Disintegration یا پراکندگی، یک افکت ویژه در صنعت VFX است که در آن یک شیء به قطعات کوچک تبدیل میشود و به صورت پراکنده در فضا پخش میشود. این افکت معمولاً در فیلمهای علمی-تخیلی، فیلمهای اکشن و بازیهای ویدیویی استفاده میشود و میتواند به دلیل جذابیت بصری آن، تأثیر بسیار زیادی بر روی تماشاگران بگذارد.
برای ایجاد این افکت، ابتدا باید شیء مورد نظر به قطعات کوچک شکسته شود. سپس باید به هر قطعه یک حرکت و پویش متفاوت اعمال شود تا به نظر بیاید که هر قطعه به صورت مستقل در فضا حرکت میکند. این حرکت میتواند به صورت دستی یا با استفاده از ابزارهای شبیهسازی حرکت داده شود.
بعد از ایجاد حرکت برای هر قطعه، باید به این قطعات یک افکت پراکندگی اعمال شود. این افکت میتواند شامل انفجارهای کوچک، ایجاد دود و گرد و غبار و یا حتی تغییر رنگ قطعات باشد. با اعمال این افکت به هر قطعه، به نظر میرسد که آن قطعه در حال تبدیل شدن به چیز دیگری است و به صورت پراکنده در فضا پخش میشود.
در نهایت، باید این قطعات به صورت پراکنده در فضا پخش شوند تا به نظر بیاید که شیء مورد نظر به صورت کامل پراکنده شده است. برای این کار، میتوان از ابزارهای شبیهسازی اجسام جامد یا از تکنیکهای دیگری مانند استفاده از پارتیکلها و یا ترکها استفاده کرد. در نهایت، با ترکیب این قطعات و افکتهای پراکندگی، افکت ویژهٔ Disintegration به دست میآید.