در ادامه برنامه های آشنایی با متریال و خصوصیات آن، به ششمین قسمت با نام آشنایی Normal Map/Bump Map می رسیم. در این قسمت در مورد دو مفهوم نرمال مپ و بامپ مپ و تفاوت های آن صحبت خواهیم کرد.
برای مشاهده قسمت پنجم ،چهارم، سوم، دوم ، اول از این لینک ها استفاده نمایید.
Normal/Bump Map
یکی از پارامترهای بسیار پرکاربرد در شیدرها Bump Map می باشد. این افکت که تصوری از عمق و فرورفتگی و برجستگی را القا میکند، یک افکت غیر واقعی بوده و در زمان رندرینگ بروی سطح بدون در نظر گرفتن توپولوژی و ساختار آن اعمال می شود.
این افکت در زمان رندرینگ، تغییری در رزولوشن Mesh ایجاد نمیکند و در نتیجه سرعت پردازشی بسیار بالایی دارد. در ویدیوی آشنایی Normal Map/Bump Map به صورت کامل با این افکت آشنا خواهید شد و مشکلات و مزایای آن را بررسی کرده ایم.
Bump Map از یک تصویر GrayScale 8 بیتی تولید می شود که میتواند تا 256 حالت مختلف از پستی و بلندی را بردی سطح ایجاد نماید. Bump Map وابسته به دید دوربین است و از این جهت با تغییر زاویه و تغییر نور، ممکن است نتایج متفاوتی را تولید کند.
آشنایی Normal Map/Bump Map
Normal Map افکت دیگری است که از بسیاری جهات به Bump Map شباهت دارد. اما در اصل متفاوت است.
برخلاف Bump Map، Normal Map از یک تصویر RGB تشکیل شده است که میتواند دقت و بازه بسیار بالاتری را نسبت به بامپ مپ ایجاد نمایند. مهمترین تفاوت آن در نوع ایجاد پستی و بلندی است. بر خلاف Bump Map، که فقط در یک جهت بالا و پایین افکت را ایجاد میکند، نرمال مپ میتواند در سه جهت X , Y ,Z تغییرات را محاسبه و رندر کند. در نتیجه دقت و کیفیت این افکت بسیار بیشتر و مناسب تر است. در نتیجه در خیلی از موارد از Normal Map در پروژه ها استفاده میکنند.
تقریبا تمامی بازی های رایانه ای از Normal Map استفاده میکنند و این فرایند در نرم افزارهای شبیه سازی و RealTime بسیار متدوال است. از شما دعوت میکنم که قسمت
درود جناب مهندس. واقعا عالی و جامع توضیح دادید و کلی اطلاعات جدید یاد گرفتم. سپاس از شما
سلام خداقوت
عالی عالی عالی منتظر آموزشای دیگتون هستم بخصوص بیک کردن