Unreal Engine و Blender دو نرم افزار پرکاربرد در بین توسعه دهندگان بازی هستند و هر کدام کاربردها و جایگاه خاص خود را در جریان کار توسعه بازی دارند. برای مبتدیان، انتخاب بین این دو نرم افزار یا انتخاب بهترین نرم افزار برای انجام کارهای مختلف، کمی دشوار است به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم تا به مقایسه Unreal Engine و Blender بپردازیم تا بتوانید براساس نیازتان بهترین انتخاب را داشته باشید و بهترین نتیجه را دریافت کنید. با مازستا همراه باشید.
مقایسه Unreal Engine و Blender
در ابتدا باید بگوییم که Unreal Engine یک موتور بازی سه بعدی منبع باز است که توسط Epic Games ساخته شده و در ساخت بازیهای ویدیویی مانند Fortnite، Octopath Traveller، Mortal Kombat، Fallen Order و بسیاری دیگر از بازیهای محبوب AAA استفاده شده است.
از سوی دیگر، Blender یک برنامه مدل سازی سه بعدی رایگان بوده که ابزارهای اختصاصی برای ایجاد داراییهای سه بعدی، ریگ کردن، مجسمهسازی و انیمیشن دارد. بنابراین این دو نرم افزار دو جایگاه متفاوت در دنیای توسعه بازی دارند و میتوانند در کنار هم در با اهداف مختلفی استفاده شوند. با این حال، اگر منابع محدودی دارید و مجبور هستید یک نرم افزار را انتخاب کنید، راهنمای زیر برایتان مفید خواهد بود.
قیمت
اولین چیزی که در انتخاب نرم افزار باید در نظر بگیرید بودجه شما است. خوشبختانه، در این مورد نیازی به نگرانی نخواهد بود زیرا Blender و Unreal Engine کاملاً رایگان و منبع باز هستند. اگرچه Unreal Engine پس از رسیدن به درآمد ناخالص 1 میلیون دلاری، اخطار 5% حق امتیاز را برای محصول تجاری شما دارد. البته برای اکثر توسعه دهندگان مستقل، کسب 1 میلیون دلار، حد بالایی است و به احتمال زیاد هرگز مجبور نخواهید شد آن مبلغ حق امتیاز را بپردازید. در نتیجه این نباید مانع از نصب Unreal Engine شود. با این حال، اگر شرط حق امتیاز Unreal برایتان ناخوشایند بوده، Blender بهترین انتخاب برای شما است.
سیستم مورد نیاز
موضوع بعدی که باید در نظر گرفته شود، سیستم مورد نیاز هر یک از نرم افزارها است. قبل از شروع یادگیری هر نرم افزار توسعه بازی، باید بدانید که آیا آنها با سیستم فعلی شما سازگار هستند یا خیر. اگرچه هر دو نرم افزار به حداقل یک CPU اینتل چهار هستهای یا معادل آن و 8 گیگابایت رم نیاز دارند. Unreal Engine به طور کلی نیازمندیهای بیشتری مانند پردازنده گرافیکی NVIDIA RTX – 2000 یا بالاتر دارد. در نهایت، اگر سیستم کامپیوتری شما متوسط است، Blender ابزار مناسبی برای شما خواهد بود، اما اگر یک کامپیوتر رده بالا دارید یا نمیخواهید ویژگیهای جدید UE5 را از دست بدهید، Unreal Engine را نصب کنید.
توسعه بازی
اگر به دنبال ساخت بازیهای دو بعدی کوتاه و ساده هستید، Blender انتخاب خوبی است، در حالی که Unreal Engine میتواند علاوه بر قابلیتهای توسعهدهنده بازی دو بعدی، برای ساخت عناوین سه بعدی بزرگتر و پیچیدهتر استفاده شود. Unreal Engine همچنین با Blueprints عرضه میشود. Blueprints در واقع یک رابط اسکریپت بصری مبتنی بر گره بوده که اگر نمیخواهید کدنویسی انجام دهید، میتواند به شما در مراحل مختلف کمک کند.
مدلسازی و تکسچر سه بعدی
Blender در درجه اول یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی است و بنابراین ابزارهای مدل سازی سه بعدی پیشرفته مانند مدل سازی رویه ای و اصلاح کنندهها را اختصاص داده است که به شما اجازه میدهد تا هندسه را به روشی غیر مخرب ویرایش کنید و در نتیجه مش پایه را حفظ کنید. Blender میتواند از محاسبات برای ایجاد هندسههای پیچیده استفاده کند. کیت ابزار مدل سازی Blender آنقدر گسترده است که اکثر توسعه دهندگان از Blender برای ایجاد دارایی های سه بعدی استفاده میکنند. بنابراین Blender ابزار بهتری برای مدل سازی سه بعدی است.
از سوی دیگر ابزارهای مدل سازی Unreal Engine هنوز در حال تکامل هستند و این نرم افزار هنوز تواناییهای Blender را در این حوزه ندارد. Unreal Engine همچنین به انواع داراییهای رایگان دسترسی دارد و در واقع کاربران Unreal Engine به کتابخانه Quixel Megascans دسترسی خواهند داشت و میتوانند از مجموعه گستردهای از داراییهای واقعی و دقیق و متریال PBR استفاده کنند.
انیمیشن و ریگ کردن
Blender منابع متنوعی دارد که ایجاد فریم کلیدی، انیمیشن کاراکترها و ریگ کردن را آسانتر میکند. همچنین اسکریپتهای پایتون Blender به شما اجازه می دهد تا اسپرایت های دو بعدی را ریگ کنید.
ریگ کنترل Unreal Engine امکان استفاده از اسکریپتهای پایتون را برای کمک به ایجاد مدلهای کاراکتر فراهم میکند. از سوی دیگر Unreal Engine به Meta Humans که مجموعهای از داراییهای انسانی سه بعدی از پیش مدل سازی شده است دسترسی دارد.
رندرینگ
وقتی نوبت به رندر میرسد، مهمترین فاکتورهایی که باید در نظر گرفته شوند سرعت و فوتورئالیسم هستند. Blender با دو موتور عرضه میشود که یکی Cycles بوده که یک رندر CPU آفلاین است و دیگری Eevee بوده که یک موتور رندر GPU آنلاین real-time است. تنها نقطه ضعف Cycles این است که به عملکرد CPU شما متکی است، بنابراین هرچه هستههای CPU و RAM کمتری داشته باشید، رندرهای شما کندتر میشود.
Unreal Engine 5 موتور رندر Lumen را در سال 2020 معرفی کرد. لومن نورپردازی دقیق و صحنههای فوتورئالیستی بسیار دقیقی را ایجاد میکند و با خروجی Cycle رقابت دارد. عملکرد Lumen کاملاً real-time بوده و برای کار به یک پردازنده گرافیکی سری RTX – 2000 نیاز دارد. اگر سیستم رده پایینتری دارید و به طولانی بودن زمان رندر در Cycle اهمیتی نمیدهید، Blender بهترین گزینه است. در غیر این صورت، Lumen در آنریل انجین، تصاویری با بهترین کیفیت را در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه میدهد که میتواند هنگام رندر کردن انیمیشن با فریمهای زیاد مفید باشد.
نتیجه نهایی مقایسه Unreal Engine و Blender
Unreal Engine و Blender هر دو نرم افزارهای عالی برای جنبههای مختلف توسعه بازی بسته به نیاز شما هستند. اگر قصد دارید روی ایجاد دارایی و خلق شخصیت توسعه بازی تمرکز کنید، باید به سراغ Blender بروید زیرا مدل سازی سه بعدی و قابلیتهای آن در این حوزه بسیار متنوع است. از سوی دیگر، اگر میخواهید روی کدنویسی بازی تمرکز کنید، Unreal Engine گزینه بهتری است زیرا یک موتور بازی اختصاصی با قابلیتهای اسکریپت بصری دارد.
Related posts:
- مقایسه نرم افزار Blender و Cinema 4D: بررسی قابلیتها و عملکرد
- آموزش Unreal Engine: راه حل هایی برای مشکلات رایج Unreal Engine
- مقایسه نرم افزارهای Blender و Unity: بررسی قابلیتها و کاربردها
- Reallusion ابزار ZBrush Face Tools را برای ایجاد کاراکتر منتشر کرد
- Luxion جدیدترین نسخهی KeyShot 2023 را منتشر کرد
- معرفی نرم افزار iClone برای انیمیشن سازی و رندرینگ سه بعدی