Blueprint در آنریل انجین یک سیستم بصری و گرافیکی است که به شما امکان میدهد بدون نیاز به کدنویسی برنامههای قابل اجرا (سیپلاسپلاس)، منطق و رفتار بازی را ایجاد کنید. به صورت ساده، Blueprint یک ابزار بصری برای ساخت منطق بازی است که توسط طراحان و هنرمندان مورد استفاده قرار میگیرد.
Blueprint همچنین به شما امکان میدهد تا به تناسب نیازهای خود، کامپوننتهای مختلفی را به طراحی بازی اضافه کنید. با استفاده از یک رابط کاربری ساده و گرافیکی، شما میتوانید رفتارها، تعاملات بازیکن، قوانین جهان و اشیاء، افکتها و بسیاری از اجزاء دیگر را تنظیم و کنترل کنید.
Blueprint چگونه کار می کند؟
Blueprint در آنریل انجین در واقع یک زبان برنامهنویسی شیءگرا است که برای ساخت بازیها در آنریل انجین به کار میرود. با استفاده از Blueprint، شما میتوانید یک سیستم بازی سازی کامل را بدون نوشتن کد برنامهنویسی ایجاد کنید.
برای این کار، شما در این ابزار با استفاده از یک محیط گرافیکی و بخشهای مختلفی از منوهای موجود، ویژگیها و عملکردهای مورد نیاز خود را به صورت بلوکهایی (Node) در یک نمودار بصری برای ایجاد برنامه شبیهسازی مدل میکنید. به این ترتیب، شما میتوانید بدون نیاز به نوشتن کد، قابلیتهای بازی را به سادگی به پروژه خود اضافه کنید.
در واقع، Blueprint در آنریل انجین با استفاده از محیط گرافیکی خود، برنامهنویسی را بصورت بلوکهایی به شما نشان میدهد. این بلوکها از نوعهای مختلفی هستند و به شما این امکان را میدهند تا تعاملات، تغییرات و حرکتهای مورد نظر خود را بدون نیاز به نوشتن کد، به پروژه خود اضافه کنید. به عنوان مثال، شما میتوانید برای یک شخصیت در بازی، بلوکهایی برای حرکت، پرش، اسلحه گرفتن و شلیک کردن ایجاد کنید.
در نهایت، Blueprint در آنریل انجین با استفاده از رابطهای برنامهنویسی موجود در آنریل انجین، کد برنامهای که برای شما ایجاد میکنید را تولید میکند و بازی شما را به صورت کامل عملکردی واقعی میکند.
چه کارهایی با Blueprint در UE میتوانید انجام دهید؟
استفاده از Blueprint در آنریل انجین به شما امکان میدهد تعداد زیادی کار مختلف را انجام دهید. در زیر تعدادی از کارهایی که با استفاده از Blueprint میتوانید انجام دهید را ذکر میکنم:
- حرکت شخصیتها و اشیاء: میتوانید با استفاده از Blueprint حرکت شخصیتها را تعریف کنید، شامل حرکت پیاده روی، دویدن، پرش، شناوری و غیره. همچنین، میتوانید حرکت و رفتار اشیاء را نیز تعیین کنید، مانند حرکت یک درب، چرخش یک ماشین و غیره.
- تعامل با اشیاء و محیط: با استفاده از Blueprint در آنریل انجین میتوانید تعامل با اشیاء و محیط را تعریف کنید. مثلاً میتوانید شخصیت را به اشیاء مختلفی نزدیک کرده و تعاملاتی مانند باز کردن در، برداشتن یک شی، بازی با یک دستگاه و غیره را پیادهسازی کنید.
- سیستمهای هوش مصنوعی: Blueprint به شما امکان میدهد سیستمهای هوش مصنوعی ساده یا پیچیدهای را برای شخصیتهای بازی خود ایجاد کنید. میتوانید رفتارهای مختلفی را به شخصیتها تحت کنترل خود قرار دهید، مانند حرکت در جهات مختلف، جستجو، حمله به دشمنان و غیره.
- طراحی واسط کاربری (UI): میتوانید با استفاده از Blueprint در Unreal Engine واسط کاربری (UI) بازی خود را طراحی کنید. میتوانید دکمهها، نوارها، صفحات منو و عناصر دیگر را برای نمایش اطلاعات، کنترل بازیکن و مدیریت تنظیمات بازی بسازید.
- افکتهای ویژه: Blueprint امکان ایجاد افکتهای ویژه در بازی را فراهم میکند. میتوانید افکتهای نورپردازی، انفجارها، دود، آبریزش و غیره را بسازید و آنها را به وقوع بپیوندانید.
- سیستمهای مأموریت و قوانین جهان: میتوانید با استفاده از Blueprint در UE سیستمهای مأموریتی و قوانین جهان را برای بازی خود ایجاد کنید. میتوانید ماموریتهایی مانند جمعآوری اشیاء، حل پازلها، پیگیری دشمنان و غیره را پیادهسازی کنید. همچنین میتوانید قوانین جهان را تعیین کنید، مانند جاذبه، آب و هوا، روز و شب و سایر عوامل محیطی.
با استفاده از Blueprint، این فقط چند نمونه از کارهایی هستند که میتوانید در بازی خود انجام دهید. این ابزار قدرتمند به شما امکان میدهد بدون نیاز به توانایی برنامهنویسی عمده، قابلیتهای پیچیده و زیبایی را به بازی خود اضافه کنید.
در صورتی که با Unreal Engine آشنا نیستید میتوانید ویدیوی زیر را مشاهده نمایید.
اسکریپت و Blueprint
اسکریپت نویسی با Blueprint به شما امکان میدهد عملکرد و رفتارهای پیشرفتهتری را در بازی خود پیادهسازی کنید. با استفاده از Blueprint، میتوانید بخشهایی از بازی که نیاز به کنترل دقیقتر و پیچیدهتری دارند را با استفاده از اسکریپت نویسی پیادهسازی کنید.
در اصل، با استفاده از Blueprint، میتوانید نیازهای خود را به صورت سفارشی توسعه دهید. با استفاده از اسکریپتینگ با Blueprint، میتوانید بلوکهای Blueprint را با هم ترکیب کنید و رفتارهای پیچیدهتر را برنامهریزی کنید. میتوانید شرایط شخصیتها، تغییرات در محیط، حرکت آب، رفتارهای هوشمندانه و غیره را با استفاده از منطق و عملگرهای شرطی پیادهسازی کنید.
همچنین، scripting با Blueprint امکان استفاده از توابع پیچیدهتری را فراهم میکند. شما میتوانید توابعی را بسازید که اطلاعات مختلفی را پردازش کنند، از منابع خارجی بخوانند، با سیستمهای دیگر ارتباط برقرار کنند و نتایجی را تولید کنند که در تغییر رفتار بازی بسیار مؤثر باشند.
از طریق اسکریپتینگ با Blueprint، میتوانید به صورت پویا به ورودیها و رویدادهای بازی واکنش نشان دهید. میتوانید با استفاده از Blueprint، تعاملات کاربر، تغییرات در محیط، وقوع حوادث و رویدادهای مختلف را در بازی پیش بینی کرده و به آنها واکنش نشان دهید.
با استفاده از اسکریپتینگ با Blueprint، شما میتوانید قدرت و انعطاف بیشتری در پیادهسازی و اختصاص رفتار به اشیاء، شخصیتها و محیط بازی خود داشته باشید. همچنین، از طریق اسکریپتینگ با Blueprint میتوانید بازی خود را بهبود داده و ایدهها و خلاقیت خود را به صورت سریع و آسان پیادهسازی کنید.