بعد از مدتها، بالاخره شرکت thinkinetic از شبیه ساز تخریب قدرتمند و بسیار کارآمد خود یعنی Pulldownit در نسخه چهارم برای نرم افزار مایا رونمایی کرد. به گفته توسعه دهندگان این شبیه ساز، سرعت محاسبه rigid body dynamics تا 30% افزایش یافته و این خود میتواند کمک بسیار زیادی در اجرای پروژه ها به کاربران داشته باشد.
همچنین میتوانید از قابلیت های جدیدی که در این simulator گنجانده شده است به خوبی استفاده نمایید. شما از این پس می توانید هر مدل Polygonal را به عنوان منبع fracture pattern انتخاب کنید و دیگر محدودیت های ساختاری برای انتخاب نخواهید داشت. همچنین میتوانید به سادگی Pattern ها را از یک مدل به مدل دیگر انتقال دهید.
اما مهمترین تغییر در Pulldownit نسخه 4 استفاده از الگوریم جدید شکستگی بر اساس ساختار voronoi می باشد. در این الگوریتم همانطور که ذکر شد شما میتوانید هر مدل سه بعدی را به عنوان الگوی تخریب در نظر بگیرید.
Related posts:
در سیستم جدیدی که در Pulldownit به نام Jagginess system تعریف شده است، میتوانید جزییات تخریب را به دقت در اختیار داشته باشید و در این نسخه ، این سیستم از چگالی Mesh شما کاملا مستقل و مجزا کار میکند. همچنین پارامترهایی برای نرم و هموار کردن لبه های تخریب شده در اختیار کاربران قرار گرفته است که میتوانید تکه ها ایجاد شده را با کیفیت بهتر و طبیعی تری تولید نمایید.
در Pulldownit 4 خصوصیات داینامیکی جدیدی به برنامه اضافه شده است. مثلا میتوانید دقیقا مشخص کنید که شکستن قطعات اجسام در شبیه سازی دقیقا در چه فریمی آغاز شود حتی زمانی که این شکستن قرار است توسط برخورد اجسام و دیگر مدلها صورت گیرد. همچنین امکان تخریب توسط یک shape بروی یک مدل در برنامه تعریف شده است که میتوانید به سادگی از آن استفاده نمایید.
در Pulldownit نسخه 4 حافظه کمتری در زمان simulation اشغال می شود. به گفته توسعه دهندگان تا 50% کمتر از حافظه استفاده میشود و این موضوع به سرعت بیشتر برنامه در زمان شبیه سازی کمک خواهد کرد.
کاربران 3ds max و Maya در صورتی که نخواهند از PhysicX و MassFX برای متحرک سازی های داینامیکی خود استفاده کنند میتوانند از پلاگین PullDownit برای قطعه قطعه کردن و خراب کردن اجسام استفاده نمایند.PullDownit میتواند اجسام را خرد کرده، خراب و منهدم نماید. نکته مهم و تفاوت اصلی آن با MassFX در این است که این پلاگین باعث خرد شدن موضوعات شما می شود که اینکار باعث طبیعی تر شدن انیمیشن شما خواهد شد.
با توجه به اینکه PullDownIt از هیچ کدام از موتورهای داینامیک Bullet و PhysX استفاده نمیکند، تخریب و نحوه خراب شدن اجسام در آن نیز کمی با این دو موتور متفاوت است. بنابراین توجه داشته باشید که پارامترهایی که در اختیار دارید بسیار متفاوت از آنها بوده و دست کاربران برای تغییر حالت تخریب و منهدم کردن اجسام بسیار باز خواهد بود.
PullDownIt قدرت تخریب بسیار بالایی دارد که از خصوصیات برجسته آن میتوان به تخریب چند مرحله ای اشاره کرد. به جرات میتوان گفت که سرعت محاسبات تخریب آن بسیار سریعتر از رقیبان مشابه است. از PullDownIt در پروژه هایی مانند Harry Potter 6 , 7 ،John Carter و Mars و دهها فیلم و بازی دیگر استفاده شده است. PullDownIt یک شبیه ساز داینامیکی بسیار قدرتمند جهت تخریب مدلهای شما در صحنه است که به راحتی میتوانید از آن استفاده نمایید. کافی است که مدل سه بعدی خود را انتخاب کرده، میزان تنش قابل تحمل و چگالی آن را مشخص کرده و در چند قدم ساده آن را تخریب نمایید.
در PullDownIt به راحتی میتوانید اجسام را از هم بشکافید و در سطح آنها ترک و شکستگی ایجاد کنید. توابع بسیار زیادی جهت خرد کردن و شکستن (Shatter) در PullDownIt وجود دارد که باعث میشود مدلهای شما به قسمت های کوچکتر خرد شود. خرد شدن اجسام از هر جایی میتواند آغاز شود. میتواند به وسیله نیروهای درونی یا بیرونی انجام پذیرد. از مرکز ثقل جسم شروع شود و یا از لبه ها و صدها حالت دیگر که کاربر آن را تعیین خواهد کرد.
در PullDownIt کافی است که نیرویی را به جسم وارد نمایید و منتظر محاسبات خرد شدن بمانید. روشهای خرد شدن نیز در کنترل کاربران است و متدها بسیاری برای تعیین نوع شکسته شدن جسم وجود دارد. برای مثال میتوانید خرد شدن جسم را به صورت چوب، سنگ، شیشه و … در آورید. تخریب اجسام در مراحل مختلفی صورت میپذیرد. برای مثال می توانید در مرحله اول با قطعات درشت تر و در مرحله دوم زمانی که قطعات خرد شده در مرحله اول با زمین یا نیروی دیگری برخورد میکنند مجددا خرد شده و ….
در PullDownIt توابع و پارامترهایی وجود دارد که شما را شگفت زده خواهد کرد. برای مثال Add Jaggy یک خصوصیت جدید است که باعث میشود لبه های داخلی قطعات و اجسام خرد شده به صورت بسیار طبیعی و با برجستگی های خاصی تخریب شوند. در نتیجه بیننده Polygon های صاف و سالم را در لبه های قطعات خرد شده ملاحظه نخواهد کرد.
در PullDownIt قابلیت جدید اضافه شده است که میتوانید در پردازنده های Multi-Tasking از آنها استفاده نمایید. البته شخصا تفاوت چندانی در سرعت پردازش تخریب زمانی که این قابلیت را فعال و یا غیر فعال میکردم ملاحظه نکردم ، اما در توضیحات سایت سازنده ذکر شده است که این عمل باعث افزایش سرعت محاسبات خواهد شد. PullDownIt یک تخریب گر کامل و حرفه ای می باشد که در صورت استفاده از آن میتوانید به صدها قابلیت دیگر نیز دسترسی داشته باشید.
تکنیک خرد کردن اجسام در PullDownit به صورت مناسبی انجام خواهد شد و با کمی دقت و زمان میتوانید یک برخورد بسیار زیبا را شبیه سازی کنید. زمان شبیه سازی در PullDownit تقریبا به صورت RealTime بوده و شما در همان لحظه میتوانید نتیجه تنظیمات خود را ملاحظه کنید. البته در صورتی که صحنه پیچیده با تعداد زیادی object داشته باشید کمی دچار مشکل خواهید شد. ایجاد افکت های ترک خوردن، خرد شدن، ویران شدن، فرو ریختن، برخورد و … با دقت بالایی انجام شده و شما میتوانید با اعمال نیرویهای مناسب باعث شکافتن ، ترک خوردن و یا ویران شده یک یا چند موضوع در صحنه خود شوید.
سازگاری با توابع و نیروهای 3DS Max و Maya پشتیبانی از تمامی shader های موجود و سرعت شبیه سازی بالا به همراه رابط کاربری آسان باعث خواهد شد که به راحتی قادر به ایجاد افکت های مورد نظرتان درصحنه بشوید. از مهمترین نکات در مورد PullDownit میتوان به حفظ ساختار UV اجسام خرد شده اشاره کرد. شما میتوانید با PullDownit اجسام را تحت فشار قرار دهید تا آن نیرو باعث خرد شدن جسم شود. انواع و اقسام خرد شده ها و شکستن ها در این نرم افزار قابل شبیه سازی می باشد که بسته به نیاز شما قابل تغییر است. برای مثال شبیه سازی خرد شدن شیشه و سنگ کاملا متفاوت انجام شده و یا تکه تکه شدن اجسام بر اساس اندازه و نوع چگالی و وزن آنها تعیین می شود.