بعضی از نرم افزارها را نمیتوان به سادگی تشریح کرد. اگر تا سالیان قبل از کاربران دنیا در مورد نرم افزارهای مدلسازی و انیمیشن سه بعدی سوال میپرسیدیم، قطعا به مواردی چون Houdini , Maya , 3ds Max , Cinema4D و Modo و … اشاره میکردند که همگی نرم افزارهای با قیمت های سرسام آور است.اما با معرفی Blender 2.8x همه چیز تغییر خواهد کرد.
بلندر 2.8x نرم افزاری است متن باز و کاملا رایگان برای تمام مصارف که چند سالی است با قدرت تمام در حال بروز رسانی است. اگر فکر میکنید رایگان بودن دلیلی بر عدم کارایی این نرم افزار قدرتمند است، با ما همراه باشید تا به کل نظرتان راجع به همه چیز عوض شود. از آنجایی که تقریبا تمام پروژه های مازستا در 2 دوسال گذشته توسط این نرم افزار انجام شده است، بزودی بروی سایت مازستا، آموزش های رایگان این نرم افزار به صورت تخصصی قرار خواهد گرفت تا علاقمندان بتوانند از این غول صنعت انیمیشن و رندرینگ بهتر استفاده کنند.
Blender
بلندر نرم افزار عجیبی است، در این نرم افزار بخش های مختلفی چون 3D Modeling , Rig and Animation , Simulation (Fluid , Particle , Cloth , Physics ) , Video Editing , Video Effects , Camera Capture , Object Tracking , 2D Sketch , 2D Animate ,Composite , 3D Sculpting و ده ها قابلیت دیگر به صورت کامل وجود دارد. در حقیقت با استفاده از نرم افزار Blender شما نیازی به نرم افزارهای جانبی دیگر نخواهد داشت و همه کارهای خود را به صورت یکپارچه درون این برنامه ، آن هم با قدرت بسیار بالا انجام خواهید داد.
Blender For Any Purpose
تمامی فرایند های استوری بورد، مدلسازی، تکسچرینگ، اسکالپتنگ، ریگ، متحرک سازی، شبیه سازی، رندرینگ، افکت ویدیویی، تدوین کامپوزیت و پست پرداکشن همگی در درون همین نرم افزار به خوبی انجام خواهد گرفت. درادامه مطلب با ما همراه باشید تا با خصوصیات بلندر بیشتر آشنا شوید.
Blender Modeling
Modeling
مدلسازی در بلندر به طرز عجیبی حرفه ای است. هر آنچه که در تمام نرم افزارهای مدلسازی مطرح دنیا وجود دارد در این نرم افزار هم وجود دارد. در بلندر تمامی روشهای مدلسازی مانند Spline-Curve Modeling , N-Gon Modeling , Sculpting , … در این نرم افزار به راحتی قابل استفاده است. نکته جالب اینجاست که در طول فرایند مدلسازی ،نیازی به جابجایی های متعدد بین نرم افزارها نخواهید داشت. با توجه به روش مدلسازی در بلندر، امکان ساخت مدلهای پارامتریک توسط سیستم Node-Based بلندر مهیا بوده و شما میتوانید تمامی روشهای Parametric modeling را در این نرم افزار پیاده سازی کنید
شما نیازی نخواهید داشت که برای Sculpt مدل خود را به برنامه ای مثل Zbrush انتقال دهید. Blender درون خود یکی از بهترین قابلیت های Sculpting یا پیکر تراشی را دارد و از دیدن آن تعجب خواهد کرد.
Advanced Modeling
تمامی امکانات مدلسازی در بلندر بسیج شده اند تا شما به نتایج مورد نظرتان برسید. به جرات میتوان گفت که از مدلسازی پارامتریک مانند grasshopper در Rhino گرفته تا پلاگین های مطرح دنیا مانند RailClone در 3ds Max تا تمامی قابلیت های Zbrush از Sculpt تا Retopology و Dynamic Mesh و … همگی در Blender موجود هستند.
مدلسازی های Mesh , Surface به صورت کامل ساپورت شده و هیچ کم و کاستی نسبت به هیچ یک نرم افزار های روز دنیای مدلسازی و اسکالپت کم ندارد. حتی در بخش UV mapping
هم بلندر کاملا در سطح حرفه ای های جهان است.
UV Mapping & Texture Painting
تمامی فرایند های UV Unwrapping به صورت مستقیم درون بلندر انجام می شود و میتوانید به راحتی Texture Painting را باز هم بدون نیاز به برنامه های اضافی در بلندر انجام دهید. شما هیچ نیازی به Substance Painter و یا ArmorPaint و یا Quixel Suiteو Mari نخواهید داشت زیرا درون محیط Blender ، بخش کامل و تخصصی Painting وجود دارد که شما را قادر می سازد در بخش تکسچر پینتینگ و UV mapping و متریال و هم در بخش Vertex Painting به خوبی از آن استفاده نمایید.
بلندر همچنین میتواند در بخش متریال و شیدینگ بسیار قدرتمند عمل کند. نمونه کوچکی از برنامه Substance Alchemist در این برنامه وجود دارد که میتوانید از آن برای تولید متریال های پارامتریک و پیچیده استفاده نمایید.
Blender Viewport
حتی بسیاری از نرم افزارهای قدرتمند مدلسازی جهان هم، برا مدلسازی های Sculpting نیازمند نرم افزارها جانبی هستند. هر چقدر که بتوانید در مایا و هودینی و مکس و سینمافوردی مدلهای پیچیده بسیازید، باز هم برای Sculpt نیازمند Zbrush , 3DCoat و … خواهید بود. اما در بلندر واقعا بخش sculpt آنچنان قدرتمند و کامل است که شما را غافلگیر و متعجب خواهد کرد.
فراموش نکنید که Blender از قابلیت ها و تکنیک های جدید مدلسازی و تکسچرینگ به خوبی استفاده میکند. UDIM Texturing در این نرم افزار به صورت کامل قابل استفاده است.
استفاده از UDIM و تکنیک های این چنینی در بلندر و پیاده سازی آن در طول برنامه بسیار ساده تر از دیگر نرم افزارهاست. زیرا در بسیاری موارد، شما نیاز خواهید داشت که برای texturing و Painting مدل خود را وارد نرم افزار واسطی مثل Substance Painter یا Quixel Mixer و … بکنید. اما در بلندر، همه اینکارها درون خود برنامه انجام میشود و در نتیجه نیازی به سازگار کردن و هماهنگی مدل و تکسچر قبل و بعد از استفاده از نرم افزارهای واسط نخواهید داشت.
همچنین بلندر به عضویت اکادمی جلوه های ویژه جهانی پیوسته است و بزودی از تمامی فرمت های استاندارد موجود در استودیوهای بزرگ استفاده میکند. همچنین از فرمت پیکسار USD نیز پشتیبانی کرده و میتوانید فایلها با لایه های پیچیده و مرجع های متنوع را پشتیبانی نماید.
Animation
از فریم های کلیدی، تا فیزیک و استخوان بندی و استفاده از داده های Motion Capture، تا ردگیری موضوعات و Object Tracking to Object و تبدیل حرکت موضات در فضای واقعی و تبدیل آنها به حرکات مدلهای سه بعدی و قابلیت متحرک سازی کاراکتر پیشرفته و حرکات Non Linear Animation و IK forward/inverse kinematics و قابلیت هماهنگ سازی حرکات با صدا و تصویر و اسکریپت حرکتی، همه و همه در بلندر قابل استفاده است.
شما میتوانید همه موضوعات را به مدلهای قابل Pose تبدیل کنید و به سادگی آنها را ریگ کنید. در بلندر Envelope, skeleton وautomatic skinning ، weight painting و قابلیت های آینه سازی شخصیت ها، لایه های Bone ها، و قابلیت متحرک سازی بر اساس B-Spline ها همگی مدیریت و پیاده سازی خواهد شد
شما میتوانید در بلندر از Constraints استفاده کنید و حرکت موضوعات مختلف را بر اساس خصوصیات دیگر مدلها و المان های درون صحنه کحنترل کنید و این حرکت ها را بر روی محورها و فاکتورهای خاص محدود نمایید.
همچنین Blender، مفهومی به نام Driverدارد. درایورها روشی برای کنترل خصوصیات بر اساس توابع و فرومول ها و تعاریف ریاضی یا اسکریپت های بزرگ و کوچک هستند. ب استفاده از Driver ها میتوانید هر انچه را که در ذهن خود دارد به عنوان متحرک سازی بروی مدلها تعریف نمایید. از حرکات پیچیده بر اساس فرمولهای ریاضی و یا حرکت بر اساس مشخصات دیگر مدلهای درون صحنه همگی در درایور قابل برنامه ریزی است.
در این نرم افزار از Shape Key ها برای تغییرات و Deform کردن موضوعات استفاده میکنیم. این shape key ها قابلیت انیمیشن دارند و شما میتوانید هر تغییری را بروی یک مدل از نظر ساختار ظاهری بوجود آورده و انیمیشن کنید. در دیگر نرم افزارها از این قابلیت به نام morphing یا Blending یاد می شود که در بلندر چنان قابلیت هایی را در اختیار شما قرار میدهد که مشابه آن را در هیچ کجای دیگر ندیده اید.
Blender Simulation
از نسخه 2.8 بلندر به بعد، شبیه سازی فیزیکی در بلندر متحول شد. از شبیه سازی پارچه. لباس با قابلیت پاره شدن، ایجاد لباس های دوخته و پارچه های چند تکه، تحت تاثیر قرار گرفتن پارچه با rigid body ها، اعمال فشار توسط نیروی فیزیکی مانند باد و … بر پارچه و دیگر افکت ها تا Cloth Sculpting همگی در بلندر به عنوان یک کار عمومی در نظر گرفته شده است.
در بخش شبیه سازی سیالات، در نسخه جدید از MantaFlow
استفاده شده است. این پلاگین قدرتمند که در نسخه های فعلی به عنوان بخشی از بدنه اصلی بلندر تعریف شده است، قادر به شبیه سازی فیزیکی سیالات مانند گازها، دود، مه ، آتش و مایعات می باشد. جالب است که بدانید در نسخه جدید Fluid Simulation در Blender، سه مفهوم جدید در شبیه سازی تعریف شده است.
شما می توانید در هر شبیه سازی سیالات از liquid particles و Mesh ها و secondary particles به عنوان سه ساختار اصلی در شبیه سازی استفاده نمایید. هر ساختار شبیه سازی سیالات در بلندر، میتوانید Resolution مخصوص به خودش را داشته باشد و دیگر لازم نیست تمام مایعات و سیالات درون صحنه با یک Resolution تعریف شوند. در نتیجه میتوانید انواع مایعات و گازها را در یک فضای واحد شبیه سازی کرد.همچنین ساختار secondary particles در شبیه سازی سیالات میتوانید سه حالت Spray, Foam, و Bubble را به خود گرفته و در نتیجه شبیه سازی ظاهر شود.
Hair Simulation
Blender، در شبیه سازی مو و پشم و پر پرندگان نیز حرف هایی برای گفتن دارد. سرعت عمل در شبیه سازی و محاسبات Hair در بلندر بسیار راضی کننده است و امکان تعریف انواع مو از جمله کوتاه، بلند و پشم و کرک، پر، موهای مدل دار و در هم تنیده و … وجود دارد. ویرایش موها و شانه زنی و اصلاح آنها بعد از تولید نیز به خوبی در برنامه تدارک دیده شده است و دستی باز در این زمینه خواهید داشت.
در شبیه سازی Particle System ها نیز بلندر حرف هایی با صدای بلند دارد. جالب است که بدانید شبیه سازی سیستم های ذره ای در بلندر Node-Based بوده و میتوانید هر آنچه را که تصویر میکنید در بلندر ایجاد نمایید. قابلیت node ها و توابعی که در بلندر موجود است، آنچنان قدرتمند و مفصل هستند که این شبیه سازی به راحتی با شبیه سازهای مستقل مانند Thinking Particle قابل مقایسه است.
همچنین توابع کاملی از شبیه سازی Rigid Bodies و Soft Bodies در بلندر موجود است که میتوانید در مواقع دلخواه از آنها استفاده کنید. در بسیاری از موارد، در حین شبیه سازی میتوانید از دستورات Sculpt برای اصلاح و یا تغییرات در تمام یا بخشی از فرایند شبیه سازی استفاده نمایید.
Blender VFX
اگر تصور کرده اید که بلندر فقط یک نرم افزار مدلسازی و شبیه سازی و رندرینگ است، باز هم سخت در اشتباه هستید. بلندر یک مجموعه کامل از تمام آنچه که برای ساخت یک فیلم نیاز دارید را در اختیار شما قرار میدهد. در بخش VFX، شما میتوانید تمام فرایند Composite و Post Production را درون محیط Blender انجام دهید.
ترکیب صحنه با مدلهای سه بعدی به دلیل قرار گرفتن در یک محیط واحد، تجربه ای ناب و تکرار نشدنی را برای شما به ارمغان می آورد. تصور کنید، نیازی نیست که برای کامپوزیت، از نرم افزاری مانند After Effects یا Nuke یا Fusion استفاده کنید. تمام آنچه که میخواهید درون بلندر موجود است. محیطی کاملا Node-Based با قابلیت camera fx, color grading, vignettes و دهها افکت دیگر و صدها افزونه که شما را حیرت زده خواهد کرد.
باورتان بشود یا نشود، محیط کامپوزیت در بلندر ترکیب دو بعدی فیلم و عکس با محیط سه بعدی ویوپورت و رندرینگ است. در این بخش توابع Render-layer پشتیبانی می شود و میتوانید از تمامی لایه های رندرینگ در ترکیب استفاده نمایید. همچنین قابلیت استفاده از تصاویر چند لایه OpenEXR برای شما فراهم بوده و در کمال تعجب، این محیط قابلیت استفاده از چندین هسته از سیستم و زیر بار بردن تمام توان سی پی یو های جدید در فرایند رندرینگ ویدیویی را دارد.در ضمن تعجب نکنید اگر بدانید که Cryptomattes نیز در بلندر پشتیبانی میشود.
Node-Based Compositing
یکی از قابلیت های نرم افزار کامپوزیت، امکان ردگیری موقعیت موضوعات درون فیلم و زاویه و جهت دوربین است. Camera Tracking و Object Tracking یکی از الزامات نرم افزارهای Composite است که در همه آنها به عنوان یک اصل مورد استفاده قرار میگیرد.
خوب ما از بلندر تعریف ها کردیم، پس انتظار داریم در این زمینه هم خوش بدرخشد. بلندر به صورت کامل از Object Tracking و Camera Tracking پشتیبانی میکنید و شما را از نرم افزارهای Mocha Pro , pfTrack , SynthEyes و … بی نیاز خواهد کرد. شما به راحتی یک ویدیو را وارد بلندر کرده، نقاط و مارکرها را انتخاب نموده و عملیات ترک را آغاز میکنید. در غیر اینصورت میتوانید ترکینگ را به صورت خودکار به خود Blender واگذار کنید.
بلندر از هر دو روش Automatic و manual tracking پشتیبانی کرده و همزمان با عملیات ترکینگ، میتوانید در محیط viewport سه بعدی بلندر از موقعیت دوربین یا نقاط حرکتی موضوعات انتخابی درون فیلم، استفاده نمایید. همچنین هر دو حالت Planar tracking و Tripod solvers در بلندر قابل استفاده است. پس تمامی عملیات MatchMoving و Compositing در خود این برنامه قابل اجرا می باشد.
MatchMoving
Blender Video Editing
خوب بالاخره همه نرم افزارها کامل نیستند، و در نهایت ما نیاز به یک نرم افزار برای تدوین و ویرایش و افکت ویدیوی خود از فایل های رندر شده داریم. نمیخواهم شما را بیشتر از این اذیت کنم، اما باید بدانید که Blender درون خوید یک ویدیو ادیتور کامل دارد. یعنی حتی شما به Edius , Premiere Pro , Davinci Resolve هم احتیاجی نخواهید داشت. شما میتوانید در video sequence editor بلندر، به راحتی ویدیوها را برش بزنید، ترانزیشن بگذارید، اصلاح رنگ کنید و افکت گذاری نمایید.
شما میتوانید بروی فیلم های خود عنوان های دو بعدی و سه بعدی بگذارید و مستقیما مدلهای سه بعدی خود را بروی ویدیوها رندر نمایید. این دیوانه کننده است که شما در همان نرم افزاری که مدلسازی و رندرینگ را انجام میدهید، میتوانید video Editing را هم انجام دهید.
Blender Video Editing
پس شما میتوانید درون محیط بلندر Color Grading , Color Correction را مستقیما بروی ویدیوها و تصاویر رندر شده خود انجام داده و از قابلیت هایی چون Live preview, luma waveform, chroma vectorscope و histogram displays در زمان کار بهره مند شوید.
در این بخش میتوانید علاوه بر ویرایش ویدیو، صدا ها را هم میکس و ویرایش کرده و با ویدیوها Sync نمایید. شما میتوانید از حداکثر 32 لایه برای اضافه کردن صدا، فیلم ، عکس، ماسک و افکت استفاده کنید و در ضمن فراموش نکنید که در این لایه های میتوانید از صحنه سه بعدی هم استفاده کنید. این بدان معناست که شما می توانید خود صحنه سه بعدی که ایجاد کرده اید را به عنوان یک لایه در بخش ویرایش و افکت ویدیویی قرار داده و در زمان رندر ویدیو، فریم به فریم صحنه بروی ویدیوها رندر خواهد شد. این تجربه را فقط و فقط در Blender میتوانید داشته باشید. در خاتمه باید بگویم که در این بخش Speed control, adjustment layers, transitions, keyframes, filter و … را تحت کنترل خواهید داشت.
Blender Grease Pencil
خوب ، اگر شما طراح و انیماتور دو بعدی کار کنید، بلندر باز هم برای شما مناسب خواهد بود؟ آیا شما استوری بورد کار میکنید و نیاز به نرم افزارها و برنامه هایی برای مرتب سازی و ایجاد فرایند story Board دارید؟ آیا برای تولید انیمیشن دو بعدی از Animator Pro یا Toon Boom یا نرم افزارهای مشابه استفاده میکنید؟
خوب Blender، با Grease Pencil ، در خدمت شماست.
Grease Pencil بخشی از بلندر است که در آن تمامی فرایند های طراحی دو بعدی و متحرک سازی دستی، قابل اجراست. شما نقاشی میکنید، طراحی میکنید و انیمیشن می سازید.همه اینها در محیطی دو بعدی با تمامی قابلیت های نرم افزارهایی چون Toon Boom و Animator Pro. البته با کمی تفاوت که از جذابیت های همیشگی بلندر است.
در Grease Pencil شما همزمان که محیط دو بعدی را در اختیار دارید، میتوانید از محیط سه بعدی بلندر هم استفاده کرده و محیط دو بعدی و سه بعدی را با هم ترکیب کنید و در انیمیشن های خود از هردو استفاده نمایید. میتوانید بروی محیط سه بعدی نقاشی کنید و یا برعکس مدلها و صحنه های سه بعدی خود را وارد محیط دو بعدی کنید. در هر صورت هیچ محدودیتی ندارید و هر کاری که دلتان میخواهید میتوانید انجام دهید.
Blender Scripting
خوب بلندر همانند تمامی نرم افزارها مطرح این رشته، از اسکریپت نویسی پشتیبانی میکنید. شما میتوانید کارهایی که نیاز به تکرار زیاد دارند یا فرایند هایی که به صورت دستی بسیار سخت اجرا می شوند را به صور اسکریپت در تمامی فضاهای مدلسازی، انیمیشن، شبیه سازی ، کامپوزیت و رندرینگ اجرا نماید.
محیط اسکریپت بلندر بسیار استاندارد و قابل درک است و از Python برای اینکار استفاده میکند. در این بخشی محدودیتی برای کار وجود ندارد و دست شما برای نوشتن کارهای مورد نیاز کاملا باز است.
Blender Rendering
بلندر با چندین موتور رندرینگ مستقل و کاملا قدرتمند منتشر می شود که دوتا از آنها بسیار پرکاربرد و معروف هستند. موتور فیزیکالی Cycles و موتور رندرینگ Realtime جدید بلندر یعنی EEVEE.
Cycles
Cycles نام موتور unbiased rendering و Physically Render بلندر است که بر خلاف رایگان بودنش بیش از حد تواناست. این موتور از نوع موتورهای ray-trace based می باشد که الگوریتم ها و قابلیت هایی چون Unidirectional path tracing با multiple importance sampling ، قابلیت پشتیبانی و استفاده کامل از تمام هسته های سی پی یو به صورت کامل، توانایی استفاده از قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) به تعداد دلخواه، استفاده از هر دو سری کارت های گرافیک Nvidia و AMD و بواسطه آن CUDA و OpenCL ، قابلیت انتخاب روش رندرینگ توسط CPU یا GPU یا Hybric (CPU+GPU)، پشتیبانی از Meshes ,Hair curves, Volumes, Instancing, Multi-core BVH build ,Fast BVH refit pdates , Adaptive subdivision,Catmull-Clark, Displacement , Displacement , … را دارا می باشد.
سایه زنی و متریال های Cycles همگی Physically Based Rendering می باشند و تولید متریال در محیطی Node-Based انجام میشود. همچنین این موتور از Open Shading Language در زمان رندرینگ با CPU پشتیبانی میکند.
در بخش روشنایی و Global illumination، الگوریتم های متنوع و دقیقی را ارائه میدهد و انواع نورها و منابع نوری را ساپورت میکند. این موتور به دو روش Bucket Rendering و progressive rendering اماده ارائه خدمات است.
Cycles
قدرت این موتور را میتوان با موتورهای رده یک جهان مقایسه کرد و خروجی های آن را نمیتوان از واقعیت تشخیص داد. پس تعجبی ندارد اگر بدانیم که Absorption, scattering و emission و آتش و دود و افکت Subsurface scattering را به خوبی رندر کرده و تصاویر بسیار زیبایی را پدید می آورد.
همچنین برای مصارف انیمیشن و تولید محتوای فانتزی، non-photorealistic Rendering یا NPR را نیز ساپورت کرده و میتوانید Cell-Shading یا رندر کارتونی را نیز توسط این موتور انجام دهید.
EEVEE
EEVEE نام موتور رندرینگ جدید بلندر است که مدتی است باعث جلب توجه مخاطبان رده حرفه ای شده است. این موتور رندرینگ به صورت کاملا realtime و بر اساس ساختار کتابخانه OpenGL صحنه های شما را با قدرت و کیفیت بی نظیری در چند ثانیه رندر میکند. متریال های این موتور رندرینگ جدید Blender همگی PBR هستند و در نتیجه آن کیفیت خروجی میتوانید تا حد زیادی واقع گرایانه باشد. EEVEE هم یک موتور رندرینگ نهایی و هم یک موتور رندرینگ برای پنجره نمایش سه بعدی (viewport) بلندر است.
EEVEE
متریال های EEVEE همانگونه که متریال های Cycles ساخته می شوند، توسط همان Node ها توسعه پیدا میکنند و درنتیجه شما میتوانید به راحتی صحنه های در کوتاه ترین زمان ازEEVEE به Cycles و برعکس تبدیل نمایید.
برخلاف Cycles، موتور ای-وی raytrace render نیست و بجای محاسبه هر پرتوی نور به صورت فیزیکی، از روش Rasterization برای رندرینگ استفاده میکند. این روش با الگوریتم های خاصی، رفتار نور بروی موضوعات و متریال را به صورت کاملا سریع و با توجه به متریال های PBR (Physically Based Renender) محاسبه و نمایش میدهد.
Render Add-on
خوب مانند دیگر برنامه های رندرینگ سه بعدی، همیشه موتورهای رندرینگ دیگری وجود دارند که به قدرت هر نرم افزار اضافه میکنند. برای Blender هم داستان به همین منوال است، موتورهای رندرینگ دیگری نیز توسط کمپانی ها و شرکت های دیگر تولید شده است که برخی از آنها رایگان و برخی دیگر خریدنی می باشد.
از جمله میتوان به موتورهای رندرینگ LuxRender و Maxwell وMitsubaو Octane Render و Appleseed و 3Ddelight و Yafaray و Pov-Ray و Indigo Renderer و V-Rayو AMD Render Proو Pixar RenderMan نیز اشاره کرد. اما شاید به هیچ کدام از آنها نیاز نداشته باشید اگر به درستی بتوانید از Cycles و قدرت آن استفاده نمایید.
Blender Add-on
بلندر دریایی از افزونه های و پلاگین ها را به شما هدیه میدهد. بعید می دانم که اگر تمام پلاگین های نرم افزارهای دیگر را با هم جمع کنید، حتی به نصف تعداد پلاگین های موجود برای بلندر هم نزدیک شود. هزاران هزار افزونه در هر موضوع و زمینه ای که تصورش را بکنید در اختیار شماست. بیشتر آنها هم رایگان بوده و به خوبی نیاز شما را برآورده میکنند. کافی است که یک جستجوی ساده انجام دهید تا به تعداد بی پایان Add-On های بلندر دست پیدا کنید.
تیر خلاص این موضوع زمانی است که متوجه شوید تمام این امکانات علاوه بر رایگان بودن، کمتر از 200 مگابایت حجم دارد. بله درست متوجه شدید، نرم افزارهای مشابه مانند 3ds Max , Maya , Cinema 4D , Houdini و … حداقل 2 تا 6 گیگابایت حجم دارند اما کل برنامه بلندر، کمتر از 200 مگابایت است. آن را دانلود کنید، تست کنید ومطمئن باشید که آینده درخشانی در انتظار Blender خواهد بود. همچنین میتوانید نقشه راه توسعه بلندر را از این لینک مشاهده نمایید.