دهید. این خانواده در وضعیت کنونی به نسبت زئون های مشابه از اینتل عملکردی بهتر را ارائه کرده و دارای ارزش خرید بالاتری هستند. در آینده بازهم به سراغ تست این خانواده در برنامه های دیگر نیز خواهیم رفت. برای دریافت و خرید بهترین سیستم حرفه ای خود، با مازستا در ارتباط باشید.