یکی از بهترین تکثیر کنندگان موضوعات در نرم افزارهای Maya , Max و Cinema 4D نسخه جدید محصول خود را به نام Carbon Scatter 2.0 آماده فروش کرده است.
این افزونه قدرتمند یکیاز بهترین ها در نوع خود است که به شما اجازه میدهد هزاران هزار تکثیر از یک یا چند موضوع را در حالت های متحرک و ثابت به صحنه خود اضافه کرده ، بدون اینکه ترسی از کمبود حافظه و … داشته باشید.این افزونه یکی از محبوبترین پلاگین ها نزد معماران و طراحان فضاهای بیرونی (outdoor) می باشد.
Carbon Scatter با عرضه این نسخه جای پای خود را در میان شرکت های رقیب محکم نمود. این پلاگین در اوایل فقط به هدف تکثیر گیاهان و درختان توسعه داده شد. اما به دلیل استقبال بسیار مناسب کاربران از این پلاگین، خصوصیات دیگری نیز به هسته پردازشی آن اضافه گردید. امروزه از Carbon Scatter نه تنها برای تکثیر و کپی گرفتن از گیاهان و درختان، بلکه برای صدها کاربرد دیگر استفاده می گردد.
Carbon Scatter 2.0
قبلا در همین بخش در مورد Carbon Scatter توضیحاتی داده بودم، که در صورت جستجو در سایت میتوانید به راحتی مطالب آن را مرور نمایید. در اینجا فقط به بررسی نکات و خصوصیات جدید این پلاگین خواهیم پرداخت.
Related posts:
Carbon Scatter در این نسخه یک کتابخانه کامل از درختان و گیاهان سه بعدی برای کاربران آماده کرده است. این درختان تا حدودی پارامتریک هستند ( متاسفانه نمیتوانید تمام خصوصیات درخت را تغییر دهید) . در صورتی که نیاز به اضافه کردن درختان جدیدتر و مورد نیازتان را دارید میتوانید از دیگر پلاگین هایی که در همین بخش معرفی کرده ایم مانند XFrog و … استفاده نمایید.
علاوه بر درختان و گیاهان سه بعدی ، Carbon Scatter یک پک کامل از درختان و گیاهان Billboard را نیز برای شما آماده کرده است. موضوعات Billboard به object های گفته می شود که همیشه رو به دوربین رندر خواهند شد. این موضوعات عموما ای یک صفحه تشکیل شده اند که در اینجا بروی هر صفحه یک تصویر با کیفیت بالا از درختان و گیاهان وجود دارد.
interactive scattering
در صورت نیاز میتوانید در لابلای درختان و در نماهای دور از آنها استفاده نمایید. با توجه به حجم فوق العاده پایین آنها و اینکه برخی از موضوعات Billboard از صفحه های متقاطع تشکیل شده اند ، رندرینگ مطلوبی از آنها در کنار حجم بسیار پایین آن بدست خواهید آورد.
Carbon Scatter در این نسخه توانایی های خود را به رخ دیگران کشیده است. شما میتوانید هزاران و بلکه میلیون ها تکثیر از موضوعات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ایجاد نمایید. میتوانید با حرکت دادن موس بروی سطح مورد نظر خود با استفاده از پارامترهای بسیار متنوع Carbon Scatter اقدام به تولید و تکثیر موضوعات خود بنمایید. قابلیت تغییر متریال، اندازه، جهت و … در زمان تکثیر برای شما میسر می باشد. همچنین در حال تکثیر و ایجاد موضوعات میتوانید همزمان تغییرات لازم را ایجاد نمایید.
تکثیر موضوعات (population) در Carbon Scatter علاوه بروی یک سطح ، به صورت 360 درجه اطراف هر جسم و یا موضوعی امکان پذیر است.اما یکی از قسمت های هیجان انگیزی که واقعا برای خود من جذاب بود بخش Auto-Clipping می باشد. با استفاده از این گزینه، زمانی که انبوهی از موضوعات را بروی سطوح خود کپی میکنید( برای مثال 200 هزار درخت )، در هر صورت حجم مدلها و فضای اشغالی و همچنین زمان رندرینگ شما بسیار بالا خواهد رفت.
Carbon Scatter 2.0 با استفاده از خصوصیت Auto-Clipping در زمان رندر، فقط و فقط آن دسته از موضوعات ( موضوعات تکثیر شده توسط خودش را ) را که در زاویه دید دوربین هستند مورد پردازش و رندر قرار می دهد. در نتیجه به جاری محاسبه و پردازش 200 هزار درخت در هر فریم، فقط آن تعداد درختی که از زاویه دید دوربین قابل رویت هستند رندر شده و درختان پشت دوربین و خارج از زاویه آن در پردازش رندرینگ شرکت داده نخواهد شد. در این صورت میزان حافظه ای که برای پردازش های شما صرف می شود تا حد بسیار زیادی آزاد خواهد شد.
در Carbon Scatter به نظر می رسد که موتور پردازشی تغییرات زیادی داشته است. زیرا در مقایسه با نسخه قبل ضمن اینکه زمان بسیار کمتری را صرف تکثیر و جاگذاری درختان در صحنه می کنیم، میتوانیم به راحتی تمام آنها را در نرم افزارهای Maya و 3ds Max و Cinema 4D مشاهده کنیم. انطباق Carbon Scatter با موتور نمایشی Nitrous و point-Cloud و ViewPort 2 این امکان را برای کاربران فراهم اورده است که با راحتی موضوعات تکثیر شده را با تمامی خصوصیات آن در پینجره دید ملاحظه کنند.