اگر کندی موتورهای رندرینگ در ساخت انیمیشن ها و فیلم های کوتاه و بلند شما را به ستوه آورده است، کافی است که صبر و حوصله به خرج دهید و تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.آینده موتورهای رندرینگ انیمیشن و فیلم در دنیای RealTime در راه است.
از آنجایی که موتورهای رندرنیگ واقع گرایانه و معروف مانند Arnold Render , Vray , Renderman, … در زمان رندرنیگ انیمیشن هزینه های بسیار زیادی را برای شرکت ها و گروه های تولیدی به همراه خواهند آورد و در نهایت نیاز به رندرفارم و یا تعداد سیستم های رندرینگ بسیار زیادی خواهند داشت،
بسیاری از کاربران سعی میکنند برای ساخت فیلم های کوتاه انیمیشن خود به سراغ موتورهای رندرینگ GPU Based مانند Octane Render و … بروند. اما همانطور که در دیگر مطالب مازستا هم قبلا اشاره شده است، این روش هم مشکلاتی را در پیش خواهد داشت که از این رو برخی از کاربران با وجود مشکلات ذکر شده، باز مجبور به انتخاب موتورهای CPU Based بوده و در نتیجه باز با زمان های رندینگ طولانی و هزینه های تحمیلی آن روبرو خواهند شد.
از این روست که بر خلاف تیم های سازنده قدرتمند و کاربران بسیار زبده، بسیاری از پروژه های گروه ها و تیم های کوچک ایرانی از کیفیت رندرینگ بالایی برخوردار نبوده و در حد کارهای مطرح جهانی قرار نمیگیرد. یکی از دلایل آن عدم توانایی برای رندرینگ چنین پروژه هایی با بودجه محدود این دسته از کاربران می باشد که متاسفانه گریبان بسیاری از شرکت ها و گروه های تولیدی ایرانی را نیز گرفته است.اما روند پیشرفت نرم افزارها و الگوریتم های رندرینگ مخصوصا در این چند سال اخیر به گونه ای بوده است که مرز بین کیفیت خوب و بد در بسیاری از موتورهای رندرینگ غیر قابل شناسایی بوده و این موتورها بشدت کیفیتی مشابه به یکدیگر را تولید میکنند.
آینده موتورهای رندرینگ انیمیشن و فیلم در دنیای RealTime
همانطور که می دانید موتورهای گرافیکی بسیار زیادی در دنیا تولید می شوند که کاربردهای بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار میدهند. به عنوان مثال موتورهای بازی سازی معروفی چون Unity , Unreal Engine که نسخه های رایگانی را نیز ارائه .داده اند تا کاربران بیشتری را به خود جذب نمایند. این موتورهای علاوه بر ساخت بازی، امکان ساخت شبیه سازهای گرافیکی، رندرینگ تک فریم و انیمیشن و … را نیز دارا میباشند که هر گروه، بر حسب نیاز خود از قابلیت های آن استفاده میکند
اما با تازگی شرکتی ژاپنی به نام Marza Animation Planet اقدام به تولید یک Pipline ( روش تولید ) جدید، بر اساس قابلیت های موتور گرافیکی Unity نموده است که نتیجه تلاش خود را با ارایه یک فیلم کوتاه به نام The Gift در کنفرانس توسعه دهنده گان بازی در سانفرانسیسکو عرضه کرده است. لطفا قبل از هر کلامی این فیلم کوتاه را در ویدیوی زیر ملاحظه نمایید.
Related posts:
شاید برای شما هم جالب باشد که این ویدیو توسط موتور رندرینگ Unity و به صورت Realtime رندر شده است. این فیلم توسط Marza Movie Pipeline for Unity که توسط شرکت مارزا توسعه داده شده است تولید شده و شاید به جرات بتوان گفت که آینده بسیاری از شرکت های کوچک انیمیشن و فیلم سازی در این روش خلاصه خواهد شد.
تصور کنید شما یک فیلم انیمیشن سه بعدی با جزییات بسیار بالا خواهید ساخت و بجای رندرینگ چند ماهه تصاویر، کل فیلم را در چند دقیقه خروجی خواهید گرفت. این روش از تمام قابلیت های متحرک سازی کاراکترها، Shader ها و دیگر قابلیت های موتورهای رندرینگ استفاده کرده و از همه مهمتر اینکه نیازی به پیش تولید های گران قیمت و زمان بر نخواهد داشت. در حقیقت پیش تولید و پس تولید و… همگی در یکجا خلاصه شده و نتیجه نهایی کار بدست خواهد آمد.
شما زمانی نیاز به مراحلpre-production خواهید داشت که نتوانید نتایج رندرینگ را به سرعت بدست آورید و برای توجیه تیم و ساخت انیمیشن نیاز خواهد شد که از نرم افزارهای پیش تولید که قبلا هم در این سایت معرفی شده اند استفاده نمایید. اما در این روش Pre-production با خود unity انجام خواهد شد و کارگردان و دیگر عوامل تولید به سرعت نتیجه کار را مشاهده خواهند کرد و تصمیمات جدید در خصوص پروژه را به اجرا درخواهند آورد.
توجه داشته باشید که این روش مراحل تولید انیمیشن را دگرگون نخواهد کرد، بلکه به همه آن مراحل سرعت بخشیده و امکان دریافت خروجی های بسیار متنوعی را به شما خواهد داد. به عنوان مثال شما میتوانید فیلم تولیده خود را به صورت سه بعدی و VR خروجی گرفته و در اختیار بینندگان قرار دهید و یا اینکه ببینندگان بتوانند از هر زاویه ای که دلشان میخواهد انیمیشن شما را با همان کیفیت تماشا کنند.
جالب اینجاست که زمانی که یک تیم حرفه ای بروی یک pipeline کار میکنند به تمام جوانب کار احاطه خواهند داشت و خروجی بسیار مناسبی را تولید میکنند. در Marza Movie Pipeline for Unity ، میتوانید از ساختار Alembic استفاده نموده و مدلها و صحنه های خود را این فرمت به unity وارد نمایید و رندر کنید. در این حالت امکان ساخت جلوه های ویژه پیچیده و کامل در unity مهیا شده است تا بتوانید نیازهای گرافیکی و بصری خود را در آن پیاده سازی نمایید.همچنین برای ساخت انیمیشن های سریعتر و با کیفیت تر، شیدرهای متنوعی از جمله skin shade , eye shader , fur shader و… آماده شده است تا بتوانید به سادگی رندرینگ با کیفیت و بسیار زیبایی از پوست، چشم و مو بدست آورید. همانطور که حدث می زنید و در فیلم بالا مشاهده می کنید ( به عروسک در فیلم توجه کنید)، Fur در حال حاضر به صورت fake رندر میشود تا سرعت کار پایین نیاید.
همچنین در Marza Movie Pipeline for unity ابزارهای کارگردانان برای تولید انیمیشن مانند دوربین ها ، ابزارهای کارو … همگی بهینه شده و نیازی به استفاده از نرم افزارها و پلاگین های جانبی نخواهید داشت. همچنین استفاده از فرمت های تصویری خاص و پرکاربرد مانند OpenEXR د راین pipeline به خوبی پشتیبانی شده تا بتوانید آنچه که در تصویر دارید را عرضه کنید.نظر شما در مورد آینده رندرینگ انیمیشن چه خواهد بود؟