سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است.

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

41139021

با ما در تماس باشید

10 تکنیک مدلسازی سه بعدی برای طراحان

تکنیک مدلسازی سه بعدی
زمان مطالعه : 1 دقیقهنویسنده :
تاریخ انتشار : 22 مرداد 1403

اندازه متن12

اشتراک گذاری

می پسنـدم0

لایک0

اشتراک

اگر یک هنرمند یا طراح سه بعدی هستید، مهم است که خود را در مورد انواع مختلف مدلسازی سه بعدی آموزش دهید، حتی اگر از همه آنها استفاده نکنید. حتی اگر 90 درصد مواقع از مدل سازی NURBS استفاده می‌کنید، دانستن مدل سازی پارامتریک به شما کمک زیادی خواهد کرد. بیایید 10 تکنیک مدل سازی سه بعدی را مرور کنیم و در مورد موارد استفاده هر یک از آنها صحبت کنیم. با مازستا همراه باشید.

تکنیک مدلسازی سه بعدی برای طراحان

مدلسازی Polygonal

در مدلسازی Polygonal، هر جسم دارای سطحی متشکل از مثلث‌ها و چهارضلعی‌ها است. یکی از محبوب‌ترین مکان‌هایی که در آن مدل‌سازی Polygonal اعمال می‌شود، بازی‌های ویدیویی است. به بازی‌های قدیمی Nintendo 64 فکر کنید که شخصیت‌های آن زمان چقدر سخت به نظر می‌رسیدند. این روزها، مدل‌های بازی‌های ویدیویی فوق‌العاده صاف و یکنواخت هستند، درحالی که از هزاران چندضلعی با لبه‌های مستقیم تشکیل می‌شوند. در نهایت از این مدلسازی برای ساخت شخصیت‌ها، محیط‌ها، سلاح ها و غیره استفاده می‌شود.

مدلسازی NURBS

NURBS مخفف Non-Uniform Rational B-Splines است و از معادلات ریاضی برای تعیین شکل منحنی‌ها و سطوح استفاده می‌کند. با مدل‌سازی چند ضلعی، نمی‌توانید یک کره کامل بسازید، زیرا در بزرگ‌نمایی‌ها، همچنان میلیون‌ها مثلث یا چهارضلعی را مشاهده خواهید کرد. اما با مدل سازی NURBS می‌توانید اشکال منحنی بسازی، زیرا از معادلات برای ساخت سطوح استفاده می‌شود. این مدلسازی می‌تواند یک رندر سه بعدی با جزئیات بالا از یک ماشین باشد، یا می توانید از آن برای تجسم های معماری یا مهندسی استفاده کنید.

مدلسازی Subdivision

مدلسازی Subdivision به عنوان SubD نیز شناخته می‌شود. این مدلسازی با یک شبکه چند ضلعی کم شروع می‌شود که مرتباً اصلاح می‌شود تا زمانی که سطحی بسیار صاف و با جزئیات بالا به دست آورید. این مدلسازی برای زمانی که می‌خواهید منحنی‌های پیچیده بسازید مفید و کاربردی است در نتیجه می‌توانید از آن در ساخت انیمیشن سه بعدی یا بازی‌های ویدیویی پیشرفته و طراحی صنعتی استفاده کنید.

تکنیک مدلسازی سه بعدی
تکنیک های مدل سازی سه بعدی

مجسمه‌سازی یا Sculpting

اگر می‌خواهید چهره شخصیت یا موجودی را بسازید، هیچ یک از روش‌های طراحی سه‌بعدی واقعاً برتر از مجسمه‌سازی نیست. اگر در طراحی خود جزییات بیشتری می‌خواهید باید به سراغ مدلسازی Sculpting یا به قولی مجسمه‌سازی بروید. با این تکنیک مدلسازی سه بعدی می‌توانید چین و چروک یا جزییات این چنینی را در چهره‌ی کاراکتر خود ایجاد کنید.

مدلسازی Parametric

مدل سازی پارامتریک نوعی از مدل سازی سه بعدی است که بیشتر در طراحی معماری و مهندسی عمران استفاده می شود. اگر تا به حال یک بازی ویدیویی انجام داده‌اید که در آن می‌توانید شخصیتی را طراحی کنید و نوار «قد»، «وزن» و «عضله» را تنظیم کنید و آن تغییرات را در کاراکتر خود به صورت real-time مشاهده کنید، اینجا از مدلسازی Parametric استفاده است.

مدلسازی Procedural

اگر کمی در مورد بازی‌های ویدیویی بدانید، ممکن است شنیده باشید که چگونه بسیاری از بازی‌ها، به‌ویژه در ژانر جنگی، محیط‌ها/نقشه‌ها را «به‌صورت رویه‌ای» تولید می‌کنند. این اساساً به این معنی است که آنها به صورت تصادفی بر اساس یک الگوریتم خاص تولید می‌شوند و گزینه‌های تقریباً بی‌پایانی را امکان‌پذیر می‌کنند. مدلسازی Procedural به شما این امکان را می‌دهد تا مدل‌های سه بعدی متعددی را، معمولاً برای محیط‌های طبیعی یا مناظر شهری، بدون نیاز به طراحی دستی، ایجاد کنید.

مدلسازی Boolean

وقتی صحبت از سبک‌های مدل‌سازی سه بعدی می‌شود، مدل‌سازی Boolean مطمئناً یکی از سبک‌های کمتر شناخته شده است. عملکرد این تکنیک پیچیده نیست و در زمینه ایجاد اشکال یا ترکیب آن‌ها کاربرد دارد. با این تکنیک می‌توانید دو شی را باهم ترکیب کنید یا می‌توانید اشیا توخالی ایجاد کنید.

تکنیک های مدل سازی سه بعدی
تکنیک های مدل سازی سه بعدی

مدلسازی Volume

مدل‌سازی حجم بیشتر به شکل مدل‌سازی وکسل است که از شبکه سه بعدی و وکسل‌ها (پیکسل‌های سه بعدی) استفاده می‌کند. برای ایجاد یک شکل، می‌توان وکسل‌ها را به این شبکه اضافه کرد. مدل‌سازی وکسل ممکن است برای برخی از بازی‌های ویدئویی سه‌بعدی سبک‌تر مفید باشد، اما در دنیای واقعی، بیشتر برای تجسم‌های پزشکی و علمی استفاده می‌شود، مانند سی‌تی اسکن و MRI که قادر به برگرداندن داده‌های حجمی هستند.

مدلسازی Photogrammetry

فتوگرامتری مطمئناً یکی از جالب‌ترین تکنیک‌های هنری سه بعدی است. به همان اندازه که مستلزم کار زیاد روی کامپیوتر است، به کار زیادی دور از کامپیوتر نیز نیاز دارد. این به این دلیل است که فتوگرامتری شامل تامین چندین عکس در نرم افزار و اجازه دادن به آن برای تولید یک مدل سه بعدی است. می‌توان از این تکنیک مدلسازی سه بعدی در معماری برای عکسبرداری از ساختمان‌ها، در فیلم‌هایی برای CGI واقعی و در مهندسی هنگام تلاش برای مهندسی معکوس استفاده کرد.

مدلسازی Hybrid

در مورد این تکنیک چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد به جز این واقعیت که شامل ترکیب دو یا چند تکنیک مدل سازی برای به دست آوردن بهترین چیزی است که هر کدام ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، مدل‌های Polygonal و NURBS اغلب می‌توانند در پروژه‌های معماری با هم وجود داشته باشند.

جمع‌بندی

انواع مختلفی از تکنیک های مدل سازی سه بعدی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. حتی اگر فقط یکبار بتوانید از تنکیک های مدلسازی سه بعدی، آشنایی و یادگیری ارزشش را خواهد داشت. به علاوه، اگر می‌خواهید با فروش مدل های خود درآمد کسب کنید، تکنیک های مدلسازی سه بعدی می‌تواند فوق العاده مفید باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول