هودینی 20.5 نسخهای مهم و پیشرفته از نرمافزار مشهور هودینی است که بهبودها و ویژگیهای جدیدی در زمینههای مختلف مدلسازی سهبعدی، انیمیشن، رندرینگ و شبیهسازی ارائه میدهد. این بهروزرسانی قوی برای حرفهایهای VFX، توسعه بازی و انیمیشن است. در ادامه به بررسی جزئیات این نسخه میپردازیم.
ابزارهای مدلسازی و بهبود تجربه کاربری هودینی 20.5
ابزارهای مدلسازی بهروزشده در هودینی 20.5 :
- Clip Tool: اکنون قابلیت کار با مشهای پرتراکم را دارد و شامل گزینههایی برای پوشاندن حفرهها است تا مدلها بدون شکاف باقی بمانند.
- Sculpt Tool: بازنویسی شده برای عملکرد بهتر، پشتیبانی از براشهای جدید، انواع حرکتهای قلم، کنترلهای ماسک و جریان کاری غیرتخریبی. این ابزار امکان مدلسازی دقیق روی مشهای پرتراکم را با سرعت تعاملی فراهم میکند.
- Planar Inflate و Quad Remesh: ابزار Planar Inflate برای شکلدهی به هندسه استفاده میشود در حالی که Quad Remesh (هنوز در نسخه بتا) کنترل بهتری بر روی توپولوژی مش ارائه میدهد.
بهبودهای تجربه کاربری (UX):
- پنجره اطلاعات نود: برای خوانایی بهتر بهبود یافته و میتواند در کنار سایر پنجرهها قرار گیرد، جریان کاری هنرمندان را بهبود میبخشد.
- دستورالعملها: ویژگی جدیدی که به کاربران اجازه میدهد مجموعهای از مقادیر پارامترها یا آیتمهای شبکهای مانند نودها، نقاط، یادداشتهای چسبنده و جعبهها را ذخیره و دوباره استفاده کنند، کارایی را با اعمال سریع تنظیمات پیچیده افزایش میدهد.
ابزارهای ابر نقطه:
- ابزار اندازهگیری ابر نقطه: ابزاری جدید که نقاط بدون نظم را بدون نیاز به تبدیل آنها به سطوح یا حجمها تفسیر میکند، جریانهای کاری مدلسازی را انعطافپذیرتر میکند.
ابزارهای دینامیک و شبیهسازی
حلکننده MPM:
- حلکننده روش نقطه مواد (MPM): قابلیتهای شبیهسازی را به موادی مانند برف، خاک، گل، بتن و غیره گسترش میدهد. عملکرد شتابدهنده GPU را فراهم میکند، کارایی شبیهسازیهای پیچیده را به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
- ادغام با حلکننده Vellum: حلکننده MPM مکمل حلکننده موجود Vellum است و از اثرات خیس شدن دقیقتر و اصطکاک در شبیهسازی مایعات دانهای پشتیبانی میکند.
دینامیک بدنه سخت:
- ریگ خودرو RBD: هندسه خودرو را به ریگهای دینامیک با محدودیتهای تعلیق و موتور تبدیل میکند، ایجاد مدلهای قابل رانندگی را سادهتر میکند.
انیمیشن شخصیت و ریگینگ Houdini 20.5
KineFX و APEX در هودینی 20.5 :
- KineFX: بهبودهایی شامل ابزارهای جدید برای ریگینگ کاراکترها و موجودات به صورت پروسهای، استفاده از اجزای پیشساخته ریگ و تگها برای سادهسازی فرآیند ریگینگ.
- ادغام APEX: امکان تخصیص اجزای ریگ آماده برای انیمیشن با تگ زدن مفاصل، ایجاد جریانهای کاری کارآمد انیمیشن با ویژگیهایی مانند رگدالها برای شبیهسازی حرکت در مدلها.
ریگینگ پر و بال:
- ابزارهای جدید برای ایجاد انیمیشنهای دقیق و واقعی پر و بال، افزایش واقعگرایی و پویایی کاراکترها.
رندرینگ و ترکیب
چارچوب Copernicus:
- پردازش تصویر 2D و 3D: چارچوب جدید مبتنی بر GPU برای دستکاری تصویر در زمان واقعی، مپینگ بافت پروسهای، رندر غیر واقعگرایانه (NPR) و ترکیب. از استانداردهای OpenFX و یادگیری ماشین برای ایجاد فیلترهای سفارشی پشتیبانی میکند.
رندرر Karma XPU:
- نمونهبرداری تطبیقی: سرعت و کارایی رندرینگ را بهبود میبخشد، به ویژه برای وظایف رندرینگ تعاملی مفید است.
- سیستم آسمان و اتمسفر: ویژگی جدیدی برای ایجاد افکتهای نورپردازی محیطی و اتمسفری واقعگرایانه در رندرها.
ایجاد محیط
پروژه Dryad:
- ابزارهای تولید بایوم: مجموعهای از ابزارها برای ایجاد محیطهای طبیعی وسیع، با در نظر گرفتن عواملی مانند زمین، نور خورشید، دما و کیفیت خاک. برخی از ابزارها در کتابخانه محتوا برای اکتشاف موجود است.
تولید جمعیت پروسهای:
- Crowd Procedural LOP: عملکرد در شبیهسازیهای جمعیت بزرگ را با کاهش مقدار هندسه پوستی منحصر به فرد تولید شده بهبود میبخشد.
بهبودهای اضافی در هودینی 20.5
Solaris و توسعه ظاهر:
- مواد سطح سریع: نود جدید برای ویرایش مواد مستقیماً در Solaris، سادهسازی فرآیند توسعه ظاهر.
- مدیر صحنه: بهطور کامل بازنگری شده برای مدیریت بهتر چیدمان صحنه و بهبود رابط کاربری.
یادگیری ماشین:
- نودهای یادگیری ماشین مبتنی بر مثال: ابزارهای جدیدی برای ایجاد تنظیمات یادگیری ماشین در Houdini، هنوز در مراحل اولیه توسعه.
Houdini Engine و پلاگینها:
- ادغام بهبود یافته: بهروزرسانی پلاگینها برای 3ds Max، Maya و Unreal Engine 5 (UE5)، اطمینان از ادغام روانتر در خط تولید و سازگاری با مشخصات پلتفرم مرجع VFX CY2024.
Viewport Vulkan:
- بهبودها: کیفیت بصری را افزایش داده و به عنوان رندرر پیشفرض ویوپورت قرار میگیرد، عملکرد و بازخورد بصری بهتری را در طول فرآیند مدلسازی و انیمیشن فراهم میکند.
Houdini 20.5 در چندین نسخه مختلف از جمله Houdini FX، Houdini Core، Houdini Apprentice و Houdini Indie موجود است که هر یک به نیازها و بودجههای مختلف کاربران پاسخ میدهد، اطمینان از دسترسی برای طیف گستردهای از کاربران از علاقهمندان تا استودیوهای حرفهای را فراهم میکند. برای اطلاعات بیشتر، میتوانید لیست کامل ویژگیها و بهبودهای جدید را در وبسایت SideFX و مستندات رسمی آنها بررسی کنید.