آیا دوره کارت گرافیک 8 گیگابایتی در سال 2025 به پایان می رسد؟ آیا دیگر کارت های گرافیک 4، 6 و 8 گیگابایتی برای اجرای بازی های روز AAA مناسب نیستند؟ آیا در میان نسل بعد نیازمند خرید کارت های گرافیک با VRAM بیش از 8 گیگابایت هستیم؟ علت توقف کارت های گرافیک 4 گیگابایتی چیست؟ برای پاسخ به تمام این سوالات با مازستا همراه باشید.
حافظه گرافیکی یا VRAM چیست؟
حافظه گرافیکی یا همان VRAM، حافظه ای است نیمه هادی، درست مانند حافظه رم کامپیوتر که دیتا و داده ها جهت پردازش گرافیکی نهایی توسط GPU، در آن قرار می گیرند. بسته به موتور بازی، تکسچرها، سایه زن ها و حجم گرافیکی که با افزایش رزولوشن نیز مرتبط هستند، بخش بزرگ تری از VRAM اشغال می شود.
آنچه که مسلم است آن است که ظرفیت 4 گیگابایتی حافظه گرافیکی امروزه دیگر قادر به تامین حافظه کافی برای اجرای بازی های AAA در وضوح FHD با جزئیات گرافیکی بالا و حداکثری نیست. با این وجود مدل های 6 گیگابایتی برای این منظور مناسب به نظر می رسند. توصیه متخصصان سخت افزار امروزه آن است که برای اجرای بازی های روز بهتر است که به سراغ کارت های گرافیک 8 گیگابایتی برویم. به بیان ساده تر، امروزه مقدار 8 گیگابایت حافظه VRAM برای اجرای بازی های روز در وضوح های FHD یا 2K مناسب به نظر می رسد.
آیا کارت گرافیک 8 گیگابایتی برای بازی های آینده کافی است؟
تا به اینجای کار همه چیز درست است؛ در صورتی که خواهان اجرای بازی های AAA در وضوح 4K نباشید، می توانید با کارت های گرافیک روز که دارای 8 گیگابایت حافظه گرافیکی هستند، عمده بازی های موجود را در وضوح FHD و حتی 2K، با جزئیات گرافیکی بالا اجرا کنید. بدیهی است که حافظه VRAM تنها فاکتور مهم در عملکرد یک کارت گرافیک نبوده و خودش تراشه و پتانسیل پردازشی آن نیز بسیار حائز اهمیت است.
حال این سوال به وجود می آید که آیا 8 گیگابایت حافظه گرافیکی کارت های گرافیک برای اجرای بازی های روز تا چند سال آینده مناسب است؟ بدون شک پاسخ خیر خواهد بود! از زمان عرضه کارت های گرافیک NVIDIA GEFORCE RTX 20 که برای اولین بار سر و کله فناوری رهگیری پرتو یا همان Ray Tracing پیدا شد، مشخص بود که به زودی کارت های گرافیک نیازمند یک تحول بزرگ خواهند بود.
داده های Ray Tracing اگر چه با کتابخانه های خاص DX فشرده سازی شده اند، اما در نهایت ظرفیت بالایی را از حافظه گرافیکی اشغال می کنند. در نتیجه با گذشت زمان، بازی های مبتنی بر Ray Tracing حتی در وضوح FHD به مقدار بالاتری از حافظه گرافیکی نیاز پیدا کردند. شاید این سوال به وجود بیاید که چرا مقدار حافظه گرافیکی در کنسول های نسل نهمی یعنی کنسول های Xbox Series S/X و PlayStation 5 مشکل ساز نبوده و این مشکل و محدودیت تنها به کارت های گرافیک اختصاص دارد؟
پاسخ این سوال در 2 فاکتور مهم کنسول های بازی ایکس باکس و پلی استیشن قرار دارد؛ نخست آنکه بازی هایی که برای کنسول های بازی تولید می شوند، برای این پلتفرم به خوبی بهینه سازی شده و وظیفه یک کنسول بازی تنها اجرای بازی ها است که تمامی عملکرد سخت افزاری را به آن اختصاص می دهد. دوم آنکه حافظه نیمه هادی در کنسول های بازی با کامپیوترها متفاوت است.
به عنوان مثال PlayStation 5 دارای 16 گیگابایت حافظه GDDR6 است که به طور خودکار بین GPU و RAM سیستم تقسیم بندی می گردد. در صورت نیاز، می تواند مقدار حافظه گرافیکی برای APU را به صورت خودکار افزایش دهد. اگر چه حتی کنسول های نسل نهمی هم با اجرای بازی ها در وضوح 4K با کاهش نرخ فریم در برخی بازی ها روبرو هستند که نشان دهنده ضعف حافظه گرافیکی و قدرت پردازشی است که تا حدودی طبیعی به نظر می رسد.
در حال حاضر فناوری های بصری در بازی ها رو به بهبود هستند؛ افزایش گرافیک، بهبود مکانیک، طبیعی سازی در موتورهایی مانند Unreal Engine، افزایش تکسچرها، افزایش استفاده از Ray Tracing، عملکرد HDR در بازی ها و … همگی دست به دست هم داده تا در سال های آتی و حتی از سال 2025 به بعد، حتی مقدار 8 گیگابایت حافظه گرافیکی VRAM نیز برای اجرای آنها کافی به نظر نرسد؛ خصوصا اگر یک مانیتور گیمینگ حرفه ای با نرخ Refresh Rate بالا دارید!
مقدار حافظه گرافیکی کارت گرافیک برای هوش مصنوعی
شاید در اینجا این سوال به وجود بیاید که خب می توان با استفاده از فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی (AI) مانند AMD FSR و NVIDIA DLSS، نرخ فریم را در بازی ها افزایش داد؛ اما باید بگوییم که فناوری هایی مانند موارد یاد شده نیز برای جای دادن داده های خود، بخشی از حافظه گرافیکی یا همان VRAM را در کارت های گرافیک اشغال می کنند!
از سوی دیگر، محدودیت ها تنها به بازی ها و ارتقاء یا افزایش فناوری های گرافیکی و هوش مصنوعی محدود نمی شود. با پیشرفت هوش مصنوعی، نرم افزارهای توسعه دهنده و مبتنی بر آنها نیز کاربران بسیاری را به خود اختصاص داده اند. تمامی داده های هوش مصنوعی توسط پردازنده دسته بندی شده و به طور کامل درون حافظه گرافیکی قرار می گیرند. این مورد نیز یکی از دلایلی است که به شما یادآور می شود که به زودی به کارت گرافیکی با بیش از 8 گیگابایت VRAM نیاز دارید.
البته جای نگرانی نیست؛ منظور از این مقاله این نیست که شما همین حالا نیازمند تعویض کارت گرافیک 6 یا 8 گیگابایتی خود هستید؛ منظور اصلی این مقاله آن است که از سال 2025 به بعد، و یا به بیان بهتر، کارت گرافیک بعدی شما، نیازمند پشتیبانی از بیش از 8 گیگابایت حافظه گرافیکی است. پیشنهاد ما به شما در وهله نخست، مدل های 12 و 16 گیگابایتی است. از سوی دیگر، این مقاله تنها به کارت های گرافیک دسکتاپ محدود نشده و مدل های لپ تاپ را نیز در بر می گیرد.